kind ten laste en kinderopvang

polomaniac
Topic Starter

kind ten laste en kinderopvang

#1 , 18 jul 2012 03:44

hallo iedereen,

ik had eens een paar vraagjes: 2 jaar geleden ben ik met mijn vriendin uit elkaar gegaan. samen hebben we 2 kids. de kids verblijven bij de moeder. om de 14 dagen heb ik ze een weekend. omdat ze voornamelijk bij de moeder wonen heb ik de kids niet ten laste, klopt dit? want technisch gezien betaal ik elke maand voor hun, dus op de 1 of andere manier heb ik ze toch ook als last.

in de zomervakantie heb ik ze een volledige maand, waarom moet ik die maand ook alimentatie betalen?

tevens gaan ze in de zomermaanden als ze bij mij zijn naar de kinderopvang, maar omdat ik ze niet ten laste heb, kan ik dit bedrag ook niet inbrengen in de belastingen, toch ook niet logisch?

zijn misschien rare vragen maar op dit gebied ken ik er niet veel van.

mocht iemand mij hier een goede uitleg voor kunnen geven, dan hoor ik het graag.

alvast bedankt

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 18 jul 2012 07:05

Alimentatie is voor de kosten op jaarbasis, plus dat het ook anders iedere maand tot discussies zou kunnen leiden over wie nu hoeveel moet betalen, afhankelijk van de specifieke verblijfsregeling die maand. Vast bedrag per maand is veel simpeler, en zou op jaarbasis toch op hetzelfde uitkomen.

Mariette

#3 , 18 jul 2012 10:15

Is het niet zo dat men de alimentatie mag aftrekken van zijn belastingen? Dit was althans het geval vooraleer co-ouderschap de norm werd.

- moeder werd hoederechthouder en had de kinderen ten laste
- vader moest onderhoudsgeld betalen voor de kinderen en kon die aftrekken van zijn belastingen.

Reclame

duma

#4 , 18 jul 2012 10:16

Als de kinderopvang op uw naam staat, kan jij dit normaal gezien wel inbrengen in de belastingen. Hier een week/week regeling, kids ten laste bij de moeder. Maar wij kunnen wel degelijk alles inbrengen in de belastingen.

Zoals Turaki al zegt: Alimentatie is op jaarbasis en dus gebaseerd op het verblijf op jaarbasis bij de andere ouder. Moest dit op maandbasis zijn, zou u de maand dat ze bij u zijn niets betalen, maar de andere maanden een pak meer.

Vergeet ook niet dat alimentatie ingebracht kan worden in de belsatingen!

polomaniac
Topic Starter

#5 , 18 jul 2012 12:15

alvast bedankt voor de uitleg. alimentatie kan ik idd voor 80% inbrengen. kinderopvang kan ik echter niet inbrengen want dan krijg ik de foutmelding dat ik geen kinderen ten laste heb op de belastingsbrief. als dit de regel is, dan is het maar zo. hoewel het op jaarbasis toch ook om ongeveer 500€ gaat.

Hawkee

#6 , 18 jul 2012 13:43

als je alimentatie betaald heb je geen kind ten laste, kind ten laste hebben is alleen maar voor de ouder waar het kind op gedomicilieerd is, dus bij de moeder in uw geval.
je kan de alimentatie wel inbrengen in je belastingen
Je kan tot 80% van de onderhoudsuitkering (alimentatie) die je betaalt, aftrekken van de belastingen.
Voorwaarden:

Onderhoudsverplichting
Geen deel uitmaken van het gezin aan wie de onderhoudsuitkering wordt betaald.
De onderhoudsuitkering moet regelmatig worden betaald.
Je moet (bv. met rekeninguittreksels) kunnen bewijzen dat je onderhoudsuitkeringen betaalt.
Op de belastingbrief vul je het in onder vak VIII, 2, code 1390-65. Meer informatie op de site van de fiscus.
laten we zeggen dat je € 150/mnd betaald dan mag je in uw belastingen (1390) 1800 invullen en dan krijg je tot 80% terug.

de kinderopvang kan je ook inbrengen in de belastingen.
Sinds 2006 kunnen de meeste kosten die voor het opvangen van kinderen jonger dan 12 jaar worden gemaakt van de belastingen worden afgetrokken. Hou goed de verschillende fiscale attesten (als je van meer dan één soort kinderopvang gebruik hebt gemaakt) bij. Tel de verschillende bedragen op en vul het resultaat in op de belastingbrief onder vak VII, 4, code 1384-71. De fiscale attesten stuur je mee met de belastingbrief.

