gemeenschappelijke watermeter

Dor
Topic Starter

gemeenschappelijke watermeter

#1 , 17 jul 2011 10:53

Binnenkort verhuis ik naar een appartement, er zijn 3 wooneenheden in het appartementsblok en er is een gemeenschappelijke watermeter. Elke wooneenheid heeft zijn eigenaar. Ik zal de enigste huurder zijn, in de overige 2 appartementen wonen de eigenaars zelf.
Nu blijkt dat het contract bij PIDPA op naam stond van de huurder van het appartement naar waar ik verhuis. De huurder regelde de betaling met de andere bewoners. Er wordt dan ook verwacht dat ik dit contract overneem. Kan dit zomaar?
Er komt toch een groot risico bij kijken om mijn naam op dit contract te zetten en mij er dus toe te verbinden dat de waterfacturen door mij worden betaald. Want wat als bijvoorbeeld een bewoner aan mij weigert te betalen? Ik kan hiertegen toch geen stappen ondernemen?
Moet er normaal gezien geen syndicus worden aangesteld? Of moet dit op zijn minst niet worden geregeld tussen de eigenaars onderling?

Ik heb al het internet afgezocht en uitgezocht wanneer een syndicus verplicht is, maar ik kom op verschillende antwoorden uit. Misschien heeft iemand meer ervaring op dit vlak en kan mij in klare taal zeggen wat hier mijn rechten zijn als huurder of wat de plichten zijn van de eigenaars of mijn verhuurder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2011 12:33

Het is zeker geen taak van een huurder om water verder te verkopen. Dat is trouwens zelfs verboden door de meeste watermaatschappijen.
Spreek er eens met PIDPA zelf over.
Vroeger kwam dit veel voor in het Antwerpse. Toen werd het water per aftappunt aangerekend, en niet via een meter. Toen kon men wel juist zeggen hoeveel ieder appartement te betalen had. Gewoon de verschillende aftappunten tellen (bad, wasmachien enz hadden wel ieder een ander tarief) Dat is dan verboden geweest.
Normaal heeft ieder appartement recht op zijn eigen (tussen)meter.
Mogelijks is het nog een oude binneninstallatie, en is één meter per appartement niet mogelijk. Dan moeten de eigenaars maar de installatie laten aanpassen of meerdere tussenmeters laten plaatsen per appartement.

mava105

#3 , 17 jul 2011 14:36

Klik hier eens:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=2G3CSO90" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelfde geval en persoon moet 3.000 € betalen voor de bovenburen. :(

Reclame

fendtje

#4 , 19 jul 2011 11:16

Het is zeker geen taak van een huurder om water verder te verkopen. Dat is trouwens zelfs verboden door de meeste watermaatschappijen.
Spreek er eens met PIDPA zelf over.
Vroeger kwam dit veel voor in het Antwerpse. Toen werd het water per aftappunt aangerekend, en niet via een meter. Toen kon men wel juist zeggen hoeveel ieder appartement te betalen had. Gewoon de verschillende aftappunten tellen (bad, wasmachien enz hadden wel ieder een ander tarief) Dat is dan verboden geweest.
Normaal heeft ieder appartement recht op zijn eigen (tussen)meter.
Mogelijks is het nog een oude binneninstallatie, en is één meter per appartement niet mogelijk. Dan moeten de eigenaars maar de installatie laten aanpassen of meerdere tussenmeters laten plaatsen per appartement.
tussen meters ja maar !
waarom bij geschil enkel de officiele geijkte die telt.
de rest is voor comfort redenen.

Vandebos

#5 , 19 jul 2011 11:48

Een tussenmeter heeft een zekere afwijking maar als de kostprijs naar evenredigheid wordt verdeeld zal het zeer moeilijk worden voor de tegenpartij om daar een voet tussen te krijgen.

Een voorbeeld:

de geijkte meter (die trouwens vaak zelf een afwijking heeft die tot 5% kan gaan) geeft een verbruik van 130m³ aan, de drie tussen tellers geven een gezamenlijk verbruik van 120m³ aan. ( 50m³, 30m³, 40m³) Dit houdt in dat de verdeelsleutel (41.7%, 25%, 33.3%) wordt gebruikt op de totaalfaktuur van de intercommunale.

fendtje

#6 , 19 jul 2011 17:18

Een tussenmeter heeft een zekere afwijking maar als de kostprijs naar evenredigheid wordt verdeeld zal het zeer moeilijk worden voor de tegenpartij om daar een voet tussen te krijgen.

Een voorbeeld:

de geijkte meter (die trouwens vaak zelf een afwijking heeft die tot 5% kan gaan) geeft een verbruik van 130m³ aan, de drie tussen tellers geven een gezamenlijk verbruik van 120m³ aan. ( 50m³, 30m³, 40m³) Dit houdt in dat de verdeelsleutel (41.7%, 25%, 33.3%) wordt gebruikt op de totaalfaktuur van de intercommunale.
En denk dat ge daar verkeerd zijt.
voor de intercommunale telt alleen de hoofdmeter.
facturatie is altijd op hoofd meter.
de bewoners dienen zelf een verdeling te maken op basis tussen meters.
en daar gaan velen de mist in zeker syndici.
het simpelst voor hun , kostprijs gedeeld door totale verbruik, is voor hun prijs per M3
dan tussen tellers maal die M3 prijs.
gratis m3 per persoon gedomicileerd , vast recht evenredig verdelen dit alles ho maar.
vb kunnen steeds bezorgd worden van die miskleunen.
en ben er al een tijdje met bezig om in orde te krijgen , maar de rest van de mede eigenaars vinden dit normaal.
is nu zo dat de grootverbruiker het vast recht van de kleine verbruiker mee betaald.
en bij hoeveel mensen dit in het Antwerpse aan de gang is , 10000 eigenaars.
Aww krijgt ge zelfs geen info , wend u tot syndic
en zo krijgt men de gekste afrekeningen.
bvb 3 ingangen op totaal 27 eigenaars
de 3 ingangen betalen een verschillende m3 prijs.
raar he , en Aww zegt syndic heeft alle gegevens om correct te verrekenen, nu enkel nog iemand die kan rekenen.
och ja volgens de syndic ben ik de enige die zeurt over zoiets over een totaal van meer dan 100 gebouwen in beheer.

Vandebos

#7 , 19 jul 2011 17:39

Dit houdt in dat de verdeelsleutel (41.7%, 25%, 33.3%) wordt gebruikt op de totaalfaktuur van de intercommunale.
In de totaalfaktuur van de intercommunale zijn de gratis m³ reeds opgenomen. op de stand van de tussenmeters dienen de gratis m³ afgehouden te worden. Indien de syndicus deze taak niet verricht hem hier eens aangetekend over aanspreken?

mava105

#8 , 19 jul 2011 19:49

Ik dacht dat het voor de huidige nieuwbouwappartement verplicht is iedere eigenaar zijn eigen watermeter van de watermaatschappij te geven. Hiervoor zijn er dan natuurlijk individuele leidingen nodig van meter (in de kelder) tot in het appartement.

Terug naar “Huren”