RVA en vrijstelling knelpuntberoep

Sandy13
Topic Starter

RVA en vrijstelling knelpuntberoep

#1 , 28 aug 2014 20:57

Ik ben in september vorig jaar een vrijstelling gekregen om voltijds te gaan studeren voor een knelpuntberoep. Ik was toen 3 maand werkloos, en mijn uitkering is 3 maand later nog eens gedaald naar een stabiel bedrag, tot nu toe.
Vandaag kreeg ik een brief van mijn syndicaat dat mijn uitkering gedaald is (en dezelfde weg zal volgen als voor wie geen vrijstelling heeft). Dit betekent echter dat ik niet verder kan studeren omdat ik dan mijn rekeningen niet meer kan betalen.

Ik heb hierover enkele vragen:

1) Hoe zit het nu eigenlijk? Daalt de uitkering als je een vrijstelling hebt (die trouwens loopt tot midden volgende maand) of niet? Bij mijn syndicaat krijg ik telkens een ander antwoord... Op de site van de RVA staat duidelijk dat de degressiviteit bevriest als je in de eerste maanden zit, maar snap dan hun beslissing niet.
2) Weet iemand wat de invloed is van de 6de staatshervorming? Of verandert dit momenteel nog niks aan de beslissingen van de RVA?
3) Krijg je enkel een vrijstelling voor het volgend jaar als je volledig geslaagd bent? Heb in tweede zit een slecht examen afgelegd, misschien niet delibereerbaar. Hoe zit het als ik voor 1 vak niet geslaagd bent?
4) Op de brief die ik ontvangen heb, staat dat indien ik niet akkoord ben met deze beslissing, ik een verzoekschrift moet sturen naar de griffie van de arbeidsrechtbank. Betekent dit dat ik een advocaat met zoeken? Wat gebeurt er met de uitbetaling van mijn uitkering in tussentijd?

Alvast bedankt als iemand antwoord heeft op mijn vragen :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 aug 2014 10:42

Zie art.93 K.B. 25 november 1991 inzake Werkloosheid. en http://www.belgium.be/nl/werk/werk_zoek ... ntberoepen" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit belet niet dat de basisdaguitkering degressief is overeenkomstig art.114 voornoemd K.B.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 aug 2014 22:20

1. Zie hierboven
2. op zich geen directe invloed imho
3. In principe wel
4. oppassen: het is niet omdat je niet akkoord bent, dat je naar de rechtbank moet. ENkel indien je niet akkoord bent én denkt dat de (interpretatie van de) wet niet gevolgd werd, is het nuttig om naar de rechtbank te stappen. Een beslissing die je jammer vindt, is daarom niet noodzakelijk met succes aan te vechten.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”