Boete De Lijn

Jellem
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boete De Lijn

#1 , 12 mei 2022 09:09

Beste lezers,
Ik weet dat dit het zoveelste issue is over een boete bij de Lijn, maar ik wil toch graag jullie advies vragen.
Mijn zoon nam onlangs de bus, en kocht een ticket via de app van de lijn, hij betaalde €2,00 voor deze rit. Nietsvermoedend stapt hij op de bus, tot enkele halte verder een controle plaatsvindt. Hij vind niet onmiddellijk een bevestiging van de aankoop (hij neemt nooit de bus en was niet zo bekend met de app), de controleur heeft weinig geduld, is niet behulpzaam, en schrijft een boete uit.
- Betaling werd uitgevoerd om 19.31u (schriftelijk bevestigd door onze bank)
- Controle vond plaats om 19.40u.
- Om 19.43u ontvangt hij een bevestiging in zijn mailbox van zijn aankoop (12 minuten na aankoop).
Een klacht ingediend bij De Lijn, en na een maand komt een nieuwe aangetekende brief met de doodleuke melding dat de boete niet wordt opgeschort. Zonder enige argumentatie waarom onze bewijzen niet werden aanvaard. Ik twijfel zelfs als ze het wel bekeken hebben.
Na een telefoontje naar De Lijn blijkt dat ik enkel nog maar een procudure kan starten bij de Raad van State om deze onterechte boete aan te vechten.
Nu is mijn vraag, heeft het zin om dit aan te vechten, en wat zijn de eventuele kosten? Het voelt zo onrechtvaardig dat een student die eerlijk betaalt nu een boete voor zwartrijden moet betalen, en dat hij moet opdraaien voor een vertraging in het systeem van de Lijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 mei 2022 09:41

Waar ligt de reden van de vertraging, bij de gsm-provider, de bank of bij De Lijn zelf?

In principe moet men wachten op bevestiging van de aankoop alvorens op te stappen. Maar in dit geval kan u wel verdere stappen overwegen.

Werknemer1
Berichten: 84
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2022 11:25

Hallo Jellem,
Als je een aankoop doet via de app van De Lijn en je activeert het ticket (dan is het pas geldig), krijg je ook een bevestigingsmail in je inbox. Op basis van je verhaal ga ik er van uit dat het ticket nooit geactiveerd werd en dan was je zoon inderdaad, hoe ongelukkig ook, aan het zwartrijden.

De reden: als je een ticket aankoopt en niet activeert, kan je het later opnieuw gebruiken.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 6148
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 12 mei 2022 13:09

"In principe moet men wachten op bevestiging van de aankoop alvorens op te stappen."

En dan is men verbaasd dat de mensen gestresseerd geraken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Kali
Berichten: 792

#5 , 12 mei 2022 14:22

"In principe moet men wachten op bevestiging van de aankoop alvorens op te stappen."

En dan is men verbaasd dat de mensen gestresseerd geraken.
Idd...

In mijn gehucht komt de bus geregeld met 10-20 mins vertraging erdoor, of neemt deze een shortcut en rijdt zelfs niet door men straat, waardoor je uur moet wachten op de volgende ...

LYNX XX
Berichten: 2714
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mei 2022 15:54

Ik sluit mij aan bij de reactie van Inazuma #6

Tegen MIVA ( nu DE LIJN ) en NMBS is het hopeloos een zaak te starten. Maandenlang troebels en betalen. Spreek hier nog uit ondervinding in het verleden. Zij zijn machtig en ondoordringbaar.

mava105
Berichten: 22836
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 12 mei 2022 20:02

Beste oplossing voor dat probleem: neem de bus en/of tram niet meer

Werknemer1
Berichten: 84
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mei 2022 21:32

Waarom altijd bashen op wat door de overheid wordt georganiseerd?
Omdat het daar volstrekt vierkant draait, en dat "bedrijf"' dat afwentelt op zijn -betalende !- klanten.

Er zijn gevallen waar melding (of SMS) daags nadien pas binnenkomt.
Of nooit. Dat kan ook.
Hun boeltje wérkt stomweg niet betrouwbaar en De Lijn weet dat maar al te goed.
Maar hey, met zo'n knokploeg discussieer je beter niet op bus of tram ...

De houding van een aantal leden van dit forum hangt me werkelijk de strot uit, altijd maar aanzetten tot verzet en vooral mensen nog dieper in de miserie duwen.
We laten de keuze aan de Vraagsteller, en waarschuwen ook voor de mogelijke gevolgen die dat kan hebben - aangezien de vaststeller / bestraffer ook zelf de regeltjes opgesteld heeft waarmee die zichzelf in onschuld wast .


Niet iedereen hier is (ex) ambtenaar die dergelijke fratsen van overheidsadministraties maar blijft verdedigen ... gelukkig maar :!:
Het is duidelijk dat De Lijn veel frustraties teweeg bracht en brengt en dat iedere discussie aangegrepen moet worden om te lijnbashen. Mijn persoonlijke mening over De Lijn doet er niet toe, maar op basis van de interpretatie van de gekende situatie, lijkt het erop dat de vraagsteller een terechte boete heeft gekregen, op basis van de gebruikersvoorwaarden van De Lijn.

1) Als je een ticket via de app aankoopt, volstaat het niet op enkel te betalen.Je moet het ticket na de aankoop, die eigenlijk meteen verschijnt in de app, eerst activeren. Zodra het ticket geactiveerd is verschijnt er een bevestiging in de app én krijg je een bevestigingsmail.

2) In de vraag wordt vermeld dat de zoon niet bekend was met de manier waarop een ticket aangekocht moet worden. In de FAQ op de website en via de app staat duidelijk hoe je een ticket aankoopt en moet gebruiken.

3) Ik werk niet voor De Lijn, ik ben géén ambtenaar (of ex ambtenaar) en ik heb helemaal géén belang bij het verdedigen van dit bedrijf, maar correct is correct.

Thomas Morus
Berichten: 6148
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 12 mei 2022 22:14

Niet enkel De Lijn wentelt hun eigen werk en verantwoordelijkheid af op de klant.
Het is de ziekte van deze tijd.
Dienstverlening is een woord dat men niet meer kent.
Nu is het van "hier is een app en trek er uw plan mee op uw eigen verantwoordelijkheid" en "wij houden ons enkel nog bezig met u te bestraffen als ge een fout maakt".
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Andere”