Waar gaat dit over? Ik had als verhuurder een huurcontract afgesloten (9-jarig - langdurig) en mijn huurders zijn er het eerste jaar al uitgegaan.
Voor zover ik het begrepen heb moeten ze bij het opzeggen van een langdurig huurcontract tijdens het eerste jaar toch een "boete" van 3 maand huurwaarborg aan de verhuurder betalen?
Daarbovenop moeten ze dan nog 3 maand huur blijven betalen of tot er een andere huurder in zit.
Samengeteld is dat dan een bedrag gelijk aan 6 maand huur.
De huurders vroegen meteen al of ik niets kon regelen om hun huurwaarborg toch aan hen te geven, waarop ik antwoorde, we regelen eerst alles en dan zien we wel.
Uiteindelijk heb ik alles zodanig laten opmaken dat zij 3 maand huurwaarborg aan mij moeten betalen + nog een 150€ voor schade (bruine sigaretplekken op lavabo en krassen in deurstijlen in de living).
Ik heb hen wel gezegd dat wanneer ze uit het huis trekken zij niet meer moeten verder betalen.
zij hebben dus nog 1.5 maand na opzeg in het huis gezeten en zijn dan vertrokken, waardoor ze dus 1.5 maand huur niet moesten betalen, ik zou toch denken dat dat al een mooie toegave is.
Misschien niet zo relevant maar toch, voor het intrekken hebben ze van mij ook 2 weken extra gekregen om te verhuizen, dus met dit meegerekend zou het dus op een kadoo van 2 maand komen...
Wat is nu het probleem? Ze begrijpen blijkbaar niet dat ik een toegeving gedaan heb en blijven weigeren mijn waarborg (2 maand -> wettelijke huurwaarborg bij aanvang die op speciale rekening staat) + 3e maand huurwaarborg die ze wettelijk gezien bij moeten betalen af te rekenen.
Nu ongeveer 5 maanden latere heb ik er genoeg van en heb dit voorgelegd bij de vrederechter om alles geregeld te krijgen.
Dit komt volgende week voor...
Kom ik vandaag thuis, zit er ineens een brief van een advocaat, gecontacteerd door de huurders, in mijn brievenbus...
Dus nu vraag ik mij af, hoe recht sta ik nu eigenlijk in mijn schoenen?
Groeten, Trace7r.