co-ouderschap en beslissingen omtrent het kind

babyblue
Topic Starter

co-ouderschap en beslissingen omtrent het kind

#1 , 16 mei 2011 17:39

mijn man heeft een zoontje uit een vorige relatie, toen zij uit elkaar gingen (nooit getrouwd, kind wettelijk erkend) was hij nog maar 4 maand, kort daarna is er co-ouderschap ingetreden met wederzijdse toestemming, en een jaar later door het gerecht vastgelegd.
nu is mijn stiefzoontje 4j en gaat dus naar het 1ste kleuterklasje.
op de 2de oudercontact wist zijn juf te zeggen dat zij vermoed dat hij autistisch is; simpelweg gebasseerd op het feit dat hij gefixeerd is op de kleur rood. mijne man en ik vonden dit reinste onzin!
omwille van de juf haar vermoedens wilde zij graag het clb (centrum voor leerlingenbegeleiding) inschakelen maar kon dit niet doen zonder de toestemming van de ouders.
de mama van mijn stiefzoontje ging direct akkoord en wilde hem ook op ADHD laten testen ( kind is 4jaar!). aangezien mijne man op zakenreis was die week ben ik alleen gegaan en heb direct vermeld dat ik geen beslissingen maak in de plaats van mijn man.
na dit te hebben besproken met mijne man, hebben wij in zijn communicatiemapje vermeld dat wij hier niet akkoord mee gaan want wij vinden dat hij een normaal kind is van 4j.
vandaag, na 3 maand krijgt mijne man een telefoon van het clb, dat het clb met mijne man rond de tafel willen zitten omwille van mijn stiefzoontje.
blijkt dat de mama zonder onze medeweten EN in samenwerking met de school het clb toch heeft ingeschakeld en de kleine al heeft geobserveerd.
al die tijd wisten wij van niks tot heden. mijne man heeft nochtans evenveel recht als de moeder (uitgesproken door de rechtbank).
kan de school en de moeder dit zomaar doen zonder onze toestemming? wij gaan nog steeds niet akkoord want bij ons is het een normaal en intelligent kind.
wij vermoeden wel dat het weer te maken heeft met extra centjes in het laadje te krijgen ( moeder haar interesse is geld).

wij voelen ons volledig tegen de muur gezet en ergens wel aangevallen.
moeten wij dit toelaten of kunnen wij daar degelijk tegen protesteren.?

een radeloze stiefmama.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hendrik1

#2 , 16 mei 2011 18:20

Hoi,

jaren geleden heb ik iets soortgelijks meegemaakt, doch toen werd duidelijk gesteld vanuit het CLB dat alles valt of staat mits de medewerking van beide ouders.(mijn ex had toen ook alles in eerste instantie op eigen houtje in gang gestoken zonder mijn medeweten etcetc).
Los daarvan kan je ook redeneren dat het zeker géén kwaad kan om dergelijke zaken te laten controleren. Is er niks aan de hand (zoals jullie vermoeden...) des te beter, is er wel iets aan de hand, dan kan er iets aan gedaan worden.

Voor jullie staat het buiten kijf dat het kind géén probleem heeft, doch het is te begrijpen dat de andere ouder die zich zorgen maakt dit wel wil laten controleren.
Indien zou blijken dat jullie vermoeden klopt, dan kunnen de resultaten enkel een geruststelling betekenen voor beide partijen.

Doei

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2011 18:21

Ik zie het probleem niet CLB is gratis en is in het voordeel van het kind.
Bij ons wilde school van geen onderzoek weten een van onze kinderen is dyslectisch maar volgens de school geen enkel probleem .... bleek dus wel.
Nu in het belang van het kind .... indien je niet meewerkt sta je redelijk zwak.

Er is trouwens niets onherstelbaar gebeurd.

Maar ex had evengoed naar rechtbank kunnen stappen..

