huurder blijft moeilijk doen...

s. dillen
Topic Starter

huurder blijft moeilijk doen...

#1 , 08 okt 2011 22:51

Huurder gaat overeenkomst aan van 3 jaar. Kan niet worden opgezegd. Huurder vraagt toch om op te zeggen. Wij zeggen onze voorwaarde zijnde 3 maanden opzeg + 3 maanden wederverhuringsvergoeding (reeds na 5 maanden opgezegd!!). Huurder niet akkoord en stelt zelf zijn eisen. En als klap op de vuurpijl betaald de huurder ook al de huur niet meer. Wat moeten we hiermee? Iemand enig idee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 okt 2011 22:58

Vredegerecht, onmiddellijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 08 okt 2011 23:07

Vredegerecht, middels een verzoekschrift art 1344bis GerW.

Reclame

s. dillen
Topic Starter

#4 , 09 okt 2011 10:47

Een borg heeft de huurovereenkomst mee ondertekend. Wanneer moet die in het geding worden betrokken? Reeds van bij de inleiding van de zaak bij de vrederechter?

s. dillen
Topic Starter

#5 , 09 okt 2011 11:16

@Vandenbos (zie bericht pb) : Beste, ik kan inderdaad hulp gebruiken. Even herhalen : de huurder ondertekend samen met de borg een huurovereenkomst van 3 jaar. Dit is een huurovereenkomst van korte duur die niet kan worden opgezegd. Echter na 5 maanden vraagt de huurder om toch op te zeggen. Ik stel dat er geen opzegmogelijkheden zijn en dat de huurovereenkomst moet worden uitgedaan, maar spring de huurder toch ter hulp door een opzeg van 3 maanden en 3 maanden wederverhuringsvergoeding voor te stellen. De huurder gaat echter niet akkoord en stelt zijn eigen eisen. Sterker nog : om zijn eisen kracht bij te zetten betaald de huurder het huurgeld niet langer (dit is reeds de eerste maand dat de huurder niet betaald!). Ik heb de huurder reeds een herinnering gestuurd doch geen reactie vanuit de zijde van de huurder. Nu denk ik dat ik de huurder nog eens aangetekend in gebreke moet stellen. Graag hulp… Iemand enig idee?

Vandebos

#6 , 09 okt 2011 12:17

U dient de huurder effectief zo snel mogelijk aangetekend in gebreke te stellen. Hierin vraagt u hem om binnen de veertien kalenderdagen na kennisname van uw schrijven de huur te betalen aangezien u anders verplicht zal zijn om op zijn kosten middels een verzoekschrift art 1344bis/e.v. Ger. W. bij het lokale vredegerecht bij vonnis de uitzetting en wettelijke schadevergoedingen te bekomen.

s. dillen
Topic Starter

#7 , 09 okt 2011 12:50

Bedankt Vandenbos! En wat dan met 'de borg' die de overeenkomst mee heeft onderkend en zich borg heeft gesteld voor alle gevolgen dewelke uit de overeenkomst kunnen voortvloeien?

Vandebos

#8 , 09 okt 2011 12:57

In het kort komt het erop neer dat als de huurder niet betaalt wat hij verschuldigd u langs de vrederechter zal dienen te passeren om een vonnis tot betaling te bekomen. In uw verzoekschrift neemt u tevens het verzoek de borgsteller aanspreekbaar te maken voor de bedragen waartoe de vrederechter de huurder veroordeelt. Met dat vonnis zal u eerst met een betekening de huurder dienen aan te spreken, indien deze niet betaalt kan u het vonnis laten betekenen bij de borgsteller en daar het resterende bedrag innen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 okt 2011 20:35

Een borgsteller..... wel dat is een extra waarborg tot betaling van alle kosten en schadevergoeding.

s. dillen
Topic Starter

#10 , 12 okt 2011 21:27

Intussen heb ik de huurder in gebreke gesteld. Maar nog steeds heeft hij niet betaald. Vandaag een brief van zijn advocaat of ik er nog eens wilde over nadenken om akkoord te gaan met het tegenvoorstel van de huurder. Ik heb de man laten weten dat de huurder het thans heel bond maakt, dat de huurder thans de huur niet meer betaald en dat we indien de huurder in gebreke blijft we de vrederechter vatten.
Kunnen we nog iets anders doen?

Vandebos

#11 , 12 okt 2011 22:23

Welk was diens voorstel?

s. dillen
Topic Starter

#12 , 13 okt 2011 17:37

Ze willen slechts 2 maand wederverhuringsvergoeding betalen en vertrekken wanneer er een andere huurders is.

Nu denk ik dus ook dat er problemen gaan komen bij het opstellen van de plaatsbeschrijving. Bij ingebruikname hebben wij dat gedaan. Maar bij uittrede willen wij dat er geen problemen komen en willen wij dat laten doen door een expert. Hoe doen we dit. Zoeken we zelf een expert? Of laten we de rechtbank een expert aanstellen? En wie moet die betalen? Elk de helft? Of de verzoekende partij volledig?

Vandebos

#13 , 13 okt 2011 21:13

Ofwel kan u zich vinden met dat voorstel ofwel niet, dat is een keuze die u zelf dient te maken.

