Vervolgactie na aangifte

fietsperikelen
Topic Starter

Vervolgactie na aangifte

#1 , 07 jun 2015 13:06

Wat kan je doen als de gemeente ondanks meerdere meldingen (met beeldbewijzen) weigert iets te doen aan dagelijkse overtredingen op de verkeerswet?
Het gaat hier over duidelijke verkeerd geparkeerde wagens.
Desondanks wordt er geen enkele actie ondernomen om de infrastructuur aan te pasen zodat dit niet meer mogelijk is.

Wat zijn dan de eventuele vervolg acties die men kan ondernemen tegen de gemeente?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 07 jun 2015 13:30

Het is niet aan de gemeente om infrastructuur aan te passen, de politie moet de overtredingen vaststellen en bekeuren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2015 14:56

Doen zoals Inazuma heeft gezegd.
Gemeente /lokale politiezone hebben hun opdrachten en verantwoordelijkheden.
Aanpassen van infrastructuur is wel een mogelijkheid om overtredingen te laten ophouden vb trottoir uitbouwen aan kruispunten.
Kruispunten verkleinen enz enz ... maar inderdaad wat Inazuma zegt is ook waar.

Reclame

fietsperikelen
Topic Starter

#4 , 07 jun 2015 21:25

het online zetten van de meldingen doe ik nu al verscheidene maanden: https://twitter.com/fietsperikelen" onclick="window.open(this.href);return false;
maar het brengt dus duidelijk niet op,
gemeente reageert gewoon niet, situatie wijzigt niet en het verbaliseren haalt duidelijk niets uit ervan uitgaand dat het uberhaupt gebeurt

vandaar de vraag hoe je deze zaken iets hoger op de prioriteitenlijst krijgt bij de gemeente
want voorzover ik weet zijn zij weldegelijk verantwoordelijk voor wegen infrastructuur binnen hun gemeente behalve wat betreft de gewestwegen

wegwanbeheer zal ik al eens nalezen, bedankt

LeenW

#5 , 08 jun 2015 10:18

Zoals hierboven gezegd, de gemeente moet hier niet op reageren, het is de politie die consequenter moet verbaliseren. Volg de stappen die Inazuma oplijst.

mava105

#6 , 08 jun 2015 11:42

Als ik de filmpjes zo bekijk, wil jij een fietspad waar JIJ ALLEEN op mag.

fietsperikelen
Topic Starter

#7 , 09 jun 2015 19:16

Kan je me concrete zaken aanwijzen waardoor je die indruk krijgt?
Mijn bedoeling is enkel de flagrante overtredingen te duiden en onder de aandacht te brengen van zij die er iets aan kunnen doen.
Andere motieven heb ik eigenlijk niet en al zeker geen zelfzuchtige.

Wuyts1991

#8 , 09 jun 2015 21:53

En dan nu even serieus.

Fietsperikelen, ik ontken allerminst dat er in Antwerpen in bepaalde wijken echt een probleem is aan wildparkeerders.
Maar kijk ook eens in eigen boezem. Ooit al eens een filmpje gemaakt van de overtredingen die fietsers begaan in dezelfde stad?

Hoeveel fietsers het rode verkeerslicht negeren, op voetpaden rijden, tegen rijrichtingen in rijden,... je kan het zo gek niet bedenken.

Het is altijd gemakkelijk om de andere kant uit te kijken en de automobilist als zwart schaap te bestempelen maar zelfreflectie kan misschien tot andere inzichten leiden.

Edit: ik zie op je frontpagina meteen een artikel 'bellen achter het stuur..daarom niet' met een automobilist die belt. Ooit al eens gezien hoeveel fietsers met hun hand aan hun oor zitten?

Wuyts1991

#9 , 09 jun 2015 21:58

https://www.youtube.com/watch?v=YJKxfVlIY4o" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoeveel overtredingen bega je hier ? ;)

Wuyts1991

#10 , 09 jun 2015 22:00

https://www.youtube.com/watch?v=vhtm6rgwCiE" onclick="window.open(this.href);return false;

Tegen de rijrichting in met de fiets? ;)

Wuyts1991

#11 , 09 jun 2015 22:03

https://www.youtube.com/watch?v=_qlANH2YWaE" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft u als fietser voorrang op een zebrapad wanneer u fietst? ;)

Wuyts1991

#12 , 09 jun 2015 22:09

https://www.youtube.com/watch?v=yU2pWmFSEPI" onclick="window.open(this.href);return false;

Rechts inhalen
Geen voorrang verlenen aan personen op een oversteekplaats

mava105

#13 , 10 jun 2015 11:41

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet is hier wel 100 % van toepassing.