Reclame

babyblue
Topic Starter

#4 , 16 mei 2011 18:43

het probleem is dat de moeder al heeft vermeld tegen een persoon die wij ook goed kennen dat als er iets mis is met het zoontje dat zij dubbel kinderbijslag trekt ( mama heeft het volledige kinderbijslag) en dit is niet de eerste keer dat zij extra financien probeert te bekomen via haar zoontje. haar motivatie is alles behalve zuiver. mijn stiefzoontje heeft geen enkel probleem, het is een kind van 4j. de juf haar baseerde niet alleen dat hij gefixeerd is maar volgens hun heeft hij de leeftijd gekregen om te weten wanneer hij mag spelen en wanneer hij moet leren. hij is 4j!
desalniettemin, wij gingen niet akkoord en alles werd geregeld, terwijl wij van toeten nog blazen wisten. ik dacht dat dit niet wettelijk was.

eylis

#5 , 17 mei 2011 10:17

Voor medische ingrepen en toedienen van medicatie moeten beide ouders het wel eens zijn of toch op de hoogte van de feiten. Als een kind dringende medische hulp nodig heeft, mag één ouder nog steeds beslissen dat dit moet gebeuren, dus zelfs in dat geval kan een ouder nog zelf beslissen (als de andere niet bereikbaar is).
Een kind laten testen door CLB is een vaak voorkomende eenvoudige "géén ingrijpende" procedure...
Als je man op zakenreis was, had je 'm gewoon kunnen bellen om dat te vragen.... En zelfs als ie onbereikbaar is had je gewoon ja kunnen zeggen. Op dat ogenblik vervang je de opvoedende autoriteit van de vader. Daar zou je met de papa over eens moeten zijn, hoe je in zo'n situaties kan en mag reageren.
Om een voorbeeld te geven: als het kind op school is, bewaken de leekrachten plaatsvervangend de opvoedende autoriteit over het kind. dus zij nemen dagdagelijks ook voortdurend kleine beslissingen.
dus waarom zou je niet instemmen op zo'n eenvoudige test.
Je stelling is overigens niet helemaal coherent met je houding: je gaat wel naar een afspraak met de juf en met de mama naar de juf (of he CLB) je had gewoon de vader kunnen bellen of mailen...of gewoon uitstel vragen tot de papa terug is.Bovendien spreek je in je mail voortdurend over we: we (zijn niet akkoord) we(waren niet op de hoogte).
Je wenst en wil dus wel ook je eigen opinie meegeven in de opvoeding van je stiefkind.
Dus de mama heeft de onderzoeken toegestaan. Er is helemaal niets onwettigs gebeurd, integendeel.
Overweeg eens bij jullie zelf waarom jullie zich zo pertinente verzetten tegen een eenvoudige simpele standaardtest van het CLB. Dat zegt meer over jullie eigen emoties dan over het kind. Bang dat er toch iets aan de hand is en dat liever niet willen weten? Neen?
Dan is er géén probleem om die testen wél te doen.

Als het kind helemaal OK is, zullen de testen dat ook wel uitwijzen. Ongeacht of de mama "gekleurde verhalen" vertelt. Dat beinvloedt de onderzoekers niet. Het is niet echt een compliment van jullie voor de professionaliteit van de CLB-medewerkers dat jullie daar geen vertrouwen in hebben...
De uitslag zal dan ook rust brengen in de situatie. Ofwel mankeert het kind niets, ofwel wordt er wél iets opgespoord en dan is dat een ongelofelijke chance dat er juist en goed én tijdig mee omgegaan kan worden. Daarvoor is juist het CLB in het leven geroepen. Je wilt het toch niet meemaken dat je kind pas als volwassene te horen krijgt eigenlijk ADHD'er te zijn (na een mislukt school en carriereparcours en alle maatschappelijke gevolgen vandien)???
En by the way: dubbel kindergeld krijg je niet als het kind ADHD of autisme heeft hoor...daarvoor moet er echt wel meer en erger aan de hand zijn.
en dat zal het nu ook wel niet zijn, want dat hadden jullie dan wél gemerkt.
een goede raad: Laat het los en ontspan....en communiceer met elkaar én de mama.

babyblue
Topic Starter

#6 , 17 mei 2011 16:44

WIJ (inderdaad, de papa en ik, aangezien WIJ een team vormen)hebben uitdrukkelijk via een schrijven een week na het voorstel van de school laten weten dat wij hier niet akkoord mee gaan. iedereen wist het inclusief de moeder.
trouwens WIJ hebben vandaag een bericht gekregen van onze advocaat dat de moeder inderdaad in fout is, zij mag geen beslissingen nemen zonder de toestemming (dit staat in de wetgeving)van de vader en aangezien de vader al geweigerd heeft....
CLB kan ONS inderdaad gestolen worden. door de kleurrijke verhalen van de moeder hebben WIJ al meer problemen gehad dan wat anders. wij willen niks liever dan EERLIJK communiceren met de moeder maar als deze niet mogelijk is, is het niet mogelijk!

