Ik ben als werkzoekende ingeschreven bij de vdab en ontvang momenteel een wachtuitkering. Daarnaast ben ik deeltijds student en bij de universiteit ben ik ingeschreven als zelfstandig student. Omdat ik enkel nog mijn masterproef moet indienen en dus beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt heb ik recht op een uitkering.
Ik ben lang op zoek geweest naar een deeltijdse job die te combineren valt met mijn studie en ik heb ook breed gezocht, verkoopster, receptioniste, noem maar op. Helaas kreeg ik telkens te horen dat ze iemand zochten voor een langere termijn en vreesden dat ik -eenmaal afgestudeerd - al snel iets anders zou zoeken dat bij mijn studierichting aanleunt. Bij de interimkantoren weten ze ook dat ik opensta voor korte, tijdelijke jobs maar die zijn blijkbaar ook niet echt voorhanden. Vandaar dat ik interesse heb gekregen voor thuiswerk, bijvoorbeeld chatoperator, waarbij je berichtjes beantwoordt op een website, kan werken wanneer je maar wil en betaald wordt per verzonden bericht. Dit zou ik bijvoorbeeld elke dag van 20h tot 24h kunnen doen en op die manier toch wat extra geld verdienen.
Nu vraag ik me af wat de gevolgen zijn voor mijn wachtuitkering wanneer ik dit werk doe. Normaalgezien moet je de dagen waarop je werkt zwart kleuren op de stempelkaart en krijg je voor die dag dan geen uitkering, maar in mijn geval zou dat natuurlijk niet al te gunstig zijn. Ik wil dan ook thuiswerken als aanvulling op mijn wachtuitkering omdat ik het financieel niet echt breed heb. In het zwart werken durf ik niet, al weet ik niet echt hoe ze dat controleren als je thuis werkt. Ik ben dan ook van plan om mijn inkomsten aan te geven. Is het misschien een oplossing om 1 gewerkte dag per week aan de duiden op mijn stempelkaart? En hoe moet ik de situatie in godsnaam gaan uitleggen aan de vdab?

Voor alle duidelijkheid, ik doe het werk nog niet want ik wil eerst wat meer informatie inwinnen. Kan iemand me hierbij helpen?
Groetjes