overlevingspensioen

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

overlevingspensioen

#1 , 26 feb 2018 12:51

Ik ben een bijna gepensioneerde alleenstaande man en woon alleen in een eigen ( nog niet afbetaald ) appartement . Mijn ouders zijn hoogbejaard en ze wonen in een huurappartement. vader werkte 25 jaar ondergronds in de koolmijn en is invalide .Mijn moeder was altijd huismoeder en ook slecht ter been , ze heeft maar enkele jaren gewerkt bij FN . Nu is mijn vraag ; wanneer een van mijn ouders komt alleen te staan , omdat iemand van de twee komt te overlijden . Hoeveel overlevingspensioen krijgt mijn moeder of mijn vader dan ongeveer ? Ik denk dat ze nu maandelijks tussen de 1.600 en 1.700 euro netto pensioen ontvangen .Ik hoop natuurlijk dat ze nog jaren mogen samenzijn , ben dan ook fier dat ze al zestig jaar gelukkig getrouwd zijn en ze zijn nog redelijk goed zelfstandig...maar we helpen waar we kunnen. Alvast bedankt , mvg , Schwatteke .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 26 feb 2018 16:10

Beste

Omdat ik geen zicht heb op het exact bruto pensioenbedrag en op de exacte samenstelling van dit pensioenbedrag, beperk ik me hier tot het principe van een overlevingspensioen.

Uw vader ontvangt een gezinspensioen.
Indien uw moeder eerste zou overlijden, dan wordt het gezinspensioen van uw vader (vanaf de maand volgend op het overlijden van uw moeder) verminderd naar een pensioen als alleenstaande. Het bruto pensioenbedrag als alleenstaande komt overeen met 80 % van het bruto gezinspensioen.
Aangezien uw moeder ook nog een korte periode gewerkt heeft, zal de pensioenkas ook onderzoeken of uw vader recht heeft op een overlevingspensioen van uw moeder. In de meeste van dergelijke situaties is dit niet het geval.

Indien uw vader eerst overlijdt, dan zal de pensioenkas eerst het rustpensioen van uw moeder bepalen voor de periode dat ze zelf heeft gewerkt. Daarnaast onderzoekt de pensioenkas ook hoeveel overlevingspensioen ze van uw vader zal ontvangen. Ook dit overlevingspensioen is in principe 80 % van het huidige bruto gezinspensioen.
De som van haar eigen pensioentje en het overlevingspensioen, mag samen niet hoger zijn dan 10 % meer dan dit overlevingspensioen. Indien de som toch hoger is, wordt het overlevingspensioen verminderd tot de som 10 % hoger ligt dan het overlevingspensioen.

Deze berekeningen worden steeds gemaakt op basis van de brutobedragen en zonder rekening te houden met eventuele andere componenten die samen met het pensioen worden uitbetaald (bvb. ouderdomsrente, pensioenbonus, verwarmingstoelage, ...).

Ik wens dat uw ouder verder nog vele jaren in redelijke gezondheid bij elkaar kunnen blijven.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2018 16:44

Beste ,

80% van het bruto gezinspensioen , dan weet je het netto bedrag nog steeds niet . Ik hoor bedragen van 1.000 euro en 900 euro ....dat zou wel heel weinig zijn .Eigenlijk onleefbaar volgens mij ? Een rusthuis kan je dan wel zeker vergeten . Ja, dan moeten mogelijk het/de kind(eren) bijspringen en dat is ook niet altijd mogelijk voor iedereen .....geen mooi vooruitzicht voor mijn ouders , maar ook niet voor mij . Tja , ik denk er de laatste tijd pas aan , nu mijn eigen pensioen niet meer zo veraf is . Vriendelijke groeten , Schwatteke .

