Huis niet in orde & niet geregistreerd huurcontract

Jana_dk
Topic Starter

Huis niet in orde & niet geregistreerd huurcontract

#1 , 28 sep 2012 16:39

Beste mensen,

ik zit momenteel in een ietwat rare situatie vind ikzelf. Het zit hem zo dat ik begin dit jaar al op zoek was naar iets om te huren. Een geluk bij een ongeluk bleek de familie van een vriend een huisje overgeërfd te hebben waarvan de huurder overleden was: dit kwam dus vrij. Alles was vrij snel geregeld, ik mocht dit huren aan een 'vriendenprijsje' en zij waren nog bezig met renovatiewerken. Allemaal goed en wel, 1 mei 2012 trok ik er in met de belofte van hun kant dat ze alles zo snel mogelijk in orde gingen brengen. Dit hebben ze tot op vandaag nog altijd niet gedaan.. Een kleine opsomming van alles wat er misloopt in het huurhuis:
- Er zitten asbest-'dingen' rond de buizen aan onze verwarmingsketel in de kelder
- de deur aan onze woonkamer krijgen we amper open (of amper toe), ze weten zelfs niet hoe ze dit moeten oplossen.
- onze garagepoort is bijna niet te openen of te sluiten (dit terwijl ons al sinds mei beloofd is dat deze zo snel mogelijk in orde ging komen. We betalen tenslotte ook voor een garage dat inbegrepen zou zijn!)
- Boven in de badkamer, als we de doucheslang ontkoppelen van de kraan in het bad, dan hebben we steevast altijd 'zwarte dingen' die er uit komen: we moeten dus zeker wekelijks deze darm kuisen, anders loopt er amper nog water door de slang.
- Voorgaand probleem hebben we ook voor in de keuken aan de kraan van de wasbak.
- Het water zelf is na 5/6 maand nog altijd bruin als ik het bad laat vol lopen (proper hé..)
- Er is nog altijd geen vals plafond geïnstalleerd in de veranda, dit was ons ook beloofd..
- Onze oven is sowieso meer dan 15 jaar oud (merk bestaat al meer dan 15 jaar niet meer) + er ratelt iets in de oven dat redelijk verdacht klinkt + blijkbaar wordt dit type oven meestal op de container gegooid wegens 'kortsluitingsgevaar'.. Veilig gevoel moet ik zeggen, ik trek altijd de stekker uit..

En dan heb ik het nog niet over de kleine zaken die ze ook hadden beloofd af te werken, zoals silicone, schilderen en behangen.. Ook onze verwarmingsketel is van de jaren stilletjes en verbruikt enorm veel mazout. Ik weet zelfs niet of die nog gekeurd is.

Nu ben ik er ondertussen ook vrij zeker van dat zij het huurcontract niet hebben laten registreren. Ik heb in ieder geval nooit een huurcontract gekregen met daarop een officiële stempel. Plus het huurcontract zou niet eens rechtsgeldig zijn aangezien daar enorm rare zaken instaan. (Dit zei een kameraad van me die zich veel bezig houdt met verzekeringen)

Ik vraag mij nu wel af wat ik kan doen.. Kan ik zomaar zeggen dat ik stop met huur betalen zolang er niets in orde komt? Of moet dit eerst officieel vast gesteld worden dat zij in gebreke zouden zijn?
Of erger: kan ik zonder opzeggingstermijn vertrekken uit dit huis?

Sowieso dat ik deze maand ga proberen 1 van hun zo snel mogelijk nog eens aan te spreken dat we het redelijk beu zijn dat ze niets in orde brengen. Maar wat als ze dit weeral negeren zoals ze al eerder deden?

Alvast bedankt!

groetjes,
Jana

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 sep 2012 17:28

U zendt hen om te beginnen een aangetekend schrijven met daarin een opsomming van de problemen en de vraag om u voor 15 oktober termijnen te bezorgen waarop deze gebreken worden in orde gebracht.

Indien u het huurcontract heeft ingescaned en het wenst te laten nakijken mag u me steeds een pb zenden. Ik verzamel rare contracten...

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2012 20:03

- Er zitten asbest-'dingen' rond de buizen aan onze verwarmingsketel in de kelder
Die dingen zijn niet gevaarlijk voor zover je er niet gaat aan prutsen, gaten inmaken of afbreken.

Reclame

Jana_dk
Topic Starter

#4 , 29 sep 2012 20:14

Die dingen zijn niet gevaarlijk voor zover je er niet gaat aan prutsen, gaten inmaken of afbreken.
Die asbest zit rond de verwarmingsketel, die denk ik het ooit zal begeven van ouderdom.. We ondervinden er nu al problemen mee eigenlijk. onze kelder is permanent 24 graden door die verwarmingsketel :/

Jana_dk
Topic Starter

#5 , 29 sep 2012 20:16

U zendt hen om te beginnen een aangetekend schrijven met daarin een opsomming van de problemen en de vraag om u voor 15 oktober termijnen te bezorgen waarop deze gebreken worden in orde gebracht.

