Geschorst wegens vreemde werkwijze van VDAB

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#121 , 12 aug 2008 14:23

Eiser ontving een antwoord op x/x/x met de volgende mededeling: hij had op de uitnodiging moeten ingaan en vervolgens moeten doorgeven dat hij minstens 33% blijvend arbeidsongeschikt was en de cursus dus niet kon aanvatten. Er werd verder meegegeven dat deze manier van werken weinig consistent was en tot misvattingen kon leiden.
Arkan, men kan dus een cursus en/of opleiding weigeren. Maar mag men als 33 % arbeidsongeschikte ook een aangepaste job weigeren?
Volgens de ombudsdienst moet je reageren op de uitnodiging (door er naar toe te gaan dus) en dan mag je zeggen dat je het NIET kunt/zult aanvatten (omdat je het niet ziet zitten om dat tot een goed einde te brengen). In het vonnis is die tekst overgenomen zoals ik al geschreven heb.

[toegevoegd: NIET]
Laatst gewijzigd door Arkan op 12 aug 2008 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#122 , 12 aug 2008 14:27

Voor uw RECHTEN en PLICHTEN inzake sociale zekerheid
- Sociale Inspectie, tel. 02/509.83.92 Zwarte Lievevrouwstraat 3 C 1000 BRUSSEL
De Sociale Inspectie heeft tot taak toe te zien op de naleving van de wetgeving inzake de sociale zekerheid voor werknemers. Zij doet onderzoeken bij werkgevers, werknemers en instellingen van de sociale zekerheid.
Naast deze controletaak heeft de Sociale Inspectie ook een voorlichtingsopdracht om de werkgevers en de werknemers op de hoogte te brengen van hun rechten en plichten.
Hebt u problemen met de juiste toepassing en de naleving van de sociale zekerheid, contacteer dan het gewestelijk bureau van de Sociale Inspectie.
Arkan, zou de sociale inspectie (zie quote hierboven) geen antwoord kunnen geven op de vraag of iemand met 33 % arbeidsongeschiktheid al of niet aangepast werk mag weigeren?

Of misschien dat Het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid (zie quote hieronder), mij die informatie kan geven. Wat denk jij?

Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid tel. 02/233.41.11 Belliardstraat 51 - 53 1040 BRUSSEL, houdt de reglementering bij inzake werkloosheid, brugpensioen en loopbaanonderbreking.
Van de Sociale Inspectie weet ik niets. Van het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid ga je normaal binnen de maand een antwoord krijgen. Dat zal dan een uitleg zijn welke wet of reglement er iets over zegt en hoe het precies zit, ofwel zullen ze zeggen dat je aan het verkeerde adres bent en tot wie je je moet wenden.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#123 , 12 aug 2008 14:31

verwijdert
Als je je berichten verwijdert voor ik ze te zien krijg dan kan ik nog moeilijk volgen. Ik heb thuis geen internet. Ik gebruik dat af en toe waar ik passeer. Je kunt er dus ook niet op rekenen dat ik zal blijven antwoorden in dit onderwerp, en zeker niet alle dagen. Nu zijn ze al weg voordat ik ze zie.

Reclame

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#124 , 12 aug 2008 14:42

Ik heb inmiddels de ombudsdienst van de VDAB van mijn gemeente aangeschreven met de vraag wat mijn plichten en rechten zijn als werkloze met 33 % arbeidsongeschiktheid. Want de onduidelijkheid hierover, begint de spuigaten uit te komen.
Je zou ze beter schrijven om je te beklagen over de handelwijze van de VDAB zoals ik heb gedaan. Dan sturen ze je een advies dat je kunt gebruiken om bij je verzoekschrift voor beroep bij de rechtbank in te dienen. Ik zal nog eens een modelbrief posten want dat is ook zo iets speciaals. Je stuurt je brief naar de voorzitter van de RESOC (Regionaal Sociaaleconomisch Overlegcomité) en je vraagt om je bezwaar tegen de handelwijze van de VDAB voor te leggen aan de RESOC. Vroeger noemden ze dat het Subregionaal Tewerkstellingscomité. Dan krijg je een brief die zegt op welke zitting (dag) het geagendeerd is. Daarna krijg je dan een antwoord dat ook naar de RVA wordt gestuurd. Het duurt wel een dikke maand. Zeg mij wat je hen gaat schrijven. Al wat je oneerlijk vond moet er in komen: dat ze direct schorsten ipv een tweede uitnodiging te sturen, dat ze vroeger je reden aanvaardden en nu niet, dat je vindt dat je mag weigeren van mee te werken wegens 33% blijvend arbeidsongeschikt enz. Je moet ook gedetailleerd zeggen welke brieven op welke dag werden verstuurd en wat er zoal in stond, en kopies bijvoegen.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#125 , 12 aug 2008 14:49

