Verhuurder vraagt (en krijgt) uittreksel bevolkingsregister

Vezel
Topic Starter

Verhuurder vraagt (en krijgt) uittreksel bevolkingsregister

#1 , 18 okt 2012 15:43

Ik ben samen met mijn verhuurder op zoek naar een minnelijke schikking omdat wij ons huurcontract (3j.) wensen stop te zetten. Ik ga niet akkoord met zijn voorstel om het kort en bondig te houden.

Inmiddels ben ik al verhuisd maar sta ik nog ingeschreven op mijn oud adres blijkbaar (ik had me via de gemeentelijk website online uitgeschreven via de online formulieren). Ik heb dit ook gezegd tegen mijn huurder, welke dit gaan controleren is zonder mijn weet. Op het gemeentehuis heeft hij effectief mijn uittreksel gekregen (zelfs in attachment naar mij gestuurd).

Mijn vraag is of dit wel legaal is??
Ik heb hier wat info gevonden: http://www.belgium.be/nl/familie/identi ... registers/ (zie punt: Informatie over iemand anders aanvragen uit de bevolkingsregisters)

Hoogstwaarschijnlijk gaat deze zaak naar de vrederechter en kan ik hiermee iets verder doen (fout, schending privacy..)? Er is nog niks 'officieel' omdat we hopelijk nog een schikking kunnen vinden, buiten zijn advocaat die op de hoogte is.

Dus de puntjes die beschreven staan op de link hierboven zoals "de betrekkingen tussen schuldeiser en schuldenaar, een dagvaarding voor het gerecht, beslagen, vorderingen" zijn hier niet van toepassing imo gezien er nog niets is officieel is, ingediend of gedagvaard.. Ben ik juist? Of mag hij dit sws als eigenaar van de betreffende woning nakijken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2012 16:12

Ik dacht dat als een verhuurder met zijn huurovereenkomst naar het gemeentehuis gaat, hij een uittreksel uit het bevoldingsregisters van de huurders kan krijgen, en een lijst met de ingeschreven bewoners in dat adres.
Ik geloof echter niet dat je zo maar via internet kan uitschrijven op een adres ttz zijn domicilie schrappen.

Vezel
Topic Starter

#3 , 18 okt 2012 16:14

Nog een vraagje naast deze kwestie?
Wat is een acceptabele minnelijke schikking voor het verbreken van een 3j. contract na 14 maanden?

Verhuurder wil 7 maanden, wat ik onacceptabel vind voor een 3j. contract.. Ik ben bereid voor 3 maanden + alle kosten om het appartement verhuurbaar te stellen.

Reclame

Vezel
Topic Starter

#4 , 18 okt 2012 16:15

Ik geloof echter niet dat je zo maar via internet kan uitschrijven op een adres ttz zijn domicilie schrappen.
Had de mogelijkheid alles online te doen via e-loket..

Vandebos

#5 , 18 okt 2012 16:55

Drie maand opzeg + 2 maand schadevergoeding naar analogie van een negenjarig contract is wat de rechtbank hoogstwaarschijnlijk zal vonnissen. Ik zou dan ook schriftelijk een voorstel in die richting doen tenzij er wat anders in het huurcontract is afgesproken.

artemis

#6 , 18 okt 2012 17:15

Als verhuurder heb ik dit uittreksel ook al bekomen, op telefonisch verzoek zelfs. Dit ging echter enkel over de domicilies op het verhuurde adres, dus niet over een eventueel nieuw adres van een vertrokken verhuurder wat een heel andere kwestie is.

Als u zonder het zelf te weten en tegen uw intenties in nog op uw oude adres ingeschreven staat, dan heeft uw oude verhuurder u misschien een dienst bewezen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 okt 2012 18:38

Wat het laatste betreft het nog ingeschreven zijn: hebt u een afdruk gemaakt van uw te verzenden formulier?
Ik weet dat daar veel mee misloopt.
Met de rest ook trouwens.
@artemis: wat de gemeente ( dienst bevolking) toen naar u gestuurd heeft dus alle gegevens van die blok kan in principe niet.
Maar we weten hoe mis het kan lopen.

Terug naar “Huren”