Wat moeten ex zelfstandigen dan zeggen?
Als ze stoppen hebben ze geen recht op werkhoosleidvergoeding, kunnen niet gaan stempelen. Dus OCMW en leefloon.
Maar ook dat is een probleem. Indien je samenwoont heb je op niets recht.
Ook pensioenrechten heb je wel maar iedereen weet dat een zelfstandige pensioen nog minder is dan een leefloon.
Ook niet vergeten dat veel ex zelfstandige hard gewerkt hebben, 10 uur/dag was geen uitzondering.
Als een zelfstandige zelf beslist om te stoppen, kan hij nog recht hebben op werkloosheidsuitkering indien hij vroeger nog als loontrekkende gewerkt heeft (tot 15 jaar na datum!). Als een werknemer zelf beslist om te stoppen, heeft hij in principe géén recht op werkloosheidsutikering.
Als een zelfstandige wegens zijn eigen fouten failliet gaat, heeft hij nog recht op een faillissementsverzekering. Een werknemer wordt geschorst indien hij door zijn eigen toedoen zijn werk kwijt is.
De enige reden waarom een pensioen als zelfstandige vandaag de dag meestal minder waard is dan een leefloon, is omdat het pensioen (dat sinds een tijdje op dezelfde manier berekend wordt als een zelstandige) opgebouwd wordt op basis van je inkomen dat je aangeeft. U kan zelf oordelen of het inkomen dat aangegeven wordt van een zelfstandige altijd overeenkomst met de reële verdiensten die zouden aangegeven moeten worden. Ik heb al veel (ex-)zelfstandigen bij mij weten toekomen met auto's die ze volgens hun belastingsaangifte nooit kunnen kopen. Het is jammer dat een fictiever lager inkomen dat aangegeven wordt later tot gevolg heeft dat hun wettelijk pensioen niet veel voorstelt, maar ik denk dat de oplossing daarvoor duidelijk is: zoek een iets minder creatievere boekhouder. Het is echter logisch dat, als je aangeeft te kunnen overleven met 12000 euro/jaar voor een gezin tijdens je actieve carriere, je dat voor de overheid ook verwacht wordt even zuinig tijdens je pensioen te kunnen doen.
Zelfstandigen die 10 uur per dag, 5-6-7 dagen per week werken en dat voor een (officieel) inkomen van slechts enkele duizenden euro's per jaar, moeten vlugger ingrijpen, want dan zijn ze (even officieel) niet goed bezig.
Nu, lang verhaal om kort aan te duiden dat juridisch de sociale rechten van een zelstandige absoluut niet meer slecht zijn, maar dat de creativiteit van boekhouders vaak nog voor een zwakkere situatie zorgen. Het is echter aan de zelfstandige om een betere boekhouder te kiezen. Een systeem waarbij boekhouders overheidspersoneel zouden zijn, zou me alvast een betere situatie lijken

.