Alimentatie: hoeveel krijgen/betalen jullie?

eylis

Re: Alimentatie: hoeveel krijgen/betalen jullie?

#61 , 16 jun 2010 09:49

Slim aanpakken van bij het begin is dan de boodschap. Als je je zorgen maakt dat de ene partner naar smaak en eigen inzicht kleren gaat kopen zonder overleg en je dan mooi de helft van de factuur laat betalen...Dat levert soms onverwachte dure kosten op.

Dan is dit een heel simpele en "zelfregulerende" oplossing:
1/ Enkel jassen en schoenen worden samen gekocht. En dan bedoel ik echt "samen": vader en moeder overleggen 1 maal per trimester wat er aangekocht moet worden. Wil de ene een duurdere aankoop dan de andere: dan wordt de helft gerekend van de minimum prijs. Wil de andere dan nog het duurder product, dan past ie zelf maar de meerprijs bij. dus bvb. schoenen van 50 euro ipv 100... de ene betaalt 25 en de andere 75 :lol: Leuk is dat de "dure-smaak" ouder dan wel ineens vaker een budgetvriendelijke schoen wil kopen...

2/ onderbroeken, kousen, Tshirts en broeken en rokken: worden door elk huishouden apart zelf gekocht. Geen discussies meer over zoekgeraakte sokken, fout-of niet gewassen spullen in de valies. En dan is dat eeuwige gestress om die valies tijdig te wassen etn te pakken ook opgelost. En elk huishouden bepaalt volgens zijn standaard wat er wordt gekocht. Ook daar geen discussies meer over...

O.M. Vanuit eigen ervaring merken we dat het werkt. De startkost is niet eens zo groot. We merken dat de kleren ook niet zo snel verslijten. en een tip voor de vaders onder ons: ze kunnen in alle rust de was en de plas en de aanschaf van de kleren beheren, zonder dat de mamma daarvoor ook nog eens met het vingertje omhoog telkens uitlegt hoe het moet.
Iemand anders daar nog goede ervaringen mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pdr

#62 , 16 jun 2010 13:12

voor Crockie :

ik dien ook in te staan voor de aankoop van kleding, schoeisel, gsm-verkeer, wekelijkse opmaak van de valies met kleding voor 1 week ; en bij terugkeer voor de was en de plas.

VERGOEDING : dokter-, school,- hobbykosten per helften ; kinderbijslag : per helften gestort door kinderbijslagfonds ;
voor regel 1 : niks (mooi alles doen en geen kritiek geven en zeker niets vergeten ; verloren of stukke kleding : wordt gezegd maar niet opgelost.

lucgescheiden

#63 , 17 jun 2010 01:00

Van horen zeggen (in mijn echtscheiding blijkt tegenpartij niet bereid tot overleg)

Ondanks bilocatie liet de vader zich veroordelen tot het maandelijks storten van een hoge alimentatie.
De moeder geeft het onderhands terug aan de vader (daar zij dit geld niet nodig blijkt te hebben)
Aldus mag de vader op zijn belastingsbrief wel een aftrek noteren, die blijkbaar het kindergeld compenseert.

Voor ex-partners die berid zijn tot overleg, blijkt zelfs de fiscus een achterpoortje open te hebben...

Nog eens: ik heb dit maar van horen zeggen !!!
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

lucgescheiden

#64 , 17 jun 2010 02:21

Er wordt ook dikwijls gedacht dat ouders bij bilocatie geen alimentatie moeten betalen, maar dit is niet waar. De ouder met een duidelijk hoger inkomen dan de andere, zal altijd een stukje moeten afgeven indien erover wordt gestruikeld. En dit is niet meer dan normaal, alleen vind ik, dat er een financieel onderzoek zou moeten zijn om te kijken hoeveel er van de ene kant naar de andere moet overgedragen worden want er worden vaak wel héél oneerlijke uitspraken gedaan heb ik ondervonden.

In mijn ervaring werd deze redenering volledig omgedraaid.

