Hey allemaal,
Graag had ik een beetje info verzameld i.v.m. een knippelicht / signalisatielicht of hoe je het ook wil noemen om te plaatsen op een motorfiets.
Ik start binnenkort met mijn opleiding voor het motor rijbewijs en wil aansluitend ook graag overgaan tot de aanschaf van een motor.
Ik wil die voor allerlei doeleinden gebruiken maar ook graag voor woon-werk verkeer. Hiervoor dien ik mij telkens te verplaatsen vanuit Oost-Vlaanderen richting Brussel. Ik denk dat ik er geen tekening bij moet maken dat dit dus ook betekend dat er dagelijks files zijn. Ik zie ook dagelijks motors rijden tussen de files door wat tegenwoordig ook wettelijk mag en mooi meegenomen is. Ik vind zelf men persoonlijke veiligheid heel belangrijk en wil alles aan doen om mezelf zo goed mogelijk te beschermen alsook voldoende kenbaar maken naar andere weg gebruikers om een potentieel ongeval te vermijden.
Ik heb al even rond gezocht maar buiten de wetgeving (die nogal omslachtig is voor iets in terug te vinden) vind ik een aantal posts op allerlei fora die vooral out dates zijn (2009 etc . ) alsook niet voor België van toepassing.
Ik zou graag weten of ik de optie heb (wettelijk gezien) om mij meer kenbaar te maken (bij het inhalen van wagens tijdens de file) door gebruik te maken van bijvoorbeeld oranje of witte knipperlichten (genre de knipperlichten op een fiets / fietshelm).
Ik vraag hierbij niet specifiek of deze gemonteerd mogen worden of de sterkte van de knipperlichten ...
Ik vraag hierbij vooral is er de mogelijkheid om dat te kunnen doen door de wet (al dan niet grijze zone) toe te passen, bijvoorbeeld.
- ja het mag als die niet vast hangen aan de motor (denk aan de wetgeving rond tuinhuizen mogen niet zonder bouwverhunning maar een 24 voet container wel want die is niet verankerd )
- ja het mag op de kleren of helm maar enkel als ....
kortom wat kan ik doen om mezelf zo goed mogelijk voor te bereiden, zo veilig mogelijk te zijn, zo goed mogelijk op te vallen in het verkeer zonder dat ik de wet "overtreed"
En uiteraard is het meest veilige antwoord rijd niet met de motor maar dat is niet het antwoord dat ik zoek.
Ikzelf beschik ondertussen wel over veilige kledij met fluor stukken en reflectie stukken.