Desolidarisering lening wordt niet gedaan

Jones1986
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Desolidarisering lening wordt niet gedaan

#1 , 24 mar 2016 16:16

Hallo,

Kort samengevat:

Ik ben sinds oktober 2015 officieel gescheiden van mijn ex-vrouw, en woon reeds maart 2015 niet meer in de gemeenschappelijke woning.
In november 2015 is er een notariële akte geweest waarbij ik mijn deel van het huis "verkoop" aan haar nieuwe partner (hij heeft enkel van eigen middelen de mijn gevraagde meerwaarde wegens verbouwingen betaald), waarbij vermeld werd in de akte:

"De koper verbindt zich ertoe ten opzichte van de kredietverstrekker het nodige te doen voor het bekomen van de definitieve desolidarisatie in hoofde van de verkoper jegens de kredietverstrekker en dit uiterlijk binnen de 3 maanden na het verlijden van onderhavige akte. Mocht deze desolidarisatie niet tijdig bekomen kunnen worden, verbindt de koper zich ertoe voormelde woning samen met Mevr. X (= ex-vrouw) te verkopen om met de verkoopopbrengst voormelde schuld volledig terug te betalen."

Nu zie je mijn probleem/vraag al komen, deze desolidarisatie is nog steeds niet gebeurd en de periode van 3 maand al ruim overschreden, met alle gevolgen vandien dat wanneer ik bij de bank aanklop voor een woonkrediet of andere, een negatief antwoord krijg. Nu heb ik uit goede bronnen vernomen dat deze desolidarisatie niet snel zal gebeuren aangezien de andere partij de middelen (loonbriefjes, vaste contracten, etc) niet kunnen aantonen aan de kredietverstrekken om mij van de lening te schrappen.

Nu heb ik dit overlegt met mijn raadsheer, en als ik de vermelde procedure in de clausule nl. het huis alsnog verkopen wat de andere partij absoluut zal weigeren, wil uitvoeren start ik met procedureslag van enkele maanden/jaren vrees ik.

Vandaar mijn vraag: de andere partij betaald al maanden netjes de lening (gelukkig maar), maar ze verkrijgen naar mijn vermoeden wegens de aangehaalde redenen geen groen licht van de bank om mij te schrappen van de lening. Is er een ander drukkingsmiddel, ipv van procedureslag, om mij defiintief te ontlasten van deze lening of de bank verplichten mij te ontlasten??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 mar 2016 16:25

U begrijpt toch dat indien ze morgen stoppen met betalen de bank bij u komt aankloppen en u daarna maar dat geld moet zien te recupereren, hetgeen nog een veel groter probleem zal zijn? Contacteer via uw advocaat uw ex en haar partner en plaats hen voor het blok om een oplossing te vinden. U draagt momenteel een risico en daar staat geen enkele compensatie tegenover.

U kan de bank tot niets verplichten, anders zou het natuurlijk eenvoudig zijn om hen met risico's op te zadelen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

j.demoor

#3 , 26 mar 2016 15:22

"...M.a.w.:wat de uitvoeringskracht betreft staat de notariële akte met een vonnis gelijk.Ze draagt hetzelfde opschrift,en eindigt met dezelfde uitvoeringsclausule,als een vonnis..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Brussel Bruylant 1971,p.193,nr.338).

‘Mocht deze desolidarisatie niet tijdig bekomen kunnen worden, verbindt de koper zich ertoe voormelde woning samen met Mevr. X (= ex-vrouw) te verkopen‘ (Notariële akte).

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.). Vraag uw notaris uitgifte van voornoemde akte en overhandig ze ter uitvoering aan een gerechtsdeurwaarder.

Vooraf kan u ook toepassing maken van :“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de (rechtbank-)griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”