Luxeverzuim door moeder

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Luxeverzuim door moeder

#1 , 04 okt 2023 08:46

Op 29/06/2023 en 30/06/2023 (de twee laatste schooldagen van het schooljaar) hield de moeder, mijn ex-partner, mijn zoon van school om vervroegd op vakantie te vertrekken. Dit luxeverzuim gebeurde zonder mijn toestemming noch werd ik hierover geïnformeerd. Per toeval ontdekte ik dit luxeverzuim. Van mijn ex-partner mocht mijn zoon hier niets over zeggen.

Ik confronteerde de moeder met dit luxeverzuim maar hier kwam geen reactie op. Ik nam ook contact op met de schooldirectie maar ook daar bots ik op een muur. De moeder heeft een zelfgeschreven ziektebriefje binnengebracht op school en de school beschouwd dit als een wettige afwezigheid. Nochtans tonen het tijdstip van afwezigheid (de twee laatste schooldagen) én het feit dat er geen officieel doktersattest is duidelijk aan dat er iets schort. De school weigert mij als ouder verder te informeren over de afwezigheid als ik om meer toelichting vraag, bovendien neemt ze geen enkele actie om de betrokkenen (mijn zoon en mijn ex-partner) te bevragen. Ik contacteerde de zorgcoördinator op school maar die mag van de schooldirectie geen verdere actie ondernemen naar het CLB. En het CLB kan niets doen zonder dat de zorgcoördinator geen melding maakt. Een vicieuze cirkel dus... De schooldirectie heeft al zwart op wit op mail gezet dat ze geen verdere dialoog wenst te voeren over de afwezigheid. Een schande.

Pittig detail: mijn ex-partner is voorzitter van het oudercomité van de school, haar nieuwe partner zetelt in de schoolraad. Het betreft ook een gemeentelijke school waardoor mijn ex-partner en de schooldirectie dus collega's zijn van elkaar.

Kan ik hier iets tegen beginnen? Kan ik een aangetekend schrijven richten naar de schooldirectie? Andere acties?

Alvast dank voor alle hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1244

#2 , 04 okt 2023 09:23

https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en- ... fwezigheid

Men mag een ziektebriefje zelf schrijven als het kind 1 tot 3 opeenvolgende dagen afwezig is.

School heeft gelijk dat er niks aan de hand is. Het is niet aan de school om bv een controle arts te sturen ofzo.

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2023 09:39

Beste Issued,

Bedankt voor je reactie. Het probleem is dat het geen ziekte betreft. Mijn zoon zat in de wagen op weg naar Frankrijk voor een vervroegde vakantie. Hij was helemaal niet ziek. Ziekte werd als drogreden gebruikt om luxeverzuim mogelijk te maken.

Reclame

Luc6580
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2023 10:04

En wat hoop je nu te bereiken?Elkaar het leven zuur maken?Dan zal je vroegere partner je ook het leven zuur maken. Is dit in het voordeel van jullie kind?Dat moet het enige doel zijn: handelen in het voordeel van jullie kind.

LennieK
Berichten: 1875
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 okt 2023 10:05

En wat verwacht u precies te bekomen? Dat uw zoon gestraft wordt?

De school staat recht in haar schoenen. De moeder moet zelf beslissen of ze zichzelf kan aankijken in de spiegel. Dat hoeft u niet in haar plaats te doen.

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 okt 2023 10:13

Beste Luc6580,

1 vraag als reactie op je bericht: is je kind laten spijbelen in het voordeel van het kind?

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 okt 2023 10:16

Beste LennieK

Bedankt voor je bericht. Mijn zoon was het niet eens met de beslissing van de moeder om vervroegd op vakantie te vertrekken. Hij miste daardoor de gezamenlijke klasuitstap waar hij enorm naar uit keek.

De school staat helemaal niet recht in de schoenen, het betreft hier duidelijk een geval van luxeverzuim maar de school weigert om actie te ondernemen. Het minste dat je van een school verwacht is dat ze het gesprek aan gaat met de ouders, maar ook dat doet de school niet.

Issued
Berichten: 1244

#8 , 04 okt 2023 10:58

Het is niet aan de school om ziektebriefjes, die wettelijk in orde zijn, in twijfel te trekken.

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 okt 2023 11:01

Beste Issued

Het is niet wettelijk in orde want mijn zoon was niet ziek. Dit is puur bedrog. En iedereen kijkt gewoon de andere kant op. Wat een systeem...

iota
Berichten: 830

#10 , 04 okt 2023 11:25

U mag dit moreel laakbaar en een voorbeeld van slechte opvoeding vinden, maar dat zal u dan toch zelf met uw ex moeten uitvechten.

Welk antwoord verwacht u op een juridisch forum?
Voor de school was uw zoon niet onwettig afwezig, aangezien er een ziektebriefje was. De moeder mocht dit schrijven. Een ouder mag zelf vier keer per schooljaar een ziektebriefje schrijven, telkens voor maximaal drie opeenvolgende kalenderdagen. Vroeger was er bij afwezigheid tijdens de eerste of laatste dagen van het schooljaar een doktersattest nodig, maar dat is al 7 of 8 j afgeschaft. Dus wat verwacht u dat de school hiertegen doet? Zelfs als ze luxeverzuim vermoedt, is er geen sprake van onwettige afwezigheid. En als het enkel om die twee dagen gaat, is dat ook geen problematisch spijbelgedrag waarvoor de school het clb inschakelt.
De school zal terecht vinden dat dit een zaak tussen u en uw ex is en zich wijselijk buiten echtscheidingsperikelen willen houden. Hun core business is de opleiding en het welzijn van uw zoon en die zijn meer bedreigd door rancune tussen de ouders dan door twee dagen luxeverzuim.

Juridisch kan u natuurlijk altijd proberen uw ex voor de rechtbank te slepen wegens slecht ouderschap. Maar daarvoor weegt het 'vergrijp' allicht te licht.

basejumper
Berichten: 4671
Locatie: Diest

#11 , 08 okt 2023 15:46

Beste

U heeft een probleem
Met uw ex en u wil dat de school uw probleem tot het hare maakt.
De school wil terecht niet misbruikt worden in uw kruistocht.
En het CLB is er voor ernstige problemen, niet voor dergelijk akkefietje Als u een probleem heeft neemt u dat zelf op met uw ex. En een school is geen instrument dat zich laat hanteren naar uw inzichten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3822
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 okt 2023 16:04

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/oude ... ens-ziekte

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/same ... oolverzuim

Er is hier geen sprake van luxeverzuim, gezien de moeder een verantwoordingsnota leerling ziek aan de school heeft bezorgd. Zoals u kan lezen is bij deze kortstondige afwezigheid wegens ziekte geen doktersbriefje nodig. De moeder heeft dan ook volledig conform het schoolreglement gehandeld.

U bent geen geneesheer en kan dus niet oordelen of uw zoon al dan niet ziek was, zich niet goed voelde. Trouwens u was hier niet bij aanwezig.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat u ten onrechte op dit forum een reden zoekt om de moeder onderuit te halen. Hier werken wij niet aan mee.

Om op uw vraag te antwoorden: u heeft geen poot om op te staan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

In mijn reactie heeft u een antwoord op uw vraag.

Ik sluit dit topic hiermee dan ook af.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Echtscheiding”