Opzegging van een 1j huurcontract zonder zwijgend verlenging

MauroPasqualini
Topic Starter

Opzegging van een 1j huurcontract zonder zwijgend verlenging

#1 , 17 apr 2014 12:08

Beste, graag uw advies betreffende een probleem met bedrijf die eigenaar is van het appartement die mijn firma tegenwoordig huurt.

Artikel 2 DUREE:
2.1. Ce bail est consenti pour un terme de 1 an prenant cours le 1er juin 2013 pour se terminer de plein droit le 31 mai 2014 sans que la tacite reconduction puisse etre invoquee

deel van dit artikel is een tabel die naar mijn mening niet van toepassing is aangezien de zin "sans que la tacite reconduction puisse etre invoquee" alles wist. Dit tabel voorschrijft wat volgt:

Bail de courte duree (< of = 3 ans):
* Non resiliable anticipativement sauf si convention contraire prevue dans le bail
* Preavis obligatoire 3 mois avant l'echeance du delai convenu
* Si aucun conge n'a ete' notifie 3 mois avant l'echeance, le bail se poursuit automatiquement aux memes conditions mais il sera suppose' avoir ete' conlclu pour une periode de 9 ans
* Peut etre proroge' une seule fois par ecrit et sous les memes considions, sans que la duree totale de location puisse exceder trois ans

Ik heb het bedrijf op 15 april verwittigd dat ik niet wil verder blijven maar ik kreeg te horen dat het niet mogelijk is omdat het contract is nu omgezet in een 9jaar contract en als ik nu wil opzeggen dan zal op 1 mei ingaan t/m 31 juli 2014 en bovendien 2 maanden vergoeding moeten betaald worden.

Ik vind dat het niet het geval is en dat het contract duidelijk zegt dat het einde zal zijn op 31 mei 2014 zonder zwijgend verlenging.

Kunt u bevestigen wie gelijk heeft ?

Alvast bedankt !
MP

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2014 12:25

Is er een opzeggingstermijn bepaald in de overeenkomst. Volgens mij is 31 mei 2014 uw laatste dag.

MauroPasqualini
Topic Starter

#3 , 17 apr 2014 12:31

Mava hi, er is geen echter opzegtermijn bepaald in art 2 maar er is wel een tabel in die artikel waar een opzegtermijn van 3 maanden wel vermeld is maar volgens mij dit strijd met het schrijftelijke deel van artikel 2 waar het duidelijk geschrewen is dat geen zwijgend verlenging mag ingeroepen worden...of zie ik het verkeerd?

Reclame

bosprocureur

#4 , 17 apr 2014 13:06

Werd het contract geregistreerd ?

MauroPasqualini
Topic Starter

#5 , 17 apr 2014 13:20

Ik weet niet of het contract geregistreerd werd maar neem aan van wel

bosprocureur

#6 , 17 apr 2014 15:22

Indien geregistreerd valt dit contract onder de gewone regels van een 9jarig contract en klopt de opmerking van de verhuurder; indien niet kan u wel opzeggen, ook met een ultrakorte termijn, zonder enige vergoeding (toch niet voor het be-eidigen van de huur).

MauroPasqualini
Topic Starter

#7 , 17 apr 2014 15:45

Als ik het goed begrijp dus het feit dat het duidelijk vermeld is dat "een zwijgend verlenging niet toegestaan is" is niet belangrijk...toch ben ik in een val gevallen toch? Ik bedoel, ik heb iets getekent waar het duidelijk vermeld werd dat zonder schrijftelijk verlenging een verlenging niet mogelijk was, een schrijftelijk verlenging is niet gebeurd, en toch ben ik in een 9j contract beland !!!

Is dit allemaal volgens de wet ??? Kan dit zomaar ???

sloeberken

#8 , 17 apr 2014 17:14

Indien een huurcontract korte duur niet schriftelijk verlengd word, dit van rechtswegen van bij aanvang een huurcontract van 369 word.
Het staat toch duidelijk vermeld in u contract dat het niet stilzwijgend verlengd kan worden zoals de huurwet het voorschrijft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#9 , 19 apr 2014 08:33

“Artikel 1. Toepassingsgebied. § 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt....§ 2. Deze afdeling is niet van toepassing wanneer de overeenkomst op grond waarvan de woning aan de huurder wordt toegewezen, ondergeschikt is aan een hoofdovereenkomst, die betrekking heeft op de functie of de bedrijvigheid van de huurder...”(20 februari 1991 Woninghuurwet)

‘probleem met bedrijf die eigenaar is van het appartement die mijn firma tegenwoordig huurt.’ houdt in dat niet u de huurder bent van het appartement.

Voornoemde Woninghuurwet is dan op u niet van toepassing. In dat geval geldt het gemene huurrecht,d.i. “Art. 1737. Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.”(Burgerlijk Wetboek) en daarna uw overeenkomst,zijnde 9 jaar.

PS Verifieer vooraf wie huurder en verhuurder zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”