Vier jaar geleden heeft de jeugdrechtbank de uitspraak gedaan ivm verblijf van mijn kinderen. Om de 14 dagen en halve vakanties bij de papa, de rest bij mij.
Ondertussen ben ik sinds twee jaar verhuisd maar de papa heeft hier nooit een probleem mee gehad.
De school waar mijn kinderen gaan in mijn vorige verblijfplaats vond hij sinds intrede nieuwe vriendin wel een probleem (hij heeft nochtans wel zijn goedkeuring gegeven voor inschrijving daar). De kinderen hebben zelfs in een klasgesprek verteld dat ze het iegenlijk niet fijn vinden dat hun vader vind dat ze op een slechte school zitten...Ik liet mijn kinderen op die school nadat we verhuisd waren (maar 10 minuutjes rijden, vriendjes, ...)
Nu heb ik ook al veel jaren een chronische ziekte waardoor het soms heel moeilijk is om met de auto te rijden, de laatste maanden is dit ook veel erger geworden en ik heb dit schooljaar al veel beroep moeten doen op derden om de kinderen op tijd op school te krijgen (is mij ook al niet gelukt omdat er niemand kon helpen op dat moment).
Ik besprak het idee om de kinderen in dit dorp naar school te laten gaan met hun vader en hij zei dat dit heel goed was en dat het maar zo snel mogelijk moest gebeuren gezien het niveau van de school waar ze nu nog gaan). De kinderen willen ook naar deze school gaan.
Ik vertelde hem tijdens dat gesprek ook over het oudercontact ivm rapport omdat hij vergeten was naar die afspraak te gaan. Niet alles superpositief maar kinderen zijn dan ook geen robots.
Ik vertel de kinderen dat ze na de vakantie van school zullen veranderen en vooral de jongste is superblij, zegt danku mama... Rare reactie vond ik toch wel. Blijkt nu dat er erg gepest wordt in de klas... Kind vertelt mij een aantal zaken en ik vind dat de papa dit ook moet weten.
Volgende morgen heeft kind heel heftige paniekreactie zodat ik er zelfs een dokter bij haal. Kind vertelt nog meer over het pesten en alweer vind ik dat de papa dit ook moet weten. Kind vertelt mij nog meer over het pesten en 'wil nooit meer terug naar daar'.
Ik breng ook de oude school op de hoogte van wat er gebeurt (deze ondernemen actie), een aantal andere ouders hebben ook kinderen die problemen hebben met/door dezelfde pesters.
De nieuwe school breng ik ook op de hoogte, de papieren voor overstap moeten enkel nog door de papa getekend worden. So far, so good.
Tot blijkt dat de nieuwe vriendin het nodig gevonden heeft om de school en het clb een boze mail te sturen in naam van de papa. Ze heeft de papa overtuigd dat zijn kind eigenlijk maar iets verzonnen heeft, ik iets verzonnen heb over wat er gezegd is tijdens het oudercontact want de juf zegt dat ze bepaalde dingen niet gezegd heeft...(wat ook perfect mogelijk is want wat ik tegen de papa gezegd heb staat wel erg ver af van de versie die papa en vriendin nu gebruiken). De directie heeft mij opgebeld om te vragen waarom ik niet de waarheid heb verteld (heb ik dus wel).
De vriendin laat ook weten dat het kind ook nergens tegen kan en dat ze deze week nog naar de juf belt om eindelijk de waarheid te weten over de leugens. Ze eist ook een gesprek met school en clb en de ouders van de pesters om eens goed te zeggen dat de school in fout is en om de ouders te zeggen dat ze niets waard zijn.
Best tegenstrijdig, sommige reacties die ik hier al beschreven heb, maar zo is het helaas wel...
Mijn vragen zijn nu:
1. Mag de school aan de vriendin van de papa zomaar informatie geven?
2. Mijn gezondheid zal ongetwijfeld ingeroepen worden om opnieuw een rechtszaak te openen ivm hoederecht (de vriendin is jaloers op mij omdat ik van haar partner onderhoudsgeld krijg voor nb zijn kinderen en zij niets krijgt van de vader van haar kind; mevrouw heeft fijntjes vermeld dat ze 'haar' geld niet meer wil geven aan mij en dat ze wacht op genoeg bewijs om de kinderen naar daar te laten komen. Moet er wel bij zeggen dat de papa dit nog wel geprobeerd heeft want 'altijd zijn geld moeten afgeven'...) Is het wettelijk dat de school iets op papier (mail) zet waar vb mijn gezondheid in besproken word?
3. heeft de vriendin eigenlijk wel iets te willen ivm afspraken regelen met de school?
4. kan mijn kinderen toch naar de school hier laten gaan ook als hij niet zou willen tekenen voor inschrijving?
groetjes,
Sorcha