Ex was reeds een ambulante woning gaan huren in de periode dat ze mij door de vrederechter liet uit-huis-drijven. zonder enige toestemming van rechter.
Tijdens de scheidingsprocedure zelf, beslist ze (op aanraden van haar advocaat) van weerom een andere woning te gaan huren en de domiciliëring van de kinderen te laten wijzigen ter behoud van het kindergeld en om alimentatie te ontlopen.
De nieuwe scheidingswet vereist dat de rechtbank op zijn minst bilocatie zou onderzoeken, indien daartoe verzocht wordt.
De kinderen werden echter op aandringen van ex gehoord, waarna hun 'wensen' werden gevonnist door Eerste Aanleg en
de twee minderjarigen werden toegewezen aan de moeder. Verdere verantwoording voor deze uitspraak ontbrak.

Aldus werd ik tevens (als werkloze) veroordeeld tot het betalen van een alimentatie.
Dit ondanks, in een kladschrijven van mijn ex aan haar advocaat, zij verklaart dat het kindergeld volstaat voor de levensonderhoud van de kinderen.
(reeds eerder kreeg ik hier advies om dergelijk schrijven NIET voor te leggen aan de rechtbank, gezien hieruit schending van het briefgeheim zou volgen...)

Ondanks zij reeds maanden meer werkuren ging presteren en aldus ruim 2,5 maal meer inkomsten bekwam dan mijn dopgeld, werd er zelfs met terugwerkende kracht gewerkt voor wat betreft de extra kosten, gezien ik tussendoor eveneens even had gewerkt.
Zonder enig onderzoek naar de veranderde inkomsten van tegenpartij werd hier dus juist het omgekeerde gevonnist wat je zou mogen verwachten.

De procedure van vereffening en verdeling is nu reeds langer een jaar lopende en hierin vordert tegenpartij eveneens een woonvergoeding voor de maanden dat zij vrijwillig haar woonrecht opgaf. Dat heet dan exclusieve bewoning.
Al die tijd werd me bewust elke vorm van inkomsten ontzegd, in de hoop dat ik de gezinswoning zou laten schieten.
De reden hiervoor is éénvoudig: eens deze woning verkocht, kan ik met mijn deel geen woongelegenheid meer bieden voor de kinderen, althans niet in hetzelfde dorp. Met alle gevolgen van dien. In dat geval zal mijn eis tot bilocatie ook nooit nog ter sprake komen en dit terwijl deze perfect van in het begin had kunnen ingesteld worden door de rechtbank.

Je kan je mss beter inleven met wat cijfertjes:
dopgeld 1000 euro
- 200 euro alimentatie voor de minderjarigen
- 400 euro woonvergoeding
- 200 euro zijnde de kosten voor levensonderhoud van de 4 kinderen wanneer zij allen de 2/12 regeling volgen
- ?? euro kosten leefbaarhouden van de grote gezinswoning (nutskosten en eigen levensonderhoud)
- ?? gerechtskosten
Inmiddels is hier echter nog geen cent van betaald => het zwaard van Damocles boven mijn hoofd!

Ik maak me sterk dat indien een bilocatie zou zijn gevonnist dat dan de cijfertjes er enigzins anders zouden uitgezien hebben.

Aan mij de keuze nu, ofwel ga ik voor de bijl; waarbij ik mijn kinderen laten schieten en de gezinswoning laat verloren gaan.
Waardoor ik natuurlijk weer solvabel genoeg zal blijken om een veel hogere alimenatie te betalen...
Ofwel blijf ik (naar mijn gevoelen in het belang van de kinderen) dwarsliggen, behoud ik de (door de wet beschermde?) gezinswoning, maar stapel ik een torenhoge schuld op tenopzichte van mijn ex.
Waardoor ik verplicht ben om beroep aan te tekenen bij Eerste Aanleg, in de hoop dat deze schuld wordt kwijtgescholden.

In geen der gevallen leid dit ooit tot een toestand van vrede en overleg tussen ouders, maar eerder naar het, zelf , verderzetten van deze vechtscheiding uit noodzaak.
Uiteindelijk een toestand die werd gecreerd door tegenpartij en rechtbank...

Op het vredegerecht bleek ex nog bereid te verklaren dat; ik steeds een heel goede vader was.
Enkele maanden later worden je kinderen echter van je weggeleid door een andere rechter.

@Bijtje
Mag ik dan ook eventjes zachtjes groen-lachen, wanneer ik je zin lees over financiëel onderzoek. De rechtbank van Eerste Aanleg liet het zelfs na om de inkomsten van ex op te vragen gedurende de scheidingsprocedure.

