ouder wil met kind in buitenland gaan wonen

ekrem
Topic Starter

ouder wil met kind in buitenland gaan wonen

#1 , 19 jul 2007 20:40

ik ben al 6 jaar weg bij de vader van mijn kind. Mijn vriend woont in het buitenland en ik zou graag met mijn zoontje bij hem gaan wonen in het buitenland. Mijn zoontje gaat nu om de veertien dagen in het weekend en de helft van de vakanties naar zijn vader. Wat zijn de mogelijkheden om dit te doen? Heb ik het recht om dit te doen? Of zal ik zolang mijn zoon minderjarig is altijd afhankelijk zijn van de beslissingen van zijn vader? :cry:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2007 12:13

Ook de vader heeft in de regel het recht om contact te hebben met zijn kind. Door naar het buitenland te verhuizen bemoeilijkt u dit contact, als u het al niet onmogelijk maakt.

Bespreek de zaak eerst met de vader. Kunnen jullie samen een oplossing uitwerken? Doe desnoods beroep op bemiddeling.

Als jullie er niet uitkomen en de rechter moet beslissen loop je het risico dat de rechter zegt: mevrouw, u mag gaan wonen waar u wil, maar de vader moet de mogelijkheid hebben om het contact met het kind te onderhouden; als u dat onmogelijk maakt door naar het buitenland te vertrekken, laat dan het kind maar bij de vader achter.

scorpioen

ekrem
Topic Starter

#3 , 24 jul 2007 18:09

Met hem valt hier echt niet over te discussieren dus er zou echt een nieuwe regeling moeten komen. Is er dan geen enkele mogelijkheid dat mijn zoon voor een aantal weken per jaar bij zijn vader verblijft en hij toch mee kan naar het buitenland?

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 25 jul 2007 06:05

Belgie heeft zoveel in Uw zoon geinvesteerd

Als men U laat vertrekken is Belgie allicht zijn investeringen kwijt
In de praktijk is het niet ondenkbaar dat dit een Belg minder is.

Rechters zijn hiervoor nogal gevoelig... (dan krijgen vaders pas echt rechten)

De gazet van de week niet in het oog gehouden?

http://www.gva.be/Antwerpen/2950/artike ... 11DB09FCFD}

De moeite om eens naar de bibliotheek te gaan en het hele artikel te lezen (20 juli) zo ook wat de vader verklaarde nadat de reporter hem belde

"Ik ben gewoon bij de vuilnisbak gezet"
>> heeft 7 jaar zijn 3 kinderen niet kunnnen zien... todat uitlekte dat de moeder naar het buitenland wilde

enkele dagen later een vonnis, uitvoerbaar bij voorraad dwansom 250 euro/dag dat het omgangsrecht verhinderd wordt. Die moeder vertrekt niet meer omdat enkele uren na de klacht van de vader ze internationaal geseind zal staan

RR

ekrem
Topic Starter

#5 , 25 jul 2007 19:37

Het is niet mijn bedoeling om er onderuit te muizen zonder dat iemand er iets van afweet.

Ik wil alleen weten of er mogelijkheden zijn om het bezoekrecht anders te regelen zodat ik met mijn zoon toch naar het buitenland kan verhuizen.

En daarbij komt nog dat hij de eerste 2 levensjaren van zijn zoon, niet ??n keer zijn zoon komen bezoeken is nadat hij vertrokken is. Maar dat blijkt voor de rechtbanken in belgie blijkbaar geen probleem te zijn! Waarom pas naar de rechtbank stappen als je kind al uit de papflessen en de pampers is, als de rechter dit toch geen reden vindt om je geen volledig bezoekrecht te geven?!

dieke

#6 , 25 jul 2007 21:48

Beste ekrem

Een niet-juridisch antwoord van een mama. Natuurlijk ken ik je persoonlijke situatie niet en is het niet aan mij om over u te oordelen. Maar ik vraag me toch af of het niet logischer is dat je nieuwe vriend zelf naar ons land komt. Ook al heb je zelf geen goede band meer met je ex; voor je kind is hij wel zijn papa. En ook al heeft die papa in het verleden niet echt interesse getoond, dat neemt niet weg dat je kind zelf waarschijnlijk wel interesse zal hebben. Een paar weekjes per jaar bij de papa, zoals jij voorstelt, is toch echt wel erg weinig he. Zeker als de papa nu wel degelijk interesse heeft in omgang met zijn kind.

ekrem
Topic Starter

#7 , 25 jul 2007 23:00

Hij heeft helemaal geen interesse in zijn kind. Het zijn zijn ouders die ervoor gezorgd hebben dat hij naar de rechtbank is gestapt zodat zij hun kleinzoon meer konden zien, dan dat zij een aanvraag zouden gedaan hebben.

Mijn vriend kan hier niet komen wonen want dat zou financieel te duur zijn.

roderidder
Contacteer: Website

#8 , 26 jul 2007 05:02

Beste ekrem

Ik lees dat je het over "mijn kind" hebt terwijl het misschien wel zijn kind is.

Verder lees ik dat je steeds bezoekrecht gebruikt op het juridisch forum
Dit lijkt me niet correct omdat "bezoekrecht" al meer dan 10 jaar uit de wet is verdwenen.
zie
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 0476#20476

Volgens Margaret Maed staat de samenleving het niet toe dat mannen zich bezighouden met de zorg van hun pasgeboren baby's, omdat men weet indien het wel wordt toegestaan dat de kersverse vaders daarraan zo verslaafd zouden raken dat ze hun taken buitenhuis niet langer naar behoren zouden verrichten

Op zich zijn er wel wat mogelijkheden maar dat zal je met de papa moeten regelen. Als er geen akkoord tot stand komt dan vrees ik dat je voor erg groot dilema kan komen te staan. Het omdraaien van de hoofdverblijfplaats komt zeer zelden voor, maar in dergelijke specifieke gevallen doen rechters dat als vader hierom verzoekt.
Zelfs als het een rijke en succesvolle Amerikaan is die geld genoeg heeft om nooit meer te werken (lees die ervoor zorgt dat het kind een goede opleiding zal krijgen) Ook de vluchten + logie 3x jaar werd aangeboden en betaald door de moeder en in de grote vakantie mocht het kind dan naar hier komen maar de vader wilde niet ...

In eerste aanleg mocht de moeder niet vertrekken en in beroep ook niet (toch niet met het kind)

RR

dieke

#9 , 26 jul 2007 08:02

Ik wens je echt alle succes toe, ekrem. Maar ik wil je er toch even op wijzen dat ook grootouders rechten hebben. Het zal het er dus voor jou allesbehalve makkelijker op maken als ook zij zich met jouw voorstel inlaten. Verder druk ik je op het hart om te proberen te redeneren vanuit het standpunt van je kind i.p.v. vanuit motieven van volwassenen in deze zaak. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met de stelling dat het financieel nadelig zou zijn als je vriend naar hier zou komen i.p.v. jij naar daar. Hoe meet je zoiets dan? In ieder geval zal je vertrek nog niet voor morgen zijn. Als zowel grootouders als papa zich ertegen verzetten, vrees ik ervoor.

Terug naar “Andere”