Ik bevind mij in de volgende situatie:
- ben 1 jaar gehuwd onder wettelijk stelsel en ben samen met mijn ex eigenaar van een woning die gehypothekeerd is.
- ik heb een aantal maanden geleden in onderling (schriftelijk) akkoord de echtelijke woning verlaten en huur nu een appartement.
- mijn ex start nu "wereldoorlog 3" tegen mij en is werkelijk met niets akkoord en stelt volledig onzinnige eisen.
- onze gemeenschappelijke woning kan nu voor een zeer goede prijs verkocht worden maar nu reeds is duidelijk dat indien ik toestem met de verkoop ik een hoop "sh...." op mijn kop ga halen en er het raden achter heb wanneer zij ooit akkoord zal zijn met de verdeling van de koopsom. Voor haar is het immers zeer simpel; zij wil gewoon eerst in de pot graaien en wat er overblijft is voor mij.
- zij is van de gegoede komaf en zal dus gemakkellijk de zaken jaren kunnen doen aanslepen.
- de lening wordt door ons beide verder betaald; zij stort gewoon een bepaalde som op mijn rekening en vervolgens wordt de volledige vervaldag door de bank van mijn rekening gehaald. Dit is zo door haar beslist en er is geen geschrift over.
Ik had nu gedacht voordat ik een verkoopcompromis teken eerst een schriftelijk akkoord van haar te eisen over de verdeling van de koopsom.
Wil zij dit niet weet ik wat mij te wachten staat en ga ik NIET akkoord met de verkoop uit de hand, annuleer onmiddellijk mijn domicili?ring zodat de vervaldagen van de bank niet meer betaald worden. Zij heeft dan de keuze ofwel betaald zij de lening alleen verder ofwel gaan wij naar een gedwongen openbare verkoop met het risico van een mindere opbrengst. Ik ben vrijwel zeker dat zij nooit alleen zal willen instaan voor de betaling van de lening en bijgevolg zal een openbare verkoop onafwendbaar zijn.
Moest er om ??n of andere reden een loonsbeslag ten mijne laste komen zal ik onmiddellijk een procedure "collectieve schuldenregeling" aanvragen. Ik kan immers niet en een huur en een loonsbeslag betalen. Zijn er nog risico's die ik over het hoofd zie.
Een hele boterham ik weet het maar alle goed raad is welkom.