fietsperikelen
Topic Starter

#14 , 10 jun 2015 21:38

https://www.youtube.com/watch?v=YJKxfVlIY4o" onclick="window.open(this.href);return false; -->hier doel je op het voorbijsteken langs links? ik mag volgens de wet niet anders, een voertuig in beweging mag ik niet rechts inhalen en ik moet een beetje verder sowieso naar de linkerkant van de weg, of bedoelde je het oprijden van de boordsteen? er is geen oprit noch een oversteekplaats voor het fietspad dat ik verplicht word te volgen door gebodsbord D7 en dit tegen de richitng in van het andere verkeer, er is daar namelijk geen fietspad aan de rechterkant van de weg

https://www.youtube.com/watch?v=vhtm6rgwCiE" onclick="window.open(this.href);return false; --> hier doel je uiteraard op het feit dat ik netjes het in mijn richting rechtdoorgaand verkeer voor mij volg waardoor ik plotseling terechtkom op de rijstrook van het tegemoetkomend verkeer, dat was idd effe verschieten ;-) ook dat er links afslaande auto's het kruispunt oprijden vlak voor datzelfde rechtdoorgaand verkeer en daar dan blijven stilstaan was idd even blazen, ben blij dat ik die nog kon ontwijken

https://www.youtube.com/watch?v=yU2pWmFSEPI" onclick="window.open(this.href);return false; --> met die personen op de oversteekplaats bedoelde je uiteraard voornamelijk die fietser op het zebrapad? of had die nu geen voorrang als fietser zoals je een post eerder zelf had aangegeven? of waren het die voetgangers die net hun eerste stappen hadden gezet aan de overkant van de straat en die nog vele meters moesten overbruggen voordat we elkaar zouden ontmoeten? met voorbijsteken had je het over de wagen die van rijstrook was gewisseld om daar linksaf te slaan? want die kan ik moeilijk links gaan inhalen aangezien ik gewoon rechtdoor reed én dus zelf NIET naar links moest én op een andere rijstrook rij maar om even duidelijk te zijn, inhalen deed ik dus niet en was ik ook totaal niet van plan

of heb ik iets gemist en heb je andere overtredingen gezien buiten de talrijke die hier begaan worden door de automobilisten?

BrechtS

#15 , 10 jun 2015 22:39

Filmpje 1: als fietser doe ik dit ook als er genoeg plaats is, wettelijk gezien mag het natuurlijk niet, maar wettelijk gezien mag een fietser ook niet langs links voorbij steken. Maakt het voor fietsers al eens onmogelijk. Maar dus de meeste fietsers doen dit en ik heb er nog nooit een weten tegen gehouden worden, tenzij dan omdat die ergens tegen reed, maar dat is nog iets anders. Verder over dat oversteken, ik zou toch hebben gereden tot aan het zebrapad en daarlangs hebben 'gefietst' (er langs, niet er op) en zo kan er al een pak discussie bespaard worden. Uw manier lijkt me toch niet veilig en begrijpelijk dat automobilisten zich hier op enerveren.

Filmpje 2: typische Vlaamse stedenbouw, nergens een voorziening voor fietsers dus is dat een plek die ik zowizo zou vermijden als fietser... Maar als je die neemt, is het natuurlijk correct voorsorteren veel veiliger dan helemaal rechts te wachten met mogelijks wagens die het totaal verkeerd inschatten dan en zo ongevallen veroorzaken. Moeilijke situatie, maar als fietser zijn er veel wagenmoddellen waarover u kunt kijken en dus kan u zich zo voorbereiden, ook het eens langs rechts gluren van de wagen voor u zou al een overzichtje kunnen opleveren. EDIT: Na herbekijken heb ik dit verkeerd onthouden dat filmpje. Die wagen die links wou af slaan lijkt me in fout gezien die u weg belemmert, verder is het zeer gevaarlijk om die langs links te passeren, want van daar komen ook mogelijks tegenliggers aan. Lijkt me nog te benoemen als het ontwijken van een obstakel (wagen die al half gedraaid stond).

Filmpje 3: het probleem is dat u via het zebrapad gaat terwijl u wel duidelijk en fietspad hebt hier. Dat er andere fietsers staan? Pech gehad, mooi aanschuiven, en u klikpedalen zijn geen excuus (u manier van rijden maakt duidelijk dat u klikpedaldn gebruikt want u stop niet). Dus mooi aanschuiven, wat later kunt ge ze voorbijsteken, maar zoals u het hier hebt gedaan is het allessinds niet wettig en zou u dus beboet kunnen worden. Fietser op zebrapad moet afstappen als ik me niet vergis.

Korte samenvatting: u bent een wielertoerist op een fiets met klikpedalen. In plaats van u aan te passen aan de omgeving, richt u zich op uw eigen verlangens (ongestoord rijden, liefst hoe het u uitkomt, denk maar aan hoe ge ipv het zebrapad iets verder te benutten, ge u kronkelt door de wagens heen en de borduur oprijdt). En u verwijt dat auto's uit plaatsgebrek en gebrek aan voorzieningen, al eens verkeerd staan. U steekt verkeerde dingen uit die gevaarlijke situaties veroorzaken, en verwijt dan automobilisten van zelf verkeerde dingen uit te steken. Lijkt me niet echt verdraagzaamheid. U lapt regels aan u laars vanwege het gebrek aan mogelijkheden en voorzieningen, en als een wagen het doet is het plots een probleem.

PS: ik ben zelf een student en breng veel tijd door op mijn fiets, ik weet dus dat men soms niets anders kan, of in zekere mate overmacht geld, maar wie zegt dat dat in dit geval op dat ene punt niet zo is voor die wagens? Soms is eens veilig doen beter dan offensief snel proberen rijden.
Laatst gewijzigd door BrechtS op 10 jun 2015 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”