Deze rechtbank werkte hiermede niet alleen de bilocatie-regeling tegen, maar haar uitspraken bieden tevens geen enkel uitzicht op een leefbare oplossing in deze vechtscheiding, integendeel. Ex weigert volgens vonnis de kinderen te brengen, alsook volgens vonnis van een kinderrekening te openen.
Wel, gedurig, betalingsaanmaningen komen bussen voor de extra kosten waarin ik door haar geen zeggingsschap verkrijg.
Op klachten aan de procureur kwam tot hiertoe geen enkele reactie.
Ik vraag me dan ook af; hoe dit alles te stoppen is?

Iemand enige ervaring met dergelijke handelswijzen?

Bijtje

#65 , 24 jun 2010 12:47

Ik lees hier bij velen dat de alimentatie niet (altijd) betaald wordt. Maar daar kun je toch iets tegen doen tegenwoordig ? Dus waar ligt dat dan aan ?

lucgescheiden

#66 , 24 jun 2010 13:55

Mss dat ex-partners een vonnis bedongen dat noch haalbaar, noch fair te noemen valt?

Bijtje

#67 , 24 jun 2010 14:01

zou kunnen, maar je kan dat toch via een alimentatiekas doen ?
Mss dat ex-partners een vonnis bedongen dat noch haalbaar, noch fair te noemen valt?

lucgescheiden

#68 , 24 jun 2010 14:22

Waarschijnlijk wel, maar daarmede wordt een vonnis niet plots fair en haalbaar.
Je drijft je partner alleen maar verder weg van een onderlinge schikking.

Wanneer je niet openstaat voor het ouderschap van je ex-partner dan sta je met je vonnis inderdaad ijzersterk.
Echter leg dat maar eens uit aan je kinderen als ze groter worden en vragen beginnen te stellen.

Het EOT is er allicht niet voor niets gekomen, de grondgedachte hierbij heeft mogelijk alles te maken met het feit dat kinderen beide ouders nodig hebben...

Bijtje

#69 , 24 jun 2010 14:33

Ja, maar alle situaties zijn anders en dienen anders bekeken te worden. Ik ken iemand die nooit naar zijn dochter heeft omgezien en opeens moest hij alimentatie betalen en wilde hij dan bijgevolg zijn kind zien... onlogische volgorde lijkt mij. Als beide ouders het kind echt zo graag zien dan komen ze wel overeen en dan zal het bepaalde bedrag menselijk zijn. Ik zie dat veel moeders alimentatie vragen uit pure wraak (bijvoorbeeld omdat hun ex een nieuwe partner heeft waarmee hij gelkkiger is/lijkt) en dat is fout, maar een kind op de wereld zetten en er niet voor willen opdraaien is minstens even verkeerd. Dus wie heeft er gelijk ? Ik merk dat vaders het dikwijls onterecht vinden dat ze alimentatie voor hun kinderen moeten betalen aan hun ex, maar het klinkt altijd heel duidelijk ... ze gunnen dat "hun ex" niet. Als nu eens iedereen gewoon beseft dat dat geld voor de kids is en niet voor de ex ... dan zou er al heel wat opgelost zijn ! En voor er misverstanden komen ... ik spreek enkel uit mijn omgeving en wat ik op internet lees, ik wil hiermee niemand aanvallen.
Waarschijnlijk wel, maar daarmede wordt een vonnis niet plots fair en haalbaar.
Je drijft je partner alleen maar verder weg van een onderlinge schikking.

Wanneer je niet openstaat voor het ouderschap van je ex-partner dan sta je met je vonnis inderdaad ijzersterk.
Echter leg dat maar eens uit aan je kinderen als ze groter worden en vragen beginnen te stellen.

Het EOT is er allicht niet voor niets gekomen, de grondgedachte hierbij heeft mogelijk alles te maken met het feit dat kinderen beide ouders nodig hebben...

lucgescheiden

#70 , 24 jun 2010 15:51

@Bijtje,

Ik begrijp best wat je bedoelt, echter het is bij de meeste ex-partners geen kwestie van het; 'je ex niet gunnen', noch van 'niet bereid zijn om voor je kinderen te zorgen'. De wet is daar klaar,duidelijk en fair in; de onkosten voor de kinderen worden gedeeld tussen beide ouders naar verhouding van hun inkomsten.

