Wegens problemen die niet opgelost geraken (overlast 1 buur) willen wij weg uit ons huidige appartement, liefst zo snel mogelijk.
Ons contract is ingegaan op 1 september 2010, nu vroeg ik mij af wanneer ik juist nog 2 maand boete en nog 1 maand boete moest betalen?
Als ik mijn opzeg volgende maand (mei) indien dan is mijn opzegperiode juni-juli-augustus. Ik huur dus nog tot 31 augustus en de opzeg gaat effectief in op 1 september. Valt dit dan onder 1 of 2 maand boete? De wetgeving spreekt in nogal vage termen over "naargelang hij tijdens het eerste, tweede of derde jaar vertrekt." Is vertrekken in mijn geval eind augustus of begin september? Daarbij, is de boete gelijk aan de laatste maand huur (dus inclusief indexering) of de eerste maand?
Alsook, zijn er andere manieren om de huuropzeg vroegtijdig te laten beeindigen zonder deze boetes (bv. als ik de overlast kan aantonen - ik heb met voldoende regelmaat de huisbaas op de hoogte gebracht)? Ik dacht van niet, maar vragen kan natuurlijk geen kwaad.
Tenslotte, aansluitend bij de vorige vraag zag ik dat de huurovereenkomst dient geregistreerd te zijn bij de federale overheid financien, of ik kan kosteloos een opzeg op elk moment indienen. Waar kan ik deze registratie nakijken?