Huurwaarborg Geschil....

Fraisjuh
Topic Starter

Huurwaarborg Geschil....

#1 , 06 feb 2013 13:19

Hallo,

Hopelijk weet iemand hier raad want ik ben ten einde raad...

Op 24/01/2013 hebben wij ons huurappartement verlaten. Op die zelfde dag hebben wij dus de ronde gedaan samen met de huisbaas. Op die bewuste dag waren er eigenlijk bijna geen problemen. Behalve een binnendeur die stuk was (wij hadden die laten maken maar je zag nog altijd dat er iets mee gebeurd was) Wij hebben die deur moeten openbreken omdat onze kinderen zich hadden opgesloten in de kamer en ze er niet meer uit konden. Ok nadien beseften we ook wel dat we gewoon een slotenmaker konden bellen maar dit hebben we dus niet gedaan en we hebben de deur stuk gemaakt.

Over die deur gingen we dan ook geen discussie vormen het was onze schuld dus wij gingen deze ook vergoeden.

Gisteren belde het immokantoor mij op dat ze de gedataileerde onkosten bij einde huurcontract hadden ontvangen van de huisbaas. Hij komt uit op 1772.94€ en wenst van onze huurwaarborg 900€ voor hem te houden (wij hadden in 2009 980€ betaalt op een geblokeerde rekening op onze naam). Ik ga deze morgen naar het immokantoor om deze papieren eens grondig te bekijken.

Wat zie ik daar opstaan:

*Schuifraam in de living kan niet open (dit is slijtage een afgebroken stukje) hij was hiervan op de hoogte gebracht als wij daar nog woonden. 150€
*Radiator kraankop vervangen + rooster is geplooid 27€
*elektrische kookplaat met 4 putten zijn roest en vervormd 398€
* dampkap novy : plekken op inox kap onder en boven 488€
* Slaapkamer: deur en deurlijsten zwaar beschadigd 528.94€
* vuilbakje onder gootsteen geen deksel en werkt niet als de kastdeur open gaat 52€
* 4 sleutels van de binnendeuren ontbreken 4x6 = 24€
* 3 handgrepen van keukenkasten gebarsten 3€
* Houder voor sproeier doucheset geleverd en geplaatst 41€
* ruimen van beerput 28€
* Badkraanvork defect 31€

Ik dacht ik bel toch nog eens die man op om te zeggen dat wij dus niet akkoord gaan met wat hij allemaal opnoemt. Hij zegt uiteindelijk betaal ik toch al de helft. Ik zeg kijk als jij er niets aan veranderd ga ik morgen naar de huurdersbond ermee. Hij zegt ik zal eens kijken wat ik kan doen bel mij binnen 30min terug op.

30min later bel ik terug, hij stelt het volgende voor:

Binnendeur, radiator kraankop, sleutels binnendeuren, 3 handgrepen, houder voor sproeier en beerput te betalen door ons = 651€ ipv 900€ dat hij vroeg.

Ik twijfel nog steeds of hij wel correct is, de offerte van die binnendeur is opgemaakt op 31/01/2013, ik heb de sleutels afgegeven op 24/01/2013 + dat het van die dag al terug verhuurd is. Als het zoals hij beweerd helemaal niet in orde is waarom verhuurd hij dan al?? Kan dit eigenlijk zomaar? Zou ik nog iets kunnen beginnen daartegen of ga ik gewoon best akkoord met wat hij nu voorstelt? Iemand tips? HELP

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fraisjuh
Topic Starter

#2 , 06 feb 2013 13:22

Ons contract was geregistreed en wij hadden een plaatsbeschrijving bij intrede maar hebben niets in handen van de dag dat wij vertrokken zijn.

Vandebos

#3 , 06 feb 2013 13:39

- de verhuurder is niet verplicht de schade te herstellen omdat hij een schadevergoeding vraagt... de vergoeding die hij vraagt is de waardederving van het pand die hij lijdt door gebreken die, al dan niet correct, niet zijn veroorzaakt door sleet of ouderdom.

De overblijvende kosten die hij aanrekent lijken me in die optiek correct. Over de hoogte van de prijs laat ik me niet uit.

