kind veranderen van school

Sarah.Divien
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

kind veranderen van school

#1 , 01 aug 2014 09:55

Beste

ik heb momenteel co-ouderschap ivm de kleine.
Ik heb iemand leren kennen die jammergenoeg wel 45min verder woont.
Hij heeft zijn huis al gekocht en net klaar met de grootste verbouwingen dus verkopen zit er niet in.

Nu ben ik momenteel werkloos en volg ik opleiding maar als ik werk zoek en vermeld dat ik verhuis dan stoten ze meteen mijn sollicitatie af.
Dus ik vroeg mij af of ik de rechter kan inschakelen om te vragen om ze te veranderen van school...
Desnoods een half uurtje van bij mij en kwartiertje van bij haar vader maar dat gaat volgens mij al veel verschil maken om te solliciteren.

Denk je dat er een kans bestaat dat dit lukt?

(ze zit momenteel in 2e kleuter en gaat in sept naar 3e kleuter dus zou graag zo vlug mogelijk regelen nog voor ze in het 1e leerjaar start)

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 01 aug 2014 10:15

U bedoelt waarschijnlijk bilocatie: week/week? Want co-oudeschap heeft elke ouder en betekent niets meer en niets minder dan dat jullie samen moeten belsissen over de dingen? Noem het gezagsco-ouderschap.

Het veranderen van school is iets dat mama en papa in de eerste plaats samen moeten beslissen. Als jullie er onderling niet uit geraken, is de familierechter bevoegd.
Die zal dan kijken naar het belang van het kind en niet naar het gemak van de ouders. En dat in het achterhoofd denk ik dat je weinig kans zal hebben:
- jullie hebben het kind samen ingeschreven in de huidige school en dat vond jij ok.
- het feit dat je naar de rechtbank trekt, wil zeggen dat de papa niet akkoord gaat. Vermoedelijk is de school nu dichterbij en zou veranderen van school betekenen dat de papa meer kilometers zal moeten doen. Tenzij hier een hele goede reden voor zou zijn, vrees ik ervoor.
- een rechter zal niet snel een bestaande regeling (school) veranderen tenzij er indicaties zijn dat dat beter zou zijn voor het kind. Dat lees ik nergens in je verhaal.
- je nieuwe relatie aanhalen als een reden zou ik absoluut niet doen. Dat zou kunnen overkomen alsof je je nieuwe partner belangrijker vindt dan je kind, want je zou het kind weghalen uit zijn vertrouwde omgeving puur en alleen maar om bij je partner te zijn.

Bottom line: jij wil verhuizen naar je nieuwe partner en dat is jou goed recht. Maar je hebt een kind en co-ouderschap met de papa, wat wil zeggen dat alle acties die jij doet in je leven een impact gaan hebben op hen en je steeds dat co-ouderschap in het achterhoofd moet worden.

Weet dat als jij verhuist, de papa kan vragen aan de rechtbank om bv geen vervoer meer te moeten doen, aangezien jij de eenzijdige beslissing maakt om zo ver weg te gaan wonen.
Weet dat als jij verhuist de papa zelfs kan opperen dat die afstand het co-ouderschap en de bilocatie bemoeilijkt en kan vragen om het kind meer bij hem te hebben en jij alleen een weekend op 2 + alimentatie. It has happened before. Rechters zijn absoluut niet mals voor ouders die niet goed nadenken over de gevolgen van hun acties, vooral als die acties enkel en alleen in hun eigen belang zijn.

Denk dus goed na, want jouw aanvraag tot verandering van school kan wel eens heel zware gevolgen hebben.

Sarah.Divien
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2014 10:33

ik heb de bi-locatie aangevochten omdat hij er niet naar om kijkt maar heb daar geen concrete bewijzen van dus niet gekregen

en het feit dat ik aan geen kanten werk vind omdat ik te ver woon, wat dan? dat telt niet mee? dus ik moet gewoon profiteren van de dop en de Belgische staat omdat ik de liefde niet bij mijn gebuur heb gevonden?

en wat is in het belang van het kind dat als ik verhuis en ze in haar huidige school blijft...
verjaardagsfeestjes zullen wel eenzaam zijn aangezien geen enkel kind zal willen komen
en als ik ziek ben, kan ze niet naar school, wat voor stabiliteit geeft dat dan?