De dag van vandaag spreken we echter in termen van 'beide werkende'-ouders.
Loonverschillen tussen vrouwen en mannen worden wellicht weggewerkt door het kindergeld.
Wanneer werkende moeders dit kindergeld wordt toegewezen zijn de inkomsten en uitgaven dus meestal gelijk.

Indien, ondanks gevraagd, geen bilocatie wordt uitgesproken en daardoor ook nog een alimentatie lastens de vader wordt toegekend,
dan meen ik de rechtbank hier een unfaire rol vervult, nodens het feit dat alimentatie een wettelijke verplichting is in dat geval
Niet alleen mogen vaders hierdoor de stijgende gezinskosten alleen gaan dragen, bovendien moeten zij nog eens extra gaan afdragen voor de uitgaven van ex.
Enige schuldvraag is niet meer aan de orde m.a.w. mister cash is geboren...

In vele gevallen zullen de kinderen geen boterham minder eten zonder de alimentatie, wel zullen zij meer bij hun vader staan om deze te eten.
Zie dit dus ajb niet als het onterecht niet betalen, eerder wel als een uiting van machteloosheid tegen een unfair vonnis.
En hiermede spreek ik mogelijks in naam van duizenden vaders die het met hun kinderen echt goed voorhebben!

Een onderlinge bemiddeling zou dit kunnen voorkomen en mijn inziens zouden rechtbanken scheidende koppels hiertoe moeten verplichten alvorens een scheidingsvonnis te voltrekken. Maar blijkbaar bestaat er zoiets als het doorwegen van drukkingsgroepen in onze rechtspraak

Ondanks dat een vader nu éénmaal niet meer gaat verdienen omdat hij gescheiden is, integendeel.
Ondertussen lopen zijn uitgaven wel extra op gezien deze alimentatie.

Misschien een wat kind-onvriendelijke vergelijking, maar zie het voor mijn part als een huurcontact dat wordt verbroken en waarbij de meubels eigendom zijn van zowel huurder als verhuurder.

Het verbreken van dit contract zou niet meer van tel zijn (geen schuldvraag meer), enkel een vechtscheiding over de meubelen,
De huurder krijgt van de rechtbank de meubelen toegewezen (geen bilocatie), krijgt zelfs een maandelijkse onderhoudsbeurt mee(kindergeld),
waarbij ze wel de meubelen om de veertiendagen een weekeindje dient uit te lenen (2/12 -regeling) waarbij de verhuurder zelfs niet de tijd krijgt om ze eens in de boenwas te zetten (helpen bij opvoeding en studie)
Hier bovenop zou de verhuurder, volgens vonnis, nog eens stallingsgeld (alimentatie) worden aangerekend ten voordele van de huurder.
En ook al heeft de verhuurder dan toezichtsrecht (ouderschap) hij verliest het genot van zijn bezit als mede-eigenaar(kinderen)
De dure huurdersbond (advocaat) wrijft in de handen... of dit de meubels enigzins kan redden, dat laat hen siberisch ijskoud...
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 24 jun 2010 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Bijtje

#71 , 24 jun 2010 16:29

Maar of jij dat bedrag nu opmaakt, of je ex; het geld gaat naar je kinderen. Ze zijn nu eenmaal niet gratis. Ik krijg geen halve euro alimentatie terwijl mijn ex in de praktijk wel minstens 7 keer zoveel geld heeft als ik ... en ik maak me niet druk want ik weet dat het op hetzelfde neerkomt als je overeenkomt en afspraken maakt, maar daarvoor ben je met twee en moet je beginnen bij jezelf

lucgescheiden

#72 , 24 jun 2010 17:00

@bijtje

zie onder
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 24 jun 2010 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

lucgescheiden

#73 , 24 jun 2010 17:01

@bijtje

Met vier kinderen ligt de zaak wellicht enigzins anders.
Ook al krijg je de kinderen slechts op te vangen om de veertien dagen dan moet je dat evenzeer nog kunnen.
Met andere woorden, als je ex-partner tegen je vraag in bedong van de kinderen mee te nemen, worden er extra kosten gemaakt.
De gezinswoning is afbetaald en staat ter beschikking van mijn kinderen, de huurwoning die ze nu betrekt biedt geenzins dezelfde ruimte en kost handen vol geld.
Bovendien worden de kinderen nu als hefboom gebruikt in de scheidingsprocedure, om deze gezinswoning gedwongen te laten verkopen.

