Benadeeld partij zonder dat ik erom gevraagd heb

Justme2
Topic Starter

Benadeeld partij zonder dat ik erom gevraagd heb

#1 , 24 okt 2014 19:14

Ik weet niet echt waar deze vraag te plaatsen.

Ongeveer 6 maand geleden heb ik een brief van het parket ontvangen in verband met een dossier dat bij hun aangemaakt zou zijn. Ik heb daarop naar het parket gebeld en deze hebben mij geinformeerd dat ik in het dossier bij hun geregistreerd sta als benadeeld persoon. Ik kwam natuurlijk uit de lucht gevallen daar ikzelf van niks wist.

Ik heb daarop een brief gestuurd naar het parket met de mededeling dat ik niet wens gecontacteerd te worden over het dossier in kwestie en niet wens geregistreerd te staan als benadeeld persoon. Heb zelf bij de politie een pv laten opstellen met dezelfde inhoud (dat ik weiger benadeelde persoon te zijn en dit nooit gevraagd heb). IK heb in dit pv ook he refertenummer van het dossier bij laten noteren

Nu 6 maand later bel ik de dienst notitie van het parket nog eens op om te vragen of ik niet meer geregistreerd sta als benadeelde. Deze deelde mij mee dat ik nog altijd als benadeelde sta en dit zelf zou hebben aangevraagd :shock:

Nu is mijn vraag. Is dit geen vorm van schriftvervalsing door een openbaar ambtenaar/officier of schriftvervalsing in het algemeen? Meer bepaald dat ze als waar op nemen, feiten die het niet zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 24 okt 2014 23:26

op basis van deze mail kan u onmogelijk een antwoord krijgen. In het strafrecht is het parket het orgaan dat feiten als mogelijk strafbaar stelt en vervolgt. Als uit hun onderzoek blijkt dat ze u als mogelijk benadeelde zien, kan u daar zelf niet veel aan doen. U zal ten gepasten tijde mogelijk ondervraagd worden in dit dossier en alsdan zal blijken of de inschatting van het parket al dan niet terecht is. Het is niet aan u om te beslissen of het parket u al dan niet mag contacteren en het is net de bedoeling van het onderzoek om uit te maken of de verdenkingen al dan niet terecht zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2014 23:34

Hoe bent u in het aanvankelijk PV terecht gekomen en over welke feiten gaat het?
Normaal als u slachtoffer bent /benadeelde bent u wel op de hoogte van de feiten ... dus graag wat meer info.

Reclame

Justme2
Topic Starter

#4 , 25 okt 2014 04:43

Ik heb geen idee wat de tenlastelegging van het overkoepelend dossier is.

Ik weet wel dat het deel waar ik benadeelde sta volgens hun over laster gaat. Oké, het parket onderzoekt uiteraard wat ze willen maar ze mogen toch niet zomaar in dat dossier schrijven dat ik benadeelde partij ben terwijl dit zo niet was?

IK heb zo het vermoeden dat ik ook als aangever van de feiten vermeld sta aangezien de dienst notitie iets zei over dat ik de klacht zou hebben ingediend. Ik denk dat ik mij echter zoiets wel zou herinneren

Franciscus

#5 , 25 okt 2014 11:10

Bent u over iets verhoord door de politie?
Het kan dus zijn dat iemand 'lelijke' dingen over u gezegd heeft die strafbaar zijn.
Gezien ze wettelijk strafbaar zijn bent u benadeelde.
Ik geef maar iets aan hoor.
hier eens lezen:
http://www.elfri.be/laster-en-eerroof" onclick="window.open(this.href);return false;

Justme2
Topic Starter

#6 , 25 okt 2014 20:13

Ik ben nog niet verhoord. Ik heb zoals eerder aangegeven wel al een brief gestuurd met de vraag waarom ik benadeelde sta maar toen kreeg ik een antwoord weer van dat er een opsporingsonderzoek is ingesteld en dat inzage in het dossier dus niet opportuun is.

Ik ben akkoord moest ik gewoon als slachtoffer vermeld staan maar voor je benadeelde kunt zijn, moet je als slachtoffer toch eerst een verklaring afleggen? http://www.politie.zwijndrecht.be/Statu ... px?id=1296.