ik kwam op dit forum om een beetje raad ivm met een klein deeltje van ONZE situatie, niet om te horen te krijgen dat ik als stiefmoeder mogelijk geen eigen opinie te geven gewoon omdat ik spreek voor mijn man en ik (het is niet dat ik de biologische moeder niet ben, dat ik geen moeder ben) en commentaar te krijgen!

by the way,
u vergist zich, je krijgt wel dubbel kinderbijslag bij autisme of ADHD, nagevraagd bij iemand dat ik ken bij partena.

eylis

#7 , 17 mei 2011 17:01

vreemd, heb zelf kind met ADHD in vrij ernstige vorm...krijg daar geen dubbele kinderbijslag voor hoor...
Vergeet niet dat een advocaat natuurlijk graag een zaak aanpakt omdat ze daar hun boterham mee verdienen.
De advocaat zal ongetwijfeld proberen bewijzen dat de moeder qua communicatie niet goed meewerkt en functionneert (en dat klopt wel)
maar strafrechtelijk heeft de moeder géén overtreding begaan....want wat zou u willen eisen in een zaak? Dat de moeder bestraft wordt?
Daar is geen wettelijke grond toe en vraag maar eens aan de advocaat welke artikels hij wil gebruiken om dit te pleiten...

een CLB-test toestaan is géén zwaar feit. Zelfs als jullie het daar niet echt mee eens waren.
Ze had zelfs in haar persoonlijke tijd met het kind een psycholoog kunnen consulteren: daar had u niet tegen kunnen zijn...
ze mag dat strikt genomen.

kellytjexxx

#8 , 17 mei 2011 23:04

heb ook dezelfde mening als eylis, een clb onderzoek lijkt me toch niks mis mee en dan weet je ook ineens of er iets mis is ofniet. wat ik hiervan vind is dat ze wel bereid is om iets te doen nadat de juf zegt dat er mss iets zou kunnen mis zijn.. beter het zekere voor het onzekere.. en verder vind ik dat het iets tussen jou man en haar is.. het is namelijk hun kind het enigste dat je kan doen is steun geven maar verder moeten zij het uitvechten.. maar van zoiets een proces maken vind ik een beetje te gek voor woorden. ze kunnen mss best is met 2 aan tafel gaan zitten zonder derde...
dat is gewoon mijn mening.. zou beetje gek zijn dat hierdoor ruzie komt en is het kind er weer de dupe van..
Laatst gewijzigd door kellytjexxx op 18 mei 2011 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Bijtje

#9 , 18 mei 2011 06:50

Babyblue, welke schade zou er bij het kind kunnen ontstaan door dit onderzoek ?

Tattie

#10 , 21 mei 2011 21:37

wrs als een vna de weinige hier begrijp ik babyblue dan weer wel...
ikzelf als zijnde mama maar ook stiefmama (lelijk woord trouwens, en ook al ben ik niet de bio mama van mijn stiefdochter ik zorg er wel evenveel, en denkelijk zelfs meer, voor als haar eigen moeder, want ook hier co ouderschap) zou het ook niet tolereren van de school dat ze mits onze afkeuring een of ander onderzoek zouden gaan doen achter onze rug... dat heeft in princiepe niks met die test zelf te maken maar alles met het feit dat een ouderlijke beslissing in de wind geslaan word.... en CLB ja ook die kunnen hier bij ons gestolen worden...het waren zij die ooit een brief meegaven aan mijn eigen moeder met de fantastische mededeling dat ik feitelijk veel te groot was voor mn leeftijd... en het zijn ook zij die wel heel rap de stempel aan kindjes geven van autistisch en ADHD... dus ja ik begrijp babyblue..als ouder die met haar kind omgaat weet ze nog altijd zelf het beste hoe haar kind in te schatten...en zal ze zelf wel het beste weten of ze het gedrag van haar kind raar of abnormaal vind...
ik weet dat er kindjes zijn die met deze aandoeningen te kampen hebben, maar vooral vind ik het een 'ziekte' van de moderne tijd... zijn kindjes actief dan zijn het ADHD lijders... wel ik heb hier ook zo nen actieveling die ganse dagen buiten speelt en in tegen stelling tot de stiefdochter bij de mama hier geen nintendo en consoorten krijgt om hem stil te houden... moesten heel wat ouders hun kids eens een deftige opvoeding geven e er zouden heel wat minder kindren de stempel ADHD ed krijgen, ... tegenwoordig lopen ze allemaal over hun ouders en grootouders heen en dan zijn ze plots overactief en kunnen ze er geen weg meer mee...

