Plaatsbeschrijving - clausule

BabyOnTheWay
Topic Starter

Plaatsbeschrijving - clausule

#1 , 09 feb 2013 21:54

Beste iedereen,

In mijn voorstel huurcontract, met een immokantoor staat volgende clausule:

Beide partijen komen overeen dat de plaatsbeschrijving op tegenspraak zal opgemaakt worden door "Immobiliën X" op kosten van de huurder en de verhuurder en dat op de dag en het uur bepaald door de vennootschap.
Partijen, zowel huurder als verhuurder, mandateren bij deze Immo X tot het opmaken van de plaatsbeschrijving bij intrede en bij verlaten van het bij deze gehuurde pand (inclusief de bepaling van eventuele huurschade). Het aandeel van de huurder in deze kosten bedraagt ½ maand huur + 21% btw en is betaalbaar bij ondertekening dezer. (350€!)

Indien de huurder zich naar deze verplichting niet schikt, zal het pand en al zijn onderdelen in onberispelijke staat geacht worden, waartegen het bewijs van het tegendeel niet zal kunnen aangenomen worden.
De afwezige partij mag zijn opmerkingen kenbaar maken per aangetekende brief binnen de 14 dagen na ontvangst van het uitgewerkt verslag.
Deze opmerkingen zullen in het verslag opgenomen worden.

Wanneer partijen opmerkingen formuleren welke tegenstrijdig zijn, aanvaarden huurder en verhuurder de beslissing van de werkende vennootschap.
Bij ontstentenis van opmerkingen binnen de gestelde termijn, aanvaardt elke partij dit verslag voor echt en waar.
De huurder aanvaardt het in de staat waarin het zich actueel bevindt.

Hier lijken mij toch welke enkele straffe dingen in te staan, of vergis ik mij? Kan iemand mij zeggen wat hoe hier best mee wordt omgegaan?
Alvast heel erg dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 09 feb 2013 23:02

Op eerste zicht niets onwettelijk . Maar er zijn bedenkingen mogelijk .
welke straffe dingen had u willen uitgeklaard zien ?
U zou zelf al kunnen nagaan of immo beschikt over een persoon die bvb. landmeter-expert is , of architect of iemand die bevoegdheid heeft om dergelijke plaatsbeschrijvingen te doen .
In veel gevallen heeft immo reeds een standaard plaatsbeschrijving ( of een basis plaatsbeschrijving die vroeger reeds opgemaakt is ) , en wordt de rondgang dan afgehaspeld door een bediende van het immo . Dan is dat bedrag mooi meegenomen voor hen ( 350 € per partij is aan de hoge kant , maar afhankelijk van de waarde van het appartement , en de ligging -- met dien verstande dat dit prijzen zijn die door een onafhankelijk expert gevraagd worden ) .
Wettelijk gezien is het mogelijk dat huurder ZELF een expert aanduid .
In dat geval zal immo of verhuurder niet akkoord zijn om bij te dragen in de kosten , en betaald huurder de volle prijs van de expert .
U kunt ook prijzen opvragen aan experts .
http://www.landmeterexpert.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki

#3 , 09 feb 2013 23:28

Indien de huurder zich naar deze verplichting niet schikt, zal het pand en al zijn onderdelen in onberispelijke staat geacht worden, waartegen het bewijs van het tegendeel niet zal kunnen aangenomen worden.
De afwezige partij mag zijn opmerkingen kenbaar maken per aangetekende brief binnen de 14 dagen na ontvangst van het uitgewerkt verslag.
Deze opmerkingen zullen in het verslag opgenomen worden.

Wanneer partijen opmerkingen formuleren welke tegenstrijdig zijn, aanvaarden huurder en verhuurder de beslissing van de werkende vennootschap.
Bij ontstentenis van opmerkingen binnen de gestelde termijn, aanvaardt elke partij dit verslag voor echt en waar.
De huurder aanvaardt het in de staat waarin het zich actueel bevindt.
Bovenstaande lijkt mij niet correct. Indien geen PB door afwezigheid, of als er tegenstrijdige opmerkingen zijn, is het de rechtbank die bevoegd is en een expert kan aanstellen.
Dat het pand dan als onberispelijk wordt beschouwd, of dat het immo mag bepalen wie er gelijk heeft, is mij iets waar elke rechter eens fronsend naar zal kijken.

