Ik zou een opbrengsthuis gelegen in Wallonie willen kopen dat bestaat uit een handelsgelijkvloers en op het eerste verdiep een appartement.
De vorige eigenaar heeft het gelijkvloers 7 maand geleden mondeling verhuurd aan een koppel met een klein kind dat erin woont en er gedomicilieerd is (wijkagent is langs geweest).
Het gelijkvloers is echter niet geschikt als woonst vanwege onvoldoende raamoppervlakte, en dit is niet eenvoudig op te lossen, en bovendien is het urbanistiek gekend als handelsruimte.
Ik wil die mensen helemaal niet op straat zetten, maar ik wil zeker niets illegaals doen (=ongeschikte woonst verhuren).
De huishuur die ze betalen is OK voor mij, hoewel vrij laag en verantwoord zeker geen grote werken.
Ik ga ervan uit dat het enige dat ik kan doen is de huur opzeggen.
Aangezien het mondelinge huur is wordt verondersteld huur op 9 jaar, en deze kan ik enkel opzeggen tegen het eind van de driejarige periode, mits een schadevergoeding (9 maand ofzo).
Het feit dat het pand eigenlijk niet geschikt is voor als woonst doet niets terzake bij de opzegmodaliteiten.
Klopt dit alles (opzeg)? Heb ik alternatieven, anders dan voor extra ramen zorgen?