nogmaals... babyblue ik volg je redenering ik zou er ook van ontploffen moest de school van de stiefdochter een beslissing van ONS in de wind slaan...

babyblue
Topic Starter

#11 , 23 mei 2011 16:49

dank je tattie, toch iemand dat het begrijpt. wij geven ons 'zoontje' (ik beschouw hem als mijn eigen kind aangezien ik hem mee opvoed sinds hij 6maand is) ook al die spullen niet, wij geloven nog steeds in tijd spenderen in elkaar, spelletjes spelen, fantasie gebruiken...

de schade dat ons zoontje zou oplopen is dat hij een direct een stempel krijgt, dit heeft de leerkracht ook bevestigd. speciale behandeling, extra in het oog gehouden worden, terwijl hij nog maar 4j is. wat tegenwoordig gemakkelijk gebeurt. waarom kan hij niet gewoon een kind zijn?
waarom geef de kleuterleidsters gewoon dan niet toe dat ze de job niet aankunnen? vroeger stonden ze alleen voor de klas van meer dan 30 kindjes en nu hebben ze al hulp nodig bij 15 kinderen.

het feit is inderdaad niet dat wij een probleem hebben met het CLB zelf( buiten het feit dat ze NU al kunnen zeggen over een kind van 4jaar dat hij achter staat op zijn leeftijd), maar inderdaad enkel dat de moeder EN de school niet het recht hadden om zo'n beslissing te maken. PAPA'S HEBBEN EVENVEEL RECHT OM TE BESLISSEN OVER HUN EIGEN KIND!
wilt de moeder naar een psycholoog dan is dat voor haar rekening, wij houden haar daar niet in tegen, maar aangezien wij de moeder maar al te best kennen..., heeft het ABSOLUUT niks te maken met het welzijn van ons zoontje.
na een lang gesprek met onze advocaat en een paar aangetekende brieven, hebben wij trouwens bevestiging gekregen dat de moeder de school heeft voorgelogen EN bovendien inderdaad het recht niet had omdat elke beslissing omtrent een kind in co-ouderschap moet een gezamelijke beslissing zijn tussen de beide ouders. maw de moeder heeft zelfs het recht niet ons zoontje naar een andere school te sturen zonder onze beslissing.

eylis

#12 , 23 mei 2011 16:51

voor alle duidelijkheid...
kinderen die door CLB getest worden op een vermoeden van bvb autisme, ADHD of een leerstoornis worden door het CLB NOOIT gediagnositiceerd als het gaat om dergelijke zaken. Dat kunnen en mogen ze ook niet. en dat DOET het CLB ook NIET....
Wanner het CLB testen afneemt kunnen ze lokaliseren op welk vlak er zich mogelijk een zwakheid of leerstoornis kan situeren. Daarna beslissen ouders of het kind door een multidisciplinair team wordt onderzocht en gediagnosticeerd. En enkel dat team (van een academisch zieknehuis bvb.) kan dat.
In dat geval heb je een GENUANCEERDE en onderbouwde diagnose die een multidisciplinaire aanpak zal vergen.

Tattie verwijst naar de gevallen waar ADHDvermoed wordt en men dan maar via de huisdokter bijvoorbeeld rilatine laat voorschrijven.
als men de procedures correct en wijs volgt, krijgt men ook een genuanceerde en wijze diagnose..
enne laten we wel wezen,
Het welles-nietesverhaal over ADHD voer ik liever met ervaringsdeskundigen die de multidisciplinaire aanpak geprobeerd hebben en proberen;
zij kunnen ons daarover iets leren.

Terug naar “Echtscheiding”