@ Walter X:

Als je drie maanden bent geschorst en normaal 800 euro dop krijgt en 600 euro leefloon kunt krijgen dan ben je eigenlijk 600 euro kwijt als je leefloon hebt gevraagd. Als je die 600 euro niet kunt missen dan kun je een renteloze lening vragen en dan betaal je die terug in bijvoorbeeld 12 x 50 euro per maand.

Als je in juli niet naar het OCMW bent gegaan dan heb je geen leefloon gekregen voor juli en dan heeft dat je al even veel gekost als je schorsing.

Gebruiker34
Berichten: 334

#126 , 12 aug 2008 15:51

Arkan, mijn klachtenbrief is inmiddels al verzonden naar de ombudsdienst.

Ik heb mij in de brief dus niet alleen beperkt tot verzoek om informatie aangaande mijn rechten en plichten, maar ook mijn beklag gedaan over de handelwijze van de VDAB.

Of ie goed is geformuleerd, is een andere vraag. Ik ben eigenlijk geen goede briefschrijver. Jij hebt dit vermogen duidelijk wel.

Nu, ik heb mijn beklag gedaan over het feit dat de VDAB mijn C47 (33 %arbeidsongeschiktheid) als reden voor afwezigheid 3 jaar lang heeft aanvaard en hierdoor de indruk heeft gewekt dat dit een geldige reden is en ik ervan uitging mij in juni van dit jaar opnieuw voldoende te hebben gerechtvaardigd. Dit is mijn eerste beklag.

Mijn tweede beklag in de brief heeft betrekking op de bewering van de RVA. Die beweren dat de VDAB een aangetekende verwittiging heeft gestuurd (nog een kans gegeven heeft om mij opnieuw aan te bieden), nadat ze de reden voor mijn afwezigheid hebben afgewezen. Wat pertinent onjuist is. De aangetekende brief van de VDAB in kwestie, was een bekendmaking dat ik geschrapt werd als werkzoekende en GEEN aangetekende verwitiging om mij opnieuw aan te bieden bij de VDAB binnen de 3 dagen.

Gebruiker34
Berichten: 334

#127 , 12 aug 2008 21:56

Ik heb thuis geen internet.
Ik vermoede het, aangezien je late reacties.

Als je je berichten verwijdert voor ik ze te zien krijg dan kan ik nog moeilijk volgen. Je kunt er dus ook niet op rekenen dat ik zal blijven antwoorden in dit onderwerp, en zeker niet alle dagen. Nu zijn ze al weg voordat ik ze zie.
In het bericht dat ik heb verwijderd, vroeg ik je om de gegevens van de ombudsdienst.

Gebruiker34
Berichten: 334

#128 , 18 aug 2008 12:50

arkan, ik heb een persoonlijk bericht gestuurd.

Gebruiker34
Berichten: 334

#129 , 04 sep 2008 10:32

Arkan, ik heb opnieuw een persoonlijk bericht naar jou gestuurd.

Bella999
Berichten: 1

#130 , 04 sep 2008 12:17

Hoi allemaal,

Om blijven recht te hebben op een werkloosheidsuitkering moet je voldoende zoekinspanningen leveren. Maar wat wordt als voldoende geacht en hoeveel ? Vindt er nergens informatie over. Noch de vakbond noch de vdab kan mij hier een pasklaar antwoord op geven.

Er zijn opmerkelijk veel gaten in "deze activering zoekgedrag wet". Het komt erop neer dat je eigenlijk vasthangt aan het humeur van de controleur die dag.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Gebruiker34
Berichten: 334

#131 , 05 sep 2008 11:12

Bella,

Je hebt een blijvende vrijstelling van de procedure over de activering van het zoekgedrag naar werk met een door de RVA erkende arbeidshandicap van minstens 33 %.

Gebruiker34
Berichten: 334

#132 , 10 sep 2008 09:37

Inmiddels heb ik de nodige informatie verzameld die nodig is voor de onderbouwing van mijn standpunt aangaande mijn schorsing door de RVA.

