#5 , 13 jul 2016 17:28
Je kan privé lenen bij banken, of bij de overheid sociale leningen aangaan.
Daar bovenop zijn er ook nog eens sociale koopwoningen of sociale koopappartementen. Ook hiervoor bestaan wachtlijsten.
Uw inkomen bepaalt hoeveel u kan lenen bij een privébank en of u in aanmerking komt voor sociale woonopties.
Ook een sociale woonlening vraagt voldoende inkomsten. 500 euro per maand is daarvoor veel te laag, zelfs het minimum als alleenstaande 850 euro is veel te laag. Tenzij u natuurlijk nog andere inkomsten of middelen heeft (spaargeld, huurinkomsten, erfenis, ...). Daarop zal een bank zich baseren.
Bij een sociale lening moet je je niet al te veel voorstellen: die zijn vandaag niet noodzakelijk soepeler als banken. Degenen die ik ken die dit soort lening aangingen zijn werkende alleenstaanden, dus ik betwijfel of je er met 850 euro (uitkering alleenstaande) voor in aanmerking komt. Natuurlijk opnieuw: tenzij er nog andere inkomsten zijn.
Zelf alleen huren is mogelijk interessanter voor u indien uw situatie dit toelaat: na vier jaar wachten op een sociale woning zonder resultaat heb je dan recht op een huurpremie. Ingeval van samenwonenden weet ik niet of u dat recht dan ook krijgt?
De hierboven genoemde 1000 euro als alleenstaande is vermoed ik de minimumuitkering voor een gezinshoofd. Hiervoor moet je personen ten laste hebben.