Ik heb de informatiedocument opvolging beschikbaarheid werklozen eens doorgenomen. Dat is dus een document die u een overzicht bied van de te volgen procedure. Daarin staat vermeld dat de VDAB/ RVA u eerst een aangetekende herinnering moeten sturen, indien de reden niet geldig is. Gaat men dan nog niet, dan pas kan men uw uitkering schorsen.
Die procedure heeft de VDAB niet gevolgd. ze hebben mij geen herinnering gestuurd, maar direct geschorst.
Zolang het onderzoek loopt en er geen beslissing genomen wordt door de RVA, zal ik geen uitkering ontvangen. Dit betekent dus dat ik mijn rekeningen (gas, electric, huisuur, enz. enz.) in augustus niet op tijd zal kunnen betalen. De schade die daardoor zal ontstaan, ga ik proberen te verhalen op de VDAB/RVA. Tot slot hebben zij toch een ernstige procedure fout begaan. De VDAB - en niet ik - dient derhalve het risico te dragen van de financiële schade dat door hun procedure fout veroorzaakt zal worden.
Ze hebben zichzelf de das omgedaan.
Het is natuurlijk wel aan te raden van er rekening mee te houden dat als je aan een onderneming begint zoals een huis huren, dat je dan op de eerste plaats moet sparen om op elk moment je schulden te kunnen betalen. Ik zit al 8 maand zonder inkomen (want ik ben ondertussen een tweede keer geschorst voor een nog zottere reden) maar ik heb geen OCMW-steun gevraagd want ik ben wel solvabel.
Het probleem met de RVA is zo'n beetje dat ze er van uitgaan dat je niet hebt gespaard. Ze wachten drie jaar en gaan er dan van uit dat het geld op is. Ze schorsen je, zelfs al weten ze dat ze ongelijk hebben, maar in afwachting dat je je gelijk haalt voor de rechtbank heb je wel grote problemen. Ik heb dus het geluk gehad van geld te hebben. Zo gaat het altijd: wie geen geld heeft was blijkbaar niet bekwaam om zijn zaken te regelen, en of dat nu een mens is of een bedrijf, die wordt onbekwaam verklaard, krijgt een voogd, wordt gepluimd, dan schrijven ze over jou wat ze willen enz.
Het probleem met het OCMW is natuurlijk dat ze je direct gaan vragen dat je werkwillig bent en je direct terugsturen naar de VDAB, terwijl je juist hebt getoond dat je "werkloos bent door eigen schuld". De VDAB stuurt je een uitnodiging, dan draaien ze dat zoveel keer om, dan wordt het "werkloos door eigen schuld" en zo mag je dan naar het OCMW die je schandalig vinden.
Op een vergoeding voor financiële schade zou ik niet rekenen, omdat je naar de rechtbank kunt gaan om de fout van de RVA ongedaan te maken. Je kunt wel een rechtsplegingsvergoeding krijgen.