Indien u zich niet kan vinden in dat voorstel heeft u wat werk voor de boeg (voorbereiding geding). Tegen het vervallen van de datum die u in het schrijven hebt gegeven zorgt u dat u volgende zaken klaar hebt:

- een uitgewerkt verzoekschrift art. 1344bis/ev ger w (zie voorbeeld in de links in onderschrift),

- een stukkenbundel; dat zijn de documenten waarop u uw verzoekschrift baseert (huurcontract, plaatsbeschrijving, overzicht van de ontvangen en van de niet ontvangen huren, kopie van de verzonden aangetekende brieven, van de postfiche samen met een afdruk van de levering, kopie van eventuele andere documenten waar u uw verzoeken op steunt),

- een aangetekend schrijven voor de advocaat van de tegenpartij in de zin van,
stad, datum
adres kantoor advocaat
uw adres

geachte meester,

Ik heb bij deze de eer u mee te delen ik heden tegen uw cliënt, X, namens wie u in uw schrijven dd. dd/mm/jjjj met uw referentie 123456789 optrad als bemiddelaar, bij het lokale vredegerecht onder rolnummer xxy112345 middels een verzoekschrift art 1344bis/e.v. Ger.W. een geding heb aangespannen. Eerstdaags zal uw cliënt ongetwijfeld de uitnodiging met specifieke datum ontvangen.

In de hoop deze zaak zonder uitstel te kunnen laten behandelen en voor beide partijen de financiële consequenties tot een minimum te herleiden bezorg ik u in bijlage van dit schrijven de stukkenbundel. Uw cliënt zal deze eveneens aangetekend ontvangen.

Met vriendelijke groeten,

Y
Kopie van dit schrijven neem je eveneens op in de stukkenbundel. (maakt het moeilijk voor de confrater om wat anders te beweren...)

- een aangetekend schrijven naar de huurder in de zin van
stad, datum
adres huurder
uw adres

geachte,

Ik heb bij deze de eer u mee te delen ik heden tegen u, X, bij het lokale vredegerecht onder rolnummer xxy112345 middels een verzoekschrift art 1344bis/e.v. Ger.W. een geding heb aangespannen. Eerstdaags zal u ongetwijfeld de uitnodiging met specifieke datum ontvangen.

In de hoop deze zaak zonder uitstel te kunnen laten behandelen en voor beide partijen de financiële consequenties tot een minimum te herleiden bezorg ik u in bijlage van dit schrijven de stukkenbundel.

Met vriendelijke groeten,

Y
Kopie van dit schrijven... in de stukkenbundel.

- U maakt, zuiver voor uzelf een overzicht van alle feiten, Hou dit OBJECTIEF en BONDIG. De feiten en gebeurtenissen met nodige data, bedragen en vaststellingen, wetsartikelen in kwestie, geen trallala. Dit document neemt u eveneens mee naar het geding waar u het tijdens de verzoening en de eventuele inleiding gebruikt om bij de kern van de zaak te blijven en u niet te laten afleiden of verleiden tot een conflict voor de vrederechter. Wat de advocaat van de tegenpartij of de tegenpartij ook aan onwaarheden vertelt, blijf er kalm en onbewogen onder. Bestrijdt de bewering met het commentaar dat deze zich vergist en bewijs het vervolgens.

De volgorde:

De dag dat de termijn in het aangetekende schrijven is verstreken gaat u naar de gemeente, dienst bevolking en verzoekt u om een bewijs van woonst voor de betrokken huurder vanwege het aanspannen van een procedure (dit kan u tot € 6 kosten)
Vervolgens begeeft u zich met uw verzoekschrift in dubbel naar de griffie van het lokale vredegerecht (dit is het vredegerecht van de gemeente waar de verhuurde woning zich bevindt) en laat dit op de rol plaatsen (kostprijs € 35). Verzoek de griffier om het rolnummer en de datum bij benadering dat de zaak zal voorkomen.

Bereidt met deze gegevens uw twee aangetekende zendingen voor en bezorg hen met het schrijven een kopie van uw stukkenbundel. (idealiter laat u deze aangetekend met bewijs van ontvangst verzenden, het kost wat meer maar is dan ook waterdicht) Hou de bewijzen van verzending bij en controleer regelmatig de volgnummers via de site van de post. Maak een afdruk van het ogenblik waarop de partijen de de zending in ontvangst nemen. en voeg dit toe aan de bundel die u meeneemt naar het vredegerecht.

Dan is het wachten.

Nog vragen? Laat maar horen.

s. dillen
Topic Starter

#14 , 13 okt 2011 23:39

Vooreerst heel erg bedankt Vandebos.

Ik heb nog volegende vragen :
Nu denk ik dus ook dat er problemen gaan komen bij het opstellen van de plaatsbeschrijving. Bij ingebruikname hebben wij dat gedaan. Maar bij uittrede willen wij dat er geen problemen komen en willen wij dat laten doen door een expert. Hoe doen we dit. Zoeken we zelf een expert? Of laten we de rechtbank een expert aanstellen? En wie moet die betalen? Elk de helft? Of de verzoekende partij volledig?

Allicht weet je ook hier raad mee?

Vandebos

#15 , 13 okt 2011 23:54

ik zou dit in het verzoekschrift opnemen. "De dagende partij verzoekt de vrederechter bij het beëindigen van het contract om alle twisten en een herverschijnen voor het vredegerecht te voorkomen voor gezamenlijke rekening een derde aan te stellen voor het opmaken van de uittredende plaatsbeschrijving en het becijferen van de schade."

Kans is groot dat de de vrederecheter een expert zal aanstellen doch op jouw kosten.

Terug naar “Huren”