Als je kind jonger is dan drie jaar kan je kiezen. Ofwel geef je de kosten van kinderopvang aan op de belastingbrief en kan je genieten van de belastingvermindering. Als je geen gebruik maakt van betalende kinderopvang, dan heb je recht op een verhoging van de belastingvrije som (wordt automatisch berekend). Meer informatie via de brochure "De aftrek van kosten voor kinderopvang - pdf", op de website van de fiscus en bij Kind & Gezin.
voor de maand in de vakantie dat je kind bij u is kan je een afspraak maken met je ex om die maand niet te betalen, let wel op dat je dat ook laat registreren bij de advocaat zodat er later geen problemen mee zijn.

basejumper

#7 , 18 jul 2012 17:11

Misschien toch even opmerken dat niet gescheiden vaders elke maand eveneens een stuk van hun loon investeren in hun kinderen en dat zij evenmin het recht hebben om die betalingen à rato van 80 % fiscaal in te brengen. je kan niet altijd langs de kassa passeren...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Hawkee

#8 , 18 jul 2012 19:04

als niet gescheiden vaders/koppels hebben hun kinderen ten laste wat ook moet ingebracht worden bij de belastingen dus dat van kassa passeren is totaal niet tot de orde

Mariette

#9 , 19 jul 2012 00:28

als niet gescheiden vaders/koppels hebben hun kinderen ten laste wat ook moet ingebracht worden bij de belastingen dus dat van kassa passeren is totaal niet tot de orde
niet echt hé.

niet gescheiden ouders kunnen GEZAMENLIJK slechts éénmaal een aftrek doen

gescheiden ouders kunnen het ieder apart doen (één ouder heeft de kids ten laste, de andere trekt alimentatie af), dus tweemaal.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jul 2012 10:49

Misschien toch even opmerken dat niet gescheiden vaders elke maand eveneens een stuk van hun loon investeren in hun kinderen en dat zij evenmin het recht hebben om die betalingen à rato van 80 % fiscaal in te brengen. je kan niet altijd langs de kassa passeren...
Goede opmerking. Ik wist niet dat alimentatie 80% fiscaal kon ingebracht worden. In dat geval wordt idd twee keer langs de kassa gepasseerd: de moeder heeft het kind ten laste en krijgt hier belastingsvoordeel uit, de vader heeft belastingsvoordeel uit de alimentatie die betaald wordt. in feite is dit discriminerend ten aanzien van ouders die wel samen zijn. Eén van beiden (indien feitelijk samenwonend) heeft de kinderen ten laste, en that's it...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper

#11 , 19 jul 2012 19:31

Hawkee,

Belastingvrije som voor 1 kind ten laste is 1440 €. Belastingwinst in de laagste schijf ad 25 % betekent belastingwinst 360 € per jaar.
Een gescheiden vader die 300 € alimentatie betaalt kan op jaarbasis 3600 euro X 80 % = 2980 euro aftrekken van zijn belastbaar inkomen aan de hoogste schijf : veelal 50 %. Belastingwinst 1490 € per jaar. De alimentatie is theoretisch belastbaar in hoofde van het ontvangen kind. In praktijk dus nihil. Het blijft daarenboven ten laste van de andere ouder en genereert daar de identieke aftrek als bij hetrouwde koppels. Zijnde 360 €. Alimentatie betalen is dus voordeliger dan de verhoogde vrijstelling. Dat is ook de reden dat een aantal hogeschoolstudenten "zelfstandig" gaan wonen in afspraak met de ouders en onderhoudsgeld uitlokken. Eenzelfde kind is dus fiscaal voordeliger bij gescheiden ouders dan bij gehuwwde koppels.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”