Beste mijn vriendin en ik zouden een volgende stap in onze relatie nemen.
Zij heeft een invaliditeitsuitkering en een dochter in co ouderschap die fiscaal ten laste staat bij de papa
Ik werk voltijds en heb een zoon die fiscaal bij mij ten laste staat.
Wij zouden feitelijk willen gaan samen wonen op notaris.be vind ik hier het volgende over
ulp en bijstand
Ongehuwd samenwonenden zijn niet verplicht elkaar te helpen en elkaar ”het nodige” te verschaffen, tenzij de partners hierover schriftelijke afspraken hebben gemaakt.
Geld en bezit
Wie feitelijk ongehuwd samenwoont, moet het stellen zonder al de bijzondere wetten omtrent het vermogen en de schulden van de samenwoners: er zijn geen specifieke verplichtingen, noch bijzondere rechten, tenzij de samenwoners dat zelf zijn overeengekomen.
Bij wettelijke samenwoning geldt als wettelijke verplichting dat iedere partner bijdraagt in de lasten van de samenwoning naargelang zijn/haar mogelijkheden. De rest (het spaarsaldo) blijft afzonderlijk. In het samenwoningscontract kan men deze lasten omschrijven.
Wil dit nu zeggen dat zij zo haar invaliditeitsuitkering behoud zolang wij niet trouwen of dit wettelijk registreren?
Haar adres zou dus wel bij mij staan dus ze pleegt op zich geen fraude maar we zouden alles zeker in het begin gescheiden houden?
En indien dit toch invloed heeft komt zij dan bij mij ten laste?