Even dieper erop in gaan: bij geen ingaande PB wordt het pand beschouwd als zich in de zelfde staat te bevinden bij vertrek als toen men erin trok. Clausule van "onberispelijk, want geen PB" gaat tegen de wet in, en is dus nietig (te beschouwen als onbestaande).
Immo kan ook niet beslissen wat er in PB komt. Zoals ik al aanhaalde, indien men niet akkoord is, is de vrederechter bevoegd. Ook tegen de wet, dus nietig.

De prijs daarentegen is te nemen of te laten. Daar het een deel van het contract is, is uw keuze dus te betalen, of een andere woning zoeken.

Reclame

Vandebos

#4 , 10 feb 2013 14:08

Ik volg Turaki.

freelance

#5 , 10 feb 2013 15:07

Even de betreffende wetgeving erbij halen . ( burgerlijk wetboek )

Art. 1730. <W 29-12-1983, art. 4> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.
§ 2. Indien in de gehuurde plaatsen belangrijke wijzigingen zijn aangebracht nadat de plaatsbeschrijving is opgemaakt kan elke partij eisen dat op tegenspraak en voor gemeenschappelijke rekening een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving wordt opgemaakt.
Wordt geen overeenstemming bereikt, dan is de in paragraaf 1 voorgeschreven procedure van toepassing, behalve wat de termijnen betreft.
§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.
§ 4. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

Art. 1731. <W 29-12-1983, art. 5> § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.
§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.

Zoals ik al eerder zei , zijn er idd. bedenkingen mogelijk.
Het immo trekt hier het laken behoorlijk naar zijn kant toe , WEL wetende dat , als een kandidaat huurder daarmee niet akkoord is , hij gewoon kan ophoepelen , en géén verweer heeft . Idem wat de prijs plaatsbeschrijving betreft .
Indien de huurder daarentegen reeds een contract getekend heeft , is er m.i. WEL verweer mogelijk ( want de verhuurder is op dat ogenblik reeds gebonden door het contract ) .
Dan kan m.i. de huurder WEL de immo clausule betwisten en heeft dan de mogelijkheid om OFWEL de vrederechter te vragen een deskundige aan te duiden ( die dan niet het immo zal zijn ) , OFWEL tot een onderhandelde oplossing te komen met verhuurder om een onafhankelijke deskundige aan te stellen ( met deling van kosten ) , OFWEL ZELF een deskundige aan te stellen ( mits deze deskundige dan volledig zelf te betalen ) .

De wetgeving over plaatsbeschrijving , en het inschakelen van een vrederechter is niet van dwingende aard .
De huurbrochure over de Woninghuurwet ( die weliswaar enkel een interpretatie is van de wetgeving ) stelt duidelijk :
" a. Door wie wordt de plaatsbeschrijving opgemaakt?
De huurder en de verhuurder kunnen zelf een plaatsbeschrijving
opmaken.
Ze mogen ook beslissen beroep te doen op een deskundige
(landmeter-expert in onroerende goederen, architect
...). In dit geval wordt het ereloon van de deskundige
door beide partijen voor de helft gedragen.
Ten slotte is het ook mogelijk dat elk van de partijen
vergezeld wordt door een deskundige naar
keuze, die ze dan zelf betaalt."
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals ik voordien al schreef : is het vermoeden groot dat immo hier geen echte deskundige voor inschakelt ( alhoewel dat niet noodzakelijk iets afdoet aan de kwaliteit van de plaatsbeschrijving ) , en aldus een mooi bedrag vangt , die voor een dergelijke prestatie aan de hoge kant kan genoemd worden. Mogelijks dat een onafhankelijk deskundige slechts 200 € méér kost . ( in totaliteit ) .

Gezien de hoge eisen die verhuurder en immo stellen ( ruim 3 slaapkamerappartement willen verhuren aan slechts 2 personen - zie andere topic van poster ) is het aan de vraagsteller om te beoordelen of dit hier een goede basis van vertrek is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

BabyOnTheWay
Topic Starter

#6 , 10 feb 2013 21:10

Bedankt iedereen voor de vele info! Hopelijk sta ik iets vaster in mijn schoenen wanneer het 'echte' contract getekend wordt!

pukje

#7 , 12 feb 2013 12:34

Maar een plaatsbeschrijving mag niet misbruikt worden om een
overeenkomst te sluiten nadat het recht van huur in werking getreden is.

Zo kan in plaatsbeschrijving staat "woning voldoet aan eisen van overheid mbt tot
veiligheid gezondheid enz"

Hierdoor worden beschermende wetten van huurwet buiten werking gesteld
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Terug naar “Huren”