Ik heb geen zin om om de zoveel tijd brieven te krijgen over een zaak waar ik niet eens van weet over wat ze gaat

Franciscus

#7 , 25 okt 2014 22:55

Slachtoffer of benadeelde persoon is in principe hetzelfde.
U hebt schade geleden of een nadeel .....
van het moment dat een opsporingsonderzoek afgesloten is kan u het ter griffie inkijken als benadeelde /slachtoffer
Een opsporingsonderzoek is nl geheim niet tegensprekelijk en schriftelijk.
Vermoedelijk zal politie 'ergens' in de loop van het onderzoek opdracht krijgen u te verhoren.

KrisP

#8 , 27 okt 2014 20:02

Een interessante folder :
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138476.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanaf pagina 13 voor vraag TS.
Ik begrijp niet goed wat voor 'nadeel' u kan hebben aan het feit benadeeld persoon te zijn.

Justme2
Topic Starter

#9 , 31 okt 2014 13:17

Het is eigenlijk gewoon het feit dat ik brieven ontvang terwijl ik geweigerd heb om mij benadeeld persoon in de zaak te zetten.

Heb eigenlijk ook nog een bijkomend vraagje wat betreft mijn aanvraag tot inzage van het dossier. Dit was volgens hun praktisch onmogelijk omdat het in zijn totaliteit naar de politiediensten was overgestuurd voor verder onderzoek. Is dat normaal dat er geen kopies gemaakt worden van de dossiers zelf?

Lijkt mij wel nogal gevaarlijk want hoe voorzichtig mensen ook zijn, er bestaat nog altijd de kans dat documenten zoekraken als dit constant tussen diensten wordt doorgegeven

Franciscus

#10 , 01 nov 2014 00:12

Klopt maar bij mogelijk verschillende politiediensten zitten de copies van alle PV's die het dossier uitmaken.
Het parket moet wel het ganse dossier doorsturen naar die politiedienst die het volgende onderdeel van onderzoek moet doen... lijkt me logisch.

Ik heb hier net een dossier liggen ( copie ervan) dat een beklaagde heeft genomen ... zijn twee ordners dik iets meer dan een 1100 blz ... betrof correctionele zaak.

Wat u voorstelt is dat griffie parketten van de honderdduizenden PV's elke maal al een copie moeten maken van elk dossier -- Ik ken al een gemeente die op zich alleen al voor dat aantal zorgt.

Wie gaat dat doen ...hoeveel personeel is er dan voor nodig en wie gaat dat betalen en archiveren?

Wat uw opmerking betreft dat gebeurd inderdaad regelmatig maar dan wordt het dossier terug samengesteld.
In een aantal gevallen is bij de 'verdwijning' wel opzet aanwezig of vermoed ... vb brandstichting in kantoor onderzoeksrechter en griffie in Brussel - poetsvrouw die dossiers weggooit ( operatie Kelk).
enz enz.

Justme2
Topic Starter

#11 , 07 nov 2014 03:04

Ik had meer een digitale kopie in gedachten. Bijvoorbeeld een database waar de dossiers digitaal inzitten en alleen met speciale bevoegdheid geraadpleegd kan worden. Als deze op papier worden bijgehouden, wordt dit inderdaad een chaos.

Wat de zaak waar ik als benadeelde ben geregistreerd betreft. Ik heb ondertussen bij de politie al een verklaring hieromtrent moeten afleggen en heb in dit pv ook vermeld dat ik mij burgerlijke partij wil stellen. Maar is dit genoeg voor de hoedanigheid te verkrijgen van burgerlijke partij of moet je daarvoor perse een afspraak maken met de onderzoeksrechter?

Franciscus

#12 , 17 nov 2014 00:51

Neen

Ter zitting kan men zich perfect burgerlijke partij stellen persoonlijk of via uw advocaat.

Justme2
Topic Starter

#13 , 19 nov 2014 20:51

Ik weet dat ik mij ter zitting burgerlijke partij kan verklaren maar ik had het meer over de burgerlijke partij verklaring voor de onderzoeksrechter. IK heb daarvoor ondertussen al een afspraak gemaakt met de onderzoeksrechter. Toch bedankt voor het antwoord

Nu weet ik wel niet, aangezien "mijn zaak" die het parket op eigen houtje heeft opgestart samengevoegd is met andere dossiers, of deze ook automatisch worden meegenomen als het ware in het gerechtelijk onderzoek. Of dat deze gewoon opgesplitst worden (mijn zaak gerechtelijk en de rest gewoon opsporingsonderzoek). De andere dossiers hebben met mij eigenlijk niks te maken

Terug naar “Andere”