Bijgebouw gebruiken als kleine studio voor zoon: Boeten of niet?

Solkea123
Topic Starter

Bijgebouw gebruiken als kleine studio voor zoon: Boeten of niet?

#1 , 19 jan 2016 09:30

Beste,
We wonen wat afgelegen in West-Vlaanderen en hebben een bijgebouw in de tuin, met een verdiep.
Deze willen we ombouwen tot klein 'studio'tje' voor onze zoon, maar dit mag niet van de gemeente.

Wat als we dit toch doen, en ze komen er achter? (door bijvoorbeeld, buren die dit gaan aangeven).

Ik las ergens dat
"Een tijdelijke gebruikswijziging van een gebouw, met een maximale duur van negentig dagen per jaar, is altijd van vergunning
vrijgesteld".
Dus hoe kunnen ze dan bewijzen dat hij er al meer als 90 dagen is, misschien woont hij er net, in afwachting tot iets beter?

Kan er een boete uitgedeeld worden? Of enkel een verbod, en de mogelijkheid dat ze 90 dagen later opnieuw komen kijken?
Graag wat informatie

Bedankt voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 19 jan 2016 10:15

Als de buren dit aangeven dan zal de gemeentje u vragen om dit opnieuw in z'n oorspronkelijke staat te herstellen... doet u dit niet en ze komen erachten dat kunnen ze dit afdwingen via de rechtbank...

Echter, in de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen. De gemeente zal voor dergelijke zaken niet vlug rechtszaken starten. Zekerheid heb ik natuurlijk niet.
Uiteindelijk is dit uw gebouw, niets weerhoud u ervan om dit gebouw van elektricitiet en water te voorzien.

Tenslotte moet de gemeente bewijzen dat uw zoon daar effectief woont en moeten ze bewijzen dat hij er meer dan 90 dagen woont... Lijkt mij ingewikkeld en naar mijn mening gaan ze al die moeite nooit doen.

https://www.ruimtevlaanderen.be/NL/Bele ... ewijziging

giserke

#3 , 19 jan 2016 10:19

Ik zie niet in hoe de gemeente zou kunnen bewijzen dat je in dat gebouw iets hebt gewijzigd. Tenminste als er van de buitenkant niks te zien valt natuurlijk.
Ze zouden al moeten binnen vallen met een huiszoekingsbevel. (die ze voor dit soort zaken nooit zouden krijgen)

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2016 11:15

Onder welke benaming is dit gebouwtje vermeld op de kadastrale leger? Mogelijks vroegere duiventil.

Solkea123
Topic Starter

#5 , 19 jan 2016 12:06

Beste,
De buren zijn al eens gaan klagen, toen wij de ramen veranderde (terwijl dit 100% in ons recht is).
Het wordt gezien als een bijgebouw nu door de gemeente (was wel een duiventil door de vorige eigenaar gebruikt).

roharro

#6 , 19 jan 2016 12:43

Niets weerhoudt u om een duiventil te voorzien van modern comfort en uw zoon staat het vrij om in een duiventil, kolenkot of tuinhuis te slapen, zolang hij er niet tegen zijn wil toe gedwongen wordt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Solkea123
Topic Starter

#7 , 19 jan 2016 12:57

Beste,
Dit dacht ik ook.
Maar de gemeente zegt dat er een vergunning nodig is om van een bijgebouw, een woongebouw van te maken, en dus voor woongelegenheden (slapen,..) te gebruiken
En deze vergunning hebben ze gewijgerd omdat bijgebouw op 8meter van ons "hoogfgebouw" is en dat dit te ver is.
Het bijgebouw mag dus enkel als bijgebouw gebruikt worden (wat dit exact inhoudt weet ik niet zo goed).

Vandaar dachten we het toch te doen: alles is er al van leidingen enzo, allen opfrissing en opknapping vanbinnen is nodig. Dit mag normaal zonder vergunning.
we wouden er een klein keukentje en badkamertje installeren (dit kan gebruikt worden id zomer als bar en verfrissing in een bijgebouw dachten we, moest er controle zijn).

