wie krijgt het volledige hoederecht??

nadia_e
Topic Starter

wie krijgt het volledige hoederecht??

#1 , 12 feb 2009 17:02

hoi,
ik heb mijn echtgenote verlaten voor de 4x, ik kan niet meer samen leven met hem. ik heb het nog maar net verteld ook dat ik wil scheiden en hij kan dit niet aanvaarden, en dreigt me.
hij leeft al 2jaar op mijn kosten, loopt met al mijn geld en kindergeld weg achter men rug. betaald de rekeningen niet, hij is verslaafd aan alcohol en cocaine( waar hij nu zogezegt 1 maal per week voor gaat afkicken), hij slaagt me en nog allerlei dingen. maar financieel heb ik het op het moment moeilijk, dus is het ook niet gemakkelijk om een advocaat in te huren, dus neem ik gewoon een pro deo advocaat. maar hij heeft hulp van zijn zus en zij gaat voor hem een goede advocaat inhuren. wat ik me nu afvraag zou ik de zaak kunnen winnen of niet. ik wil vooral mijn zoon niet aan hem geven, hij is een gevaar voor hem, en hij kan hem totaal niet onderhouden. maar mijn echtgenote is de koning der leugenaars. en in is voor alles in staat. ik hoop dat iemand me kan helpen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 13 feb 2009 12:17

Beste nadia_e,

Bij een dergelijke delicate en complexe zaak lijkt mij hulp van de hulpverlening zowaar een must.

deze kan je o.a. vinden bij

- politie
- caw
- psycholoog en/of huisarts
- ...

Ik neem aan dat je al bij politie in contact bent getreden?
Wat advizeert men daar?

RR

nadia_e
Topic Starter

#3 , 13 feb 2009 20:27

ja de politie is ervan op de hoogte. maar zijn strafblad is helemaal niet proper (ver van). maar heb nu net de politie gebeld om mij te begeleiden naar me thuis voordat ik mijn tv dvd commode park van de baby wil halen... maar nu is de vraag, nu ik nog niet gescheiden ben (maar bezig ben met scheiding) heeft hij het recht om ons zoon te zien? want ik vind dat niet kunnen, hij is een gevaar voor hem... en hij zou in alle staten kunnen zijn, en zijn familie zou hem er zelfs bij helpen.

Reclame

roderidder

#4 , 13 feb 2009 20:55

beste nadia_e

Maar wat als hij U een gevaar beschouwd voor het instaan voor de opvoeding?

Elke Belg is gelijk voor de wet, en vermits hij geen verbod had om kinderen te maken heeft hij zolang er geen vonnis is net zoveel rechten om het kind op te voeden als U.

Het is mogelijks een helse opgave, maar het allerbelangrijkste is dat de vrede tussen de ouders bewaard wordt en indien dit niet zo is, dat dit zo snel mogelijk weerkeerd. Het zijn de hulpverleners die in dat soort situaties het er het beste er in slagen om die vrede tussen de ouders te bewaren wat, en daar is iedereen het er over eens het beste is voor het kind.

Het beste wat je kan doen is snel naar de hulpverlening stappen en trachten al dan niet tijdelijke (deel)akkoorden te sluiten met de vader.

RR

nadia_e
Topic Starter

#5 , 14 feb 2009 02:02

Dat heb ik geprobeerd, om met hem samen een regeling te maken. maar hij blijft aggressief reageren tegen mij, ik kom net van daar, ben dr geweest met 4 politie agenten. maar hij heeft de slot van de