Ik weet best dat dit een specifiek geval beschrijft, maar je ziet dat de alimentatie hier dus niet naar de onkosten van de kinderen gaat, eerder wel naar de extra kosten die mijn ex-partner genereerde, bedragen die dus nooit ten goede komen van onze kinderen, eerder wel de belangen van onze kinderen schaden.
Zij groeiden in de gezinswoning op en hebben er elks hun eigen slaap/studie-ruimte. Gezien ik deze woning eigenhandig maakte tot wat ze nu is, ben ik ook niet geneigd om deze te verkopen, maar dien ik ze wel te onderhouden en verwarmen wat me zo-wie-zo tot meer uitgaven dwingt dan tijdens het huwelijk.

Maar het is inderdaad zo dat je met twee moet zijn om tot een aanvaarbare oplossing te komen.

Pietersd.

#74 , 14 aug 2010 06:19

Hoi,
ikzelf ben sinds maart 2010 gescheiden.
De kinderen verblijven 50/50 bij mij en bij hun moeder.
We hebben in onze EOT laten opnemen dat we beiden 50€ storten op de kindrekening en hierop wordt ook het kindergeld gestort. Indien dit bedrag niet voldoende is betalen we beiden de helft van het nog ontbrekende bedrag. De kindrekening is enkel gebruikt voor kosten gemaakt op school, dokter, sportclub,...
We hebben ieder onze eigen kleding (na onenigheid over het meegeven van de kledij naar de vader) Ik moest namelijk elke week smeken om meer dan één outfit mee te geven.
Nu we de EOT strikt naleven en geen bijkomende mondelinge afspraken meer moeten maken loopt de verstandhouding tussen mij en mijn ex perfect. Er is nu geen reden meer tot onenigheid!

Goede afspraken maken blijkbaar goede vrienden!

Mariette

#75 , 14 aug 2010 08:48

Ik weet best dat dit een specifiek geval beschrijft, maar je ziet dat de alimentatie hier dus niet naar de onkosten van de kinderen gaat, eerder wel naar de extra kosten die mijn ex-partner genereerde, bedragen die dus nooit ten goede komen van onze kinderen, eerder wel de belangen van onze kinderen schaden.
Zij groeiden in de gezinswoning op en hebben er elks hun eigen slaap/studie-ruimte. Gezien ik deze woning eigenhandig maakte tot wat ze nu is, ben ik ook niet geneigd om deze te verkopen, maar dien ik ze wel te onderhouden en verwarmen wat me zo-wie-zo tot meer uitgaven dwingt dan tijdens het huwelijk.
Ik krijg de indruk dat U de gezinswoning als een kindgebonden goed beschouwt. Dit is het natuurlijk niet. De woning is voor 50% uw eigendom en voor 50% de eigendom van uw ex-vrouw. Daarom is het normaal dat U huur (of woonrecht) betaalt over haar 50% indien u wil blijven wonen. Indien U dit deed dan hoeft ze de alimentatie voor de kinderen niet te gebruiken om haar nieuwe woonst te betalen.

Er zal wel een reden zijn waarom uw vrouw wou echtscheiden (en bijgevolg verhuizen). Maar ik krijg de indruk dat U zich gewoon niet bij de scheiding wil neerleggen. (natuurlijk kost het U meer als U in het te grote huis wil blijven wonen, natuurlijk moet U dan de onderhoudskosten en energiekosten allemaal zèlf dragen. Maar U hoeft geen vier kamers te verwarmen als de kinderen er niet zijn.
Het is eenvoudig: als U het zich niet kan permitteren, dan moet U verhuizen. Binnen afzienbare tijd zijn uw kinderen volwassen en heeft U het huis toch ook niet meer nodig om aan hen onderdak te bieden?

In een echtscheiding zijn er nu eenmaal twee verliezers.

Terug naar “Echtscheiding”