Indien de draagwijdte ervan correct is geïnterpreteerd , dan werd ik inderdaad ten onrechte geschorst.

Het opzoeken en verzamelen van die informatie, is mijn gezondheid niet ten goede gekomen.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#133 , 22 sep 2008 16:07

Hoi allemaal,

Om blijven recht te hebben op een werkloosheidsuitkering moet je voldoende zoekinspanningen leveren. Maar wat wordt als voldoende geacht en hoeveel ? Vindt er nergens informatie over. Noch de vakbond noch de vdab kan mij hier een pasklaar antwoord op geven.

Er zijn opmerkelijk veel gaten in "deze activering zoekgedrag wet". Het komt erop neer dat je eigenlijk vasthangt aan het humeur van de controleur die dag.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
De VDAB zegt dat je positief moet meewerken. De VDAB gebruikt haar eigen taal. Ik heb eens gelezen over de psychiatrie in Holland en toen dacht ik direct: dat is nu juist hetzelfde als de VDAB. Een positief symptoom van een ziekte is iets dat je kunt zien, bijvoorbeeld een mondhoek hangt scheef. Een negatief symptoom is iets dat je verwacht maar dat achterwege blijft, bijvoorbeeld contact met andere mensen. Positief meewerken wil dus zeggen: zichtbaar meewerken.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#134 , 22 sep 2008 16:20

Inmiddels heb ik de nodige informatie verzameld die nodig is voor de onderbouwing van mijn standpunt aangaande mijn schorsing door de RVA.

Indien de draagwijdte ervan correct is geïnterpreteerd , dan werd ik inderdaad ten onrechte geschorst.

Het opzoeken en verzamelen van die informatie, is mijn gezondheid niet ten goede gekomen.
Je zult je wel moeten gaan haasten want je termijn van drie maand om in beroep te gaan is ver om, denk ik.

Als je geschorst bent dan krijg je direct een hoop onzin: van hier naar daar lopen om papiertjes in te vullen en weg te dragen. Dat kost allemaal calorieën. Je eet een kleinigheid en dan ben je de hele dag op de baan: naar de VDAB, de vakbond, de bank, de ziekenkas, een sociaal huis, een juridisch huis, een advocaat, de bibliotheek, enz, door regen en wind. Dan moet je in wachtkamers zitten in de tocht. Je moet ook schoenen dragen die je voeten isoleren van koude vloeren. Verlies van warmte is verlies van energie. Zo wordt al je energie weggezogen. Neem zeker een drinkbus met limonade mee met 12% suiker en suikerwafels. Laat je niets wijsmaken over te veel suiker eten, dat je misschien diabetes hebt en geen suiker moogt eten. Suiker is levensenergie, de trots van de chemie. Als je een inspanning doet zonder de nodige energie dan krijg je op zijn minst koppijn. Die koppijn gaat over door suiker te eten. (Zeker geen Aspro's slikken: je bloed wordt er dunner van waardoor er minder cellen zijn die de energie kunnen vervoeren. Je krijgt er koppijn van.) Je moet in elke gemeente waar je komt het adres weten van een Aldi of Colruyt zodat je maar even moet binnenspringen om limonade en suikerwafels te kopen.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#135 , 22 sep 2008 16:30

Mijn eerste schorsing is nog altijd niet afgerond. De RVA is niet in beroep gegaan tegen haar veroordeling, maar weigert er ook gevolg aan te geven.

Mijn advocaat had een deurwaarder willen sturen op mijn kosten. Ik dacht dat dat 500 euro ging kosten, dus ben ik naar de vakbond gestapt en ik heb het daar gevraagd om het in orde te brengen. Die deden daar moeilijk over en vonden dat ik het aan mijn advocaat moest vragen omdat ik niet via de vakbond in beroep ben gegaan, maar ik heb dan maar wat aangedrongen. Het zou binnen een week in orde moeten zijn om mijn vroegere dop uit te betalen.

Daardoor verliest de tweede schorsing veel van haar belang. De rechtsplegingsvergoeding voor de eerste zaak was 109 euro, voor de tweede 1200 euro. Dat wordt nu teruggebracht op 109 euro.

Zo word je dus systematisch ontmoedigd om je te verweren, want op het eerste gezicht kost het alleen maar geld, maar het is wel over je rechten dat het gaat, en die zijn meer waard dan een beetje geld.

Terug naar “Werkloosheid”