Sociaal onderzoek leefloon

KJ86

Re: Sociaal onderzoek leefloon

#16 , 06 mar 2026 12:33

Hoe bedoel je KJ86? Ik begrijp je link met budgetbeheer niet zo goed. Wanneer je niet meewerkt aan het sociaal en financieel onderzoek dan word je geen leefloon toegekend.
Budgetbeheer is net als alle andere hulpverlening een vrijwillige dienstverlening. Die kan niet worden opgelegd.
Budgetbegeleiding is vrijwillig. Ik dacht dat budgetbeheer een verplichte begeleiding is die ze koppelen aan een gunst van het ocmw. Geen leefloon zonder budgetbeheer. Geen lening zonder budgetbeheer, enz...

NatD
Juridisch actief: Nee

#17 , 06 mar 2026 12:45

Hoe bedoel je KJ86? Ik begrijp je link met budgetbeheer niet zo goed. Wanneer je niet meewerkt aan het sociaal en financieel onderzoek dan word je geen leefloon toegekend.
Budgetbeheer is net als alle andere hulpverlening een vrijwillige dienstverlening. Die kan niet worden opgelegd.
Budgetbegeleiding is vrijwillig. Ik dacht dat budgetbeheer een verplichte begeleiding is die ze koppelen aan een gunst van het ocmw. Geen leefloon zonder budgetbeheer. Geen lening zonder budgetbeheer, enz...
Budgetbeheer is altijd vrijwillig, tenzij het opgelegd is door een rechter, waarbij het OCMW het beheer doet, bij bijv. bewindvoering of bij collectieve schuldenregeling.

KJ86

#18 , 06 mar 2026 15:08

Misschien is vrijwillig de verkeerde woordkeuze, voorwaardelijk is misschien beter. Ze kunnen het ontvangen van een leefloon koppelen aan de verplichting om in budgetbeheer te gaan. Als je zonder leefloon kunt, bijvoorbeeld je gaat werken, dan zal je inderdaad budgetbeheer kunnen stoppen. Als je van een leefloon wil genieten, hang je vast aan budgetbeheer. Ik heb iemand gekend die niet vrijwillig in budgetbeheer zat, vervloekte zijn begeleiders en haatte dat systeem.
De maatschappij was er wel bij gebaat, want zonder werd zijn inkomen volledig verkwanseld.

Reclame

Piranche
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#19 , 06 mar 2026 22:56

Is toch niet moelijk om te begrijpen Als je niet meewerkt met het onderzoek, geen leefloon,.
Als die onderzoekers zich houden aan de wetten wil ik zeker meewerken.
Helaas is mijn ervaring dat mensen met een beetje macht soms een beetje te hard hun best doen en de voorgeschreven regels niet volgen.

Terug naar “Werkloosheid”