en als ik daarbovenop voorstel om de schoolfacturen van het lager volledig zelf te betalen om zo tussen te komen in de kosten van de vader ivm de afstand?
Laatst gewijzigd door Sarah.Divien op 01 aug 2014 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Turaki

#4 , 01 aug 2014 10:41

en het feit dat ik aan geen kanten werk vind omdat ik te ver woon, wat dan? dat telt niet mee? dus ik moet gewoon profiteren van de dop en de Belgische staat omdat ik de liefde niet bij mijn gebuur heb gevonden?
Ik moet elke dag 45 minuten naar mijn werk rijden, als het verkeer tegenzit een uur. 's Avonds hetzelfde. En dan moet ik zeggen dat dit nog niet zo overdreven is, en dat veel mensen zelfs veel langer onderweg zijn.
Dus ja, het feit dat u niet vlak bij uw deur (of de deur van uw partner) werk kan vinden telt niet mee.

Turaki

#5 , 01 aug 2014 10:45

en wat is in het belang van het kind dat als ik verhuis en ze in haar huidige school blijft...
Dat de afstand met de vader niet vergroot. Dat ze bij dezelfde kindjes kan blijven die ze altijd al in de klas heeft gekend.
Wat is het probleem met in de huidige school blijven? Dat ze vroeger moet opstaan? Veel kinderen zitten al vanaf 7 uur 's morgens in de opvang. Niet ideaal, maar ook geen probleem.
verjaardagsfeestjes zullen wel eenzaam zijn aangezien geen enkel kind zal willen komen
Nu serieus. Zou u uw kind niet naar een feestje brengen omdat het "te ver" is?
en als ik ziek ben, kan ze niet naar school, wat voor stabiliteit geeft dat dan?
Dan moet u dat maar regelen. U verhuist, dus u moet dit oplossen.

alicem

#6 , 01 aug 2014 11:11

Dura lex sed lex. Als je dit voor een rechtbank brengt, is je kans op slagen praktisch nihil. Het klinkt hard, maar het is nu eenmaal zo.

duma

#7 , 01 aug 2014 11:43

Over het werk-stuk heb ik daarnet nog niets willen zeggen, maar omdat u het nogmaals aanhaalt: welke werkgever houdt zich bezig met de afstand tussen werk en woonplaats als een criterium te hanteren? Zoekt u soms werk in een zeer specifieke sector, want dat heb ik echt nog nooit gehoord. Er werken hier mensen die dagelijk een uur moeten rijden om hier te geraken. Zoalng er hier geraken, hun werk doen en dat zelf willen, is dat geen probleem.

Zie Turaki

Wij gaven overtijd het feestje van onze vierjarige kleuter op 40 min rijden van de school (en woonplaats van de andere kinderen). Ze zijn allemaal gekomen. ouders vonden het zelfs leuk om eens elders heen te gaan en maalten er een daguitstap van.
Onze kinderen gaan, zoals u hierboven kan lezen, op 40 min van bij ons naar school. zowel mijn man als ik zijn al ziek geweest, maar dit is nooit een reden geweest om de kinderen thuis te houden. Zij zijn niet ziek, e.
Ik hoop dat u dit argument niet aanhaalt bij de rechtbank, want zoals ik hierboven al schreef, kan dat alleen maar overkomen dat u alleen aan uzelf denkt.
En als de school maar een halfuur rijden is? Of een kwartier? Dan lukt dat plots wel als u ziek bent?
Neen, stop dit argument maar heel snel waar het thuishoort.

en als ik daarbovenop voorstel om de schoolfacturen van het lager volledig zelf te betalen om zo tussen te komen in de kosten van de vader ivm de afstand?
Het gaat niet enkel over de kosten van de vader, maar ook over de moeite. HIJ kiest hier niet voor, het KIND kiest hier niet voor, maar zij gaan wel elke week een hele hoop extra afstand (moeite) moeten doen, een hoop extra tijd moeten verliezen, omdat U wil verhuizen.

Maar zoals gezegd: spreek hierover met de vader, dan weet u tenminste al waar u staat bij hem met dit idee.

Terug naar “Echtscheiding”