onze meerderjarige zoon is met slaande deuren bij ons vertrokken en woont dus niet meer thuis. zijn gedrag was de laatste maanden niet meer te verdragen en de stress, spanning en agressie verziekte alles thuis. we zijn dus opgelucht dat hij weg is. ook naar zijn minderjarig zusje toe, was hij alles behalve aangenaam. maar nu eist hij omgangsrecht met zijn minderjarig zusje. we weten 100% zeker dat hij dit eist, om ons "een kloot af te trekken" want hij heeft altijd zijn zusje op afstand gehouden, verweten en zelfs bedreigd. heeft hij als meerderjarige broer omgangsrecht bij zijn minderjarige zusje? wij zien hier geen "bijzondere affectieve band" gezien hij altijd kort, afstandig, jaloers en geërgerd met haar omging. maar hoe kunnen wij zoiets aantonen, moest het ooit tot rechtbank komen?
Een "bijzonder affectieve band" wil zeggen dat er een emotionele relatie is tussen de omgang vragende en het kind. Daar het gaat om een broer, zal er geen twijfel bestaan dat er dergelijke band is, en zal het op de rechtbank zeer onwaarschijnlijk zijn dat hij geen omgang zal verkrijgen. Enkel indien u kan aantonen dat deze omgang een onmiddellijk gevaar betekend voor uw dochter (wat mij niet waarschijnlijk lijkt) kan men dit weigeren.
Ik meen dan ook dat u zeer weinig kans heeft om in een eventuele rechtszaak gelijk te krijgen, en de omgang te vermijden. Het enige dat u kan doen is ervoor zorgen dat de omgang gebeurt op een wijze die u bepaalt, en dit kan alleen door er voor te zorgen dat u niet de partij bent die de omgang bemoeilijkt, maar dat de tegenpartij niet wil ingaan op uw (redelijke!) voorwaarden. Als ouder heeft u namelijk nog steeds het laatste woord, zolang u de omgang maar mogelijk maakt.
Reageer dus (bewijsbaar) met een redelijk voorstel voor deze omgang. Daar uw zoon echter met ruzie vertrokken is bij jullie, lijkt het mij een slecht idee om erop te staan dat jullie hierbij aanwezig zijn, dit zou namelijk kunnen uitgelegd worden als uitlokking (ruzie zou maar verergeren), en een afwijzen van hem zou dan niet onredelijk zijn, waardoor hij in een rechtszaak de voorwaarden mag bepalen. Vindt u het nodig dat er iemand aanwezig is, zoek dan een neutrale partij die hij kent, en niets met uw ruzie te maken heeft (grootouder, tante, vriend van de familie, ...).