Reclame

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2018 19:23

Neem : mijn moeder heeft nooit gewerkt en mijn ouders krijgen nu bruto 2.100 euro gezinspensioen .Hoeveel is dan ongeveer het bedrag die ze mogelijk zouden ontvangen ? Is het dan ongeveer 1.000 euro , 1.100 of 1.200 euro ? Of een ander bedrag ? Mijn moeder heeft heel haar leven voor mijn vader gezorgd , ook nog voor haar eigen vader en broers . Mijn grootmoeder stierf toen moeder 14 jaar was .Maar dat is kennelijk van geen enkel belang in dit landje . Mijn vader is reeds 10 jaar voor 90% invalide na een een beroerte .Kan niet meer spreken en schrijven , hij kan zich niet meer uitdrukken . Mijn excuses , maar is het niet mogelijk om er ongeveer een een getal op te plakken ? Ik pieker me dood ....

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2018 07:41

Indien jouw ouders nu een gezinspensioen van bruto 2100 euro ontvangen, zullen ze daar wschl +- 1500 - 1600 netto van overhouden. Het netto overlevingspensioen zal dan wschl > 1200 euro bedragen.
Zo goed?

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2018 07:59

Hartelijk dank ! Ik zal het eens nakijken hoeveel het bruto gezinspensioen juist is . Ik dacht dat het netto bedrag ergens tussen de 1600 en 1700 euro ligt . Van mij zullen jullie geen last meer hebben ;-)

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2018 12:57

Coike,
Nog een praktijkvoorbeeld uit mijn nabije omgeving:
Bruto gezinspensioen werknemer uit de prive:
+- 2650 - +- 300 voorheffing - +- 100 ziv - +- 50 sol = +- 2200 netto gezinspensioen.
Dit moet je voldoende ammunitie geven om aan de hand van deze cijfers zelf aan de slag te gaan.

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 feb 2018 19:27

Bedankt ChristophePaus , zal het eens nakijken.

Het netto gezinspensioen voor mijn ouders wist ik reeds , maar niet 100% .Ik denk dat dit ongeveer 1650 euro is .

Als je daar voorheffing enz..bijtelt , ongeveer 450 euro , dan kom je aan 2.100 euro bruto gezinspensioen .

Mathieu Rutten

#9 , 27 feb 2018 21:30

Beste,

Indien wij uitgaan van een gezinspensioen van 2100 euro bruto per maand als werknemer of zelfstandige, zonder handicap of personen ten laste of niet belaste vergoedingen komen wij tot het volgende resultaat:
2100 -74,88 (ziv) - 108,65 voorheffing = 1916,80 euro netto
alleenstaande: 2100 ; 1,25 = 1680 euro
1680 - 59,64 (ziv) - 177,40 (voorheffing) = 1442,96 euro

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 feb 2018 02:10

Tav Mathieu Rutten,

In mijn uit de praktijk gegrepen voorbeeld is er ook een aftrek van solidariteits bijdrage (sol).
Bij jouw berekening is hiervan geen sprake ...
Zie ik iets over het hoofd?

Mathieu Rutten

#11 , 28 feb 2018 06:09

Beste,

Berekening van de solidariteitsbijdrage

Pensioen bedrag alleenstaande


Berekening van de solidariteitsbijdrage voor een pensioen als alleenstaande
Totaal maandelijks brutobedrag pensioen als alleenstaande begrepen tussen:
Solidariteitsbijdrage
0,01 EUR en 2 311,96 EUR 0
2 311,97 EUR en 2 383,46 EUR (brutobedrag - 2 311,96) x 0,5
2 383,47 EUR en 2 578,44 EUR brutobedrag x 0,015
2 578,45 EUR en 2 605,26 EUR (brutobedrag - 2 578,44) x 0,5 + 38,68
vanaf 2 605,27 EUR brutobedrag x 0,02