We willen gewoon zeker zijn dat ze niet mogen afkomen met een boeten, enkel "afbreken"-terug nr hoofdgebouw verhuizen indien nodig

Mvg

giserke

#8 , 19 jan 2016 15:15

Zolang je naar buiten toe niks veranderd zie ik niet veel risico. Kabels en waterleidingen ondergronds zijn ook niet echt een probleem.
Natuurlijk een bijkomende afvoer voor afvalwater voor de badkamer en WC is een ander paar mouwen.

Solkea123
Topic Starter

#9 , 20 jan 2016 08:27

Het risico dat we lopen is dat de buurvrouw gaat aangeven dat men daar wonen. Het is een oud madammetje, die niet zo graag heeft dat wij daar zitten en daarom de eerste keer al was gaan klagen.
Daarom willen we dus met zekerheid weten dat er geen boete uitgedeeld kan worden

JPV

#10 , 20 jan 2016 08:31

het zal imho voor een groot stuk afhangen van gemeentelijke bepalingen ivm verbouwingen en de concrete toestand. U zal deze dus moeten opzoeken. Geef anders via pm de gemeente door.

giserke

#11 , 20 jan 2016 09:52

Ik denk dat we dat debat al achter ons hebben. De gemeente heeft blijkbaar al laten weten dat dat bijgebouwtje niet mag bewoond worden.
Den dat daarover geen discussie niet meer is. Die duiventil is te aanzien als een veredelt tuinhuis.
De vraag is alleen, stel dat je dat bijgebouwtje toch inricht zodat je er kunt slapen, wat is het risico op boetes.

JPV

#12 , 20 jan 2016 09:56

Ik denk dat we dat debat al achter ons hebben. De gemeente heeft blijkbaar al laten weten dat dat bijgebouwtje niet mag bewoond worden.
Den dat daarover geen discussie niet meer is. Die duiventil is te aanzien als een veredelt tuinhuis.
De vraag is alleen, stel dat je dat bijgebouwtje toch inricht zodat je er kunt slapen, wat is het risico op boetes.
Als iets illegaals is, is het illegaal. De enige discussie kan zijn of het illegaal is, of niet. Niet welk risico je op een boete loopt. We marchanderen op dit forum niet over "hoe doe ik iets illegaals zonder dat ik een boete riskeer", tenzij er echt geen andere oplossing is en het advies die is van de minst beboete weg.

Het is duidelijk dat OP het als permanente bewoning voor de zoon wil houden, niet als gastenkamer.

Solkea123
Topic Starter

#13 , 20 jan 2016 14:07

Het kan wel gezien worden als 'gastenkamer'.
Indien ik in de zolder (waar er jammer genoeg niet genoeg plaats is) een extra badkamer en keukentje wil zetten: geen probleem.
In het bijgebouw lijkt dat wat moeilijk: Waarom ?
Het is zeker niet de bedoeling om mijn zoon er appart te domiciliëren, of eigen nummer voor het achtergebouw te maken.
Alles blijft hetzelfde als ervoor, alleen verplaatst zijn "slaapkamer" naar de tuin, met een privé badkamer en keukentje.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 jan 2016 14:41

In het bijgebouw lijkt dat wat moeilijk: Waarom ?
Blijkbaar wil het niet doordringen. Het ligt niet moeilijk, het mag gewoon niet.

JPV

#15 , 20 jan 2016 18:37

Het kan wel gezien worden als 'gastenkamer'.
...
Het is zeker niet de bedoeling om mijn zoon er appart te domiciliëren, of eigen nummer voor het achtergebouw te maken.
Alles blijft hetzelfde als ervoor, alleen verplaatst zijn "slaapkamer" naar de tuin, met een privé badkamer en keukentje.
leg eens uit hoe het een gastenkamer zou zijn als uw zoon er effectief woont, een privé-badkamer en keuken heeft en hij zijn domicilie in jullie woning (waartoe dat bijgebouw hoort) heeft, terwijl hij geen kamer in jullie hoofdgebouw meer heeft?

Uw visie kan gezien worden als creatief denken, meer niet.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”