wat kan ik doen? als ik al iets kan doen....

bvr
Topic Starter

wat kan ik doen? als ik al iets kan doen....

#1 , 22 dec 2008 19:26

hey!
ik heb een vraag maar daarvoor moet ik een hele uitleg geven.
ik ben juist uiteen met mijn ex en ben gaan samenwonen met iemand anders. helaas zat die ander heel anders in elkaar dan ik dacht (was enkel bij mij voor het geld). toen we 1w samenwoonden en mijn geld er practisch doorgejaagd was, verliet hij me. daarna hield hij zich nog bezig met mij, maar daar ben ik snel mee gestopt, ben niet zo voor die flierefluiters.
we hadden samen een huis gehuurd (beide namen staan op het contract), de huur: 750euro!!!! ik betaalde 2mnd borg en de eerste maand huur. toen hij weg was is mijn zus erin getrokken, maar de 2de mnd huur heb ik ook alleen betaald, ook al was hij al weg, maar zijn naam stond toen nog altijd op het contract.
nu vertelde het immokantoor me dat hij voor die 2mnd de helft van de huishuur moet betalen. natuurlijk wil die ander da niet he.
moest ik naar een advocaat stappen, kan ik dan wel aan mijn geld raken? want kan dat nu echt wel goed gebruiken. en hoe kan ik aan een pro deo geraken, want een advocaat betalen kan ik niet echt.
hij zat boordevol leugens, ook tegen zijn ex, gelukkig heb ik al zijn smsjes bewaard, dus op dat vlak kan ik het wel bewijzen.
maar kan ik eigenlijk wel aan MIJN geld raken? of ben ik deftig in de zak gezet?
ik moest alles oplossen ivm dat huis, dus ben ik er zelf maar blijven wonen, want bij contractbreuk zou ik 3mnd huur moeten betalen hebben. hij pleegt dus voor die 2mnd ook contractbreuk, dus daarom zou hij moeten betalen.
groetjes en hopelijk weet iemand van jullie raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 22 dec 2008 22:19

De voorwaarden om te kunnen genieten van juridische tweedelijnsbijstand (pro deo) kan je hiervinden.
Ik vermoed dat je via de rechtbank zult moeten gaan om jouw geld terug te zien.

bvr
Topic Starter

#3 , 23 dec 2008 20:00

hey! alvast bedankt! ik ga meteen eens kijken en hopen dat ik mijn geld kan terug krijgen! groetjes!

Reclame

j.demoor

#4 , 24 dec 2008 16:32

Het enkele verlaten van de huurwoning maakt geen einde aan de huur(beide namen staan op het contract).

“Art.1236.Een verbintenis kan voldaan worden door ieder die daarbij belang heeft, gelijk een medeschuldenaar...Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen“(Burgerlijk Wetboek).

Door de hele huur te betalen ontstaat indeplaatsstelling van rechtswege ten voordele van u .Hierdoor treedt u in de rechten van de verhuurder tegenover uw medehuurder voor de bedragen die u in zijn plaats betaalde en kan u dus zo nodig gerechtelijk die bedragen op hem verhalen.

Inzake pro deo zie 18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bvr
Topic Starter

#5 , 25 dec 2008 09:20

dus ik heb recht op mijn geld en ik heb recht op een prodeo want ik ben een alleenstaande mama met 900euro netto. ik zoek meteen een advocaat die dat wil doen. bedankt voor de tips!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”