afzien van werkloosheidsuitkering

flower25
Topic Starter

afzien van werkloosheidsuitkering

#1 , 03 feb 2014 17:57

afzien van uitkering
Laatst gewijzigd door flower25 op 21 feb 2014 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 03 feb 2014 18:08

hoe het in de werkloosheid zit weet ik niet, maar in de ziekteverzekering kan je nooit retroactief afzien van je uitkeringen.
Je moet die volgens een geijkte formule en AANGETEKEND en VOORAFGAANDELIJK en met een bepaalde minimum periode aanvragen

flower25
Topic Starter

#3 , 03 feb 2014 20:11

ik vind dit zo onredelijk en onbegrijpelijk. Mijn man krijgt ongeveer 1200 euro per maand aan uitkering als gezinshoofd. Het komt erop neer dat hij nu ongeveer 500 euro per maand krijgt, omdat ik ook uitkering krijg. Ons totaal inkomen is dan rond de 800 euro, als ik mijn uitkering niet stop zet :roll: :roll:

Reclame

jefke007

#4 , 03 feb 2014 21:21

Het verwondert mij nu wel heel sterk dat u met een inkomen van netto ( bruto telt enkel ) van 290 euro per maand de gezinslast van uw man kan afnemen. Tenzij u nog andere inkomsten zou hebben
De inkomstengrenzen om gezinslast te schenken zijn wel verschillend in de ziekteverzekering als in de werkloosheid.

Wat is uw man ziek ? werkloos ? of nog iets anders ?

flower25
Topic Starter

#5 , 03 feb 2014 22:38

hij was werkloos in die periode. Ik heb begrepen dat hoe laag mijn inkomen ook is, de uitkering van mijn man toch verminderd wordt.
en nee ik heb geen andere inkomsten.

jefke007

#6 , 04 feb 2014 07:33

Artikel 60 van het M.B van 26-11-1991 inzake gezinslast in de werkloosheid

"Onder beroepsinkomen wordt verstaan elk inkomen dat voortspruit uit de uitoefening van een beroepsactiviteit alsmede de inkomsten bedoeld in artikel 46, § 1 en § 2, van het Koninklijk Besluit.

In afwijking van het eerste lid wordt het inkomen van de echtgen(o)t(e) voor de toepassing van artikel 110, § 1, eerste lid, 1°, van het Koninklijk Besluit evenwel niet als een beroepsinkomen beschouwd indien gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldaan is :

1° de werknemer doet aangifte van dit inkomen van zijn echtgeno(o)t(e) bij zijn uitkeringsaanvraag of bij de aanvang van de uitoefening van deze beroepsactiviteit ;

2° dit inkomen vloeit voort uit arbeid in loondienst ;

3° het brutobedrag van dit inkomen bedraagt normaal gemiddeld per maand niet meer dan 569,11 EUR en de echtgeno(o)t(e) geniet voor de beschouwde maand geen vervangingsinkomen, behalve indien dit toegekend wordt ingevolge arbeidsongeschiktheid of ingevolge tijdelijke werkloosheid in de tewerkstelling met een inkomen dat in toepassing van deze bepaling niet als een beroepsinkomen wordt beschouwd en voor zover het brutobedrag van dit vervangingsinkomen, verhoogd met het inkomen uit de arbeid in loondienst, de voormelde grens niet overschrijdt."

Bij bovengenoemd bedrag moet ongeveer nog 25% indexatie worden bijgeteld. Ingeval van werkloosheid mag men geen inkomen hebben.Indien uw man ziek had geweest in die periode dan was er wel gezinslast geweest, maar dat kan je ( uiteraard ) uit deze wetgeving niet afleiden

dobbel

#7 , 06 feb 2014 09:41

als het is aangevraagd en u heeft u kaarten binnengebracht was het wel de bedoeling om stempelgeld te ontvangen vermoed ik? dan wordt u man inderdaad samenwonende. als u geen uitkeringen had ontvangen was er natuurlijk geen probleem. Stempelde u man dan al zo lang? anders maakte het bedrag geen verschil.

flower25
Topic Starter

#8 , 10 feb 2014 16:06

als het is aangevraagd en u heeft u kaarten binnengebracht was het wel de bedoeling om stempelgeld te ontvangen vermoed ik? dan wordt u man inderdaad samenwonende. als u geen uitkeringen had ontvangen was er natuurlijk geen probleem. Stempelde u man dan al zo lang? anders maakte het bedrag geen verschil.
Er werd me verteld dat ik elke maand de kaart dien in te vullen anders krijg ik niet uitbetaald, mocht ik toch recht hebben op uitkering..
Ten eerste was de kans zeer groot dat de aanvraag wordt geweigerd en ten tweede het doet er niet toe. Ik had geïnformeerd moeten worden hierover, alvorens de uitkering aan te vragen. Een maand nadat ik uitkering had aangevraagd is mijn man werkloos geworden. Hij heeft geen vast werk. Hij werkt nu wel, maar na 3 weken wordt het werk minder en wordt hij weer werkloos...

Het gaat mij meer om het feit, dat als beide personen een uitkering hebben, 800 euro per maand krijgen, in ons geval dan.
En als de 1 geen uitkering aanvraagt en geen inkomen heeft, de ander ongeveer 1100 euro per maand krijgt als gezinshoofd :!:
Ieder normaal denkend persoon zou dan nooit een uitkering aanvragen in mijn geval :roll: Behalve als mijn man een vaste job zou hebben, dan zou het
enige voordeel hebben. Maarja een onwetend persoon die niks weet over het sociaal recht en die niet geïnformeerd wordt over alle gevolgen....komt in onverwachte problemen.

EN bovendien had ik niet bewust voor een deeltijd job gekozen, maar enkel om uit de werkloosheid te geraken en daarna werkloos geworden.

flower25
Topic Starter

#9 , 21 feb 2014 14:04

Na veel gedoe is mijn probleem opgelost gelukkig..
Omdat mijn situatie zo onredelijk is, en altijd eerlijk ben geweest denk ik.
geen hoofdpijn meer :roll: en geen uitkering meer. Veel gedoe voor 200 nog wat per maand grrrrr
.

Terug naar “Werkloosheid”