Reclame

sloeberken

#4 , 06 feb 2013 13:50

Ik denk dat je best akkoord kunt gaan met dat laatste voorstel of misschien eens proberen zelf een voorstel te stellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

freelance

#5 , 06 feb 2013 14:38

wij hadden een plaatsbeschrijving bij intrede maar hebben niets in handen van de dag dat wij vertrokken zijn.
Wat bedoeld u daar PRECIES mee ?
Er is rondgang geweest met verhuurder op 24 01 .
Is de intredende plaatsbeschrijving daarvoor gebruikt geweest .
Is er op die plaatsbeschrijving op 24 01 opmerkingen geschreven ( of op een bijkomend blad )
Indien schriftelijke opmerkingen , hebt u daar een handtekening onder geplaatst ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Fraisjuh
Topic Starter

#6 , 06 feb 2013 14:50

Wij hebben dus enkel de plaatsbeschrijving van als wij daar gingen gaan wonen op 1/09/2009. We hebben niets ondertekend van schade of dergelijke. Hij ging de offerte van de kosten van de deur doorgeven aan de agence en vanmorgen kreeg is dus deze afrekening van hen.

freelance

#7 , 06 feb 2013 15:11

De volledige plaatsbeschrijving gebeurt op de laatste dag van de huur , vooraleer de nieuwe huurders het goed betrekken.
Een volledige plaatsbeschrijving wil zeggen , dat de intredende PB gebruikt wordt als basis , en dat alle punten van deze pb nagegaan worden + eventueel nog bijkomende schadegevallen waarover géén discussie is .
Dit gebeurt tegensprekelijk ( dus in aanwezigheid van huurder en verhuurder ) , die op het einde dan ook akkoord ( of niet akkoord ) gaan . Bij een akkoord , zelfs bij schade , wordt deze schade schriftelijk vermeld op de PB , en wordt er tegelijk schriftelijk voorbehoud gemaakt om de huurwaarborg vrij te geven ( tot op het ogenblik dat de prijs van de schade bekend is , en kan verrekent worden met de waarborg ). Dit wordt ondertekent door BEIDE partijen .

Indien dit niet gebeurt is , kan er u niets meer ten laste gelegd worden ( zelfs niet die deur ) .
Er staat niets van op papier , geen handtekening ; en bovendien kan allerlei schade reeds veroorzaakt zijn door de nieuwe huurder .
U ondertekent dus NIETS van dit alles , en vraagt onverwijld om de huurwaarborg te deblokkeren.

Fraisjuh
Topic Starter

#8 , 06 feb 2013 17:53

Dus als ik de reactie hierboven lees, ga ik gewoon best toch nog es langs bij de huurdersbond? Ik denk misschien best wel dan want heb eigenlijk niet veel te verliezen.. Integendeel.

Bedankt voor de reacties

freelance

#9 , 07 feb 2013 01:26

U mag best naar de huurdersbond .
Vraag is alleen wat die méér zouden kunnen doen dan wij hier op het forum ?
Het forum is niet alleen gratis , maar u krijgt hier advies en opinies van zowel de kant van de huurder , als de verhuurder ( terwijl de huurdersbond niet gratis is , en er ook geen verhuurders aan te pas komen ) .
Als we helemaal eerlijk moeten zijn , dan heeft verhuurder recht op een vergoeding voor die deur ( wat u zelf toegeeft ) ; maar niet op deze manier .
a/ een plaatsbeschrijving niet volgens de regels uitvoeren
b/ en u dan ACHTERAF nog allerlei niet bewezen kosten aanrekenen , waar u geen verweer tegen hebt ( niet tegensprekelijk op papier gezet ) .
Uw enige verweer is dan ook om met niets akkoord te gaan .
Volgende punt is dan het terugkrijgen van de huurwaarborg .
Dit zal dan via vredegerecht moeten gaan .
En let wel : als de waarborg op een geblokkeerde rekening staat , kan ook verhuurder er niet aan , zonder UW handtekening .

Fraisjuh
Topic Starter

#10 , 07 feb 2013 10:01

Daar hebt u inderdaad een punt, de huurdersbond is niet gratis das waar. Maar ik zou hier eigenlijk gewoon naartoe gaan omdat ik zelf helemaal niet op de hoogte ben van wat ik mag en kan. Dit is de eerste keer dat wij zo problemen hebben om een huurwaarborg terug te kunnen krijgen.
Wij hebben dan ook nooit discussie gevoerd over die deur en gingen deze sowieso vergoeden, dat hadden wij hem ook verteld op de dag dat hij alles kwam bekijken. Ik vind het nu gewoon heel lelijk van hem dat hij ons nog voor allerhande andere dingen wil laten opdraaien... Had eigenlijk nooit gedacht dat hij het zo ging doen op deze manier... Als ik dan nu hoor dat hij eigenlijk die deur ook niet meer ten laste kan leggen bij ons ben ik ook surieus aan het twijfelen om het dan ook nog toe te geven dat het onze schuld is dat die deur stuk is. Gewoon al door de manier waarop hij nu handelt.

mvg

Terug naar “Huren”