Te lage invaliditeitsuitkering

22*07
Topic Starter

Te lage invaliditeitsuitkering

#1 , 12 nov 2013 15:54

Hallo,

Door desinformatie werd ik jarenlang een te lage uitkering toegekend.
Normaal gezien zullen de laatste 2 jaren geregulariseerd worden en de verjaring van de 2 jaren daarvoor gestuit.
Wat kan ik ondernemen en tot wie kan ik mij richten om ook het verschuldigde bedrag voor de andere jaren te recupereren?
Ook had ik graag geweten of ik recht heb op rente.

Bedankt voor de hulp,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ZiekteVerzekering

#2 , 13 nov 2013 08:11

Beste,

Eerst en vooral, goed dat je de verjaring gestuit hebt. Het is echter inderdaad zo dat een ziekenfonds standaard maar 2 jaar terug mag gaan om eventuele foutieve uitkeringen te regulariseren. (dit is 5 jaar in het geval van fraude, maar dit is hier niet aan de orde).

Om verder dan 2 jaar terug te mogen gaan, neem je het best contact op met de dienst uitkeringen van jouw ziekenfonds. Zij moeten immers een dossier opstellen naar het RIZIV toe om een 'opheffing van verjaring' te verkrijgen. Let op: dit kan een heel eind duren.

Jouw vraag in verband met rente is een heel goede vraag. De standaard procedure is dat de persoon die er om vraagt rente krijgt op de uitkeringen die hij ontzegd geweest is. Vraag dit dan ook expliciet aan.

Ik hoop dat dit antwoord aan jouw vragen voldoet, indien niet had ik het graag gehoord.

jefke007

#3 , 13 nov 2013 09:17

In de wetgeving is inderdaad voorzien dat men op basis van art 328 KB 03-07-1996 inzake ziv, een "overmacht" kan aanvragen aan het ziekenfonds.

Is het een 'ernstig' ziekenfonds is dan nemen zij zelf het initiatief om samen met jou die aanvraag bij het riziv op te starten. Sommige ziekenfondsen zouden ook kunnen doen of hun neus bloeit.

Indien het het voorwerp heeft uitgemaakt van een rechtelijke uitspraak, dan wordt er intrest toegekend indien men deze gevraagd heeft. In casu veronderstel ik dat er geen uitspraak van de arbeidsrechtbank is geweest, en dan is er m.i. geen intrest voorzien. Een voorziening voor de arbeidsrechtbank zou zowiezo de verjaring opgeschort hebben.

Na de afhandeling van het dossier overmacht kan je afhankelijk van de situatie, toch proberen iets los te krijgen van het ziekenfonds - alhoewel zij daar niet toe verplicht zijn - om bv intrest te vragen, of de betaling van de verjaarde ziektvergoeding. Als motivatie kan je aanhalen dat het een groot schandaal is dat zij je geen correcte vergoeding hebben uitbetaald en dat zij tekort geschoten zijn in hun taak (in de verondstelling dat jezelf geen fout gemaakt hebt ) en dat indien zij je het gevraagde niet gaan betalen dat je dan naar de pers zult stappen ( aan de laatste zijn zij heeeeeeeeel gevoelig )

Indien je je niet voldoende gesteund voelt door het ziekenfonds in de aanvraag tot overmacht, kan je je eventueel rechtstreeks tot het http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false; wenden

Reclame

22*07
Topic Starter

#4 , 13 nov 2013 10:10

Beste 'ZiekteVerzekering' en 'jefke007',

Bedankt voor uw waardevolle informatie. Ik ga er onmiddellijk mee aan de slag. Ben benieuwd...

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2013 16:08

Misschien dat dit draadje en het andere dat de topic starter gestart heeft over hetzelfde topic in een ander subforum, samengevoegd worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”