Indien u het huurcontract heeft ingescaned en het wenst te laten nakijken mag u me steeds een pb zenden. Ik verzamel rare contracten...
Ik heb u het huurcontract doorgestuurd! Alvast bedankt om er eens naar te kijken!

Een aangetekend schrijven ga ik volgende week nog zien te verzenden!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 sep 2012 22:27

Als het asbest is kan u het laten nakijken door de gemeentelijke milieudienst of de milieupolitie.
lees ook eens
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Xastheron

#7 , 01 okt 2012 09:10

- de deur aan onze woonkamer krijgen we amper open (of amper toe), ze weten zelfs niet hoe ze dit moeten oplossen.
- onze garagepoort is bijna niet te openen of te sluiten (dit terwijl ons al sinds mei beloofd is dat deze zo snel mogelijk in orde ging komen. We betalen tenslotte ook voor een garage dat inbegrepen zou zijn!)
- Boven in de badkamer, als we de doucheslang ontkoppelen van de kraan in het bad, dan hebben we steevast altijd 'zwarte dingen' die er uit komen: we moeten dus zeker wekelijks deze darm kuisen, anders loopt er amper nog water door de slang.
- Voorgaand probleem hebben we ook voor in de keuken aan de kraan van de wasbak.
- Het water zelf is na 5/6 maand nog altijd bruin als ik het bad laat vol lopen (proper hé..)
- Er is nog altijd geen vals plafond geïnstalleerd in de veranda, dit was ons ook beloofd..
- Onze oven is sowieso meer dan 15 jaar oud (merk bestaat al meer dan 15 jaar niet meer) + er ratelt iets in de oven dat redelijk verdacht klinkt + blijkbaar wordt dit type oven meestal op de container gegooid wegens 'kortsluitingsgevaar'.. Veilig gevoel moet ik zeggen, ik trek altijd de stekker uit..

En dan heb ik het nog niet over de kleine zaken die ze ook hadden beloofd af te werken, zoals silicone, schilderen en behangen.. Ook onze verwarmingsketel is van de jaren stilletjes en verbruikt enorm veel mazout. Ik weet zelfs niet of die nog gekeurd is.
1) "asbest dingen" zal isolatie zijn die rondom de leiding verwerkt is? Deze is ingebonden. Dergelijke isolatie vindt men nog altijd op (groot) leidingwerk dat in de grond loopt. Enkel bij ontmanteling/doorzagen bestaat er een klein risico, maar door het oppervlak continu te bespoelen door water en zelf een stofmasker te dragen zijn de risico's minimaal (gebaseerd op artikel van US chemical safety and hazard investigation board die dit heeft onderzocht)
2) kijk waar de deur sleept: ofwel in de deurlijst, ofwel op de grond. Je zal duidelijk strepen zien staan. Indien dit niet het geval is, heeft iemand waarschijnlijk pattex in plaats van smeervet gebruikt op de scharnieren (of zijn ze vastgeroest, wat misschien aannemelijker is)
3) "bruin" water: wordt er toevallig regenwater opgepompt uit een regenput of iets dergelijks? De filter kan aan vervanging toe zijn. Roest in de leidingen is ook mogelijk, maar nl gezien zou je nadat je het equivalent van een bad of 2 door de leidingen gejaagd hebt, geen last mogen hebben. Zijn alle leidingen nog aangesloten? Want "dode leidingen" (die nergens op aangesloten zijn) kunnen dergelijke problemen ook teweeg brengen.

Verder kan ik je ook nog melden dat zowel de mazouttank als de brander regelmatig gekeurd moeten worden. Ik geloof minimum 2-jaarlijks voor de opslagtank en jaarlijks of 2-jaarlijks voor de brander. Attest had in principe geleverd moeten worden bij het ondertekenen van het contract, want het onderhoud is op jouw kosten (dus moet je weten wanneer je die afspraak moet maken).

Kleine opfriswerken (schilderen en behangen) zou je in principe ook zelf kunnen/moeten uitvoeren. Gezien het vriendenprijsje waarvoor je huurt, is het best mogelijk dat ze (de verhuurder(s)) niet staan te springen om hier bij te schieten. Kan natuurlijk wel aanbieden om het zelf te doen en hen mee laten kiezen (en mee laten betalen) wanneer je om het behang en de verf gaat. Ze zullen waarschijnlijk eerder iets sober willen kwestie van het nadien (wanneer je eruit trekt) makkelijker te kunnen verhuren.

Terug naar “Huren”