Pensioen gezinsbedrag

Berekening van de solidariteitsbijdrage voor een pensioen als gezin
Totaal maandelijks brutobedrag gezinspensioen begrepen tussen: Solidariteitsbijdrage
0,01 EUR en 2 672,91 EUR 0
2 672,92 EUR en 2 755,57 EUR (brutobedrag - 2 672,91 ) x 0,5
2 755,58 EUR en 2 946,79 EUR brutobedrag x 0,015
2 946,80 EUR en 2 977,43 EUR (brutobedrag - 2 946,79) x 0,5 + 44,20
vanaf 2 977,44 EUR brutobedrag x 0,02

Voor de berekening of er al dan niet een solidariteitsbijdrage moet rekening gehouden worden, moet er ook rekening gehouden worden met de aanvullende pensioenen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 feb 2018 07:46

Bedankt iedereen voor de belangrijke info ! Ik voel me toch al iets beter . Begon al een beetje te panikeren . Mijn eigen pensioen zal ook geen grote vetpot zijn .Daarom vroeg ik me af , of ik voor een eventuele opname voor een van mijn ouders in een rusthuis , maandelijks veel zou moeten bijpassen . Nu ik enkele geschatte bedragen en de berekeningen ervan , heb kunnen bekijken , lijkt het wel haalbaar met mijn bijdrage samen met het overlevingspensioen van een alleenstaande ouder .Mijn moeder zou dan mogelijk ook niet moeten verhuizen , maar voor mijn vader ligt het anders ....hij zou naar een rusthuis moeten . Eigenlijk zou het beter voor mijn moeder zijn , als hij vandaag al zou worden opgenomen in een rusthuis . Maar mijn moeder wil dat echt niet , ze zijn onafscheidelijk .

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#13 , 28 feb 2018 08:13

Beste

Bij opname van één van je ouders in een rusthuis, worden ze als feitelijk gescheiden aanzien wanneer de officiële adressen van beide ouders niet meer hetzelfde is.
In geval van feitelijke scheiding heeft iedere partner, in principe, recht op de helft van het gezinspensioen.

Indien er geen andere inkomsten zijn, kan een supplement worden aangevraagd: de Inkomensgarantie voor Ouderen. Alvorens deze IGO toe te kennen, wordt er een grondige bestaansmiddelenonderzoek gedaan (wat zijn de inkomsten, wat zijn de eigendommen, zijn er spaargelden en beleggingen, ...). Indien deze bestaansmiddelen zeer beperkt zijn, kan een IGO worden toegekend waardoor het pensioenbedrag per partner kan stijgen tot ongeveer 1.100 euro per maand.

Bij opname in een rusthuis wordt de IGO voor de rusthuisbewoner meestal via de sociale dienst van het rusthuis aangevraagd. In veel gevallen moet de "thuiswoner" de IGO zelf aanvragen. Dit kan via het gemeentebestuur/sociaal huis, of rechtstreeks bij de pensioenkas.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 feb 2018 11:22

Tav Mathieu Rutten,

In het voorbeeld van een gezinspensioen waaraan ik refereerde, is er voor de solidariteitsbijdrage idd rekening gehouden met de fiktieve rente op het uitgekeerd kapitaal van een bovenwettelijk voordeel.

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 mar 2018 19:28

Beste,

alleenstaande: 2100 ; 1,25 = 1680 euro
1680 - 59,64 (ziv) - 177,40 (voorheffing) = 1442,96 euro
Toevallig zal mijn bruto pensioen ongeveer gelijk zijn aan bovenstaand voorbeeld . Ik ben alleenstaand met statuut van ambtenaar . Worden de pensioenen voor ambtenaren anders berekend ? Ben daar nooit mee bezig geweest , maar nu het nadert , ben ik ook eens op " my pension" gaan kijken.

Ik heb een lange afstandsrelatie . Heb nooit het gedacht om te trouwen .En dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren .Maar als ik nu zou trouwen of wettelijk samenwonen , dan ga ik dus ook meer pensioen ontvangen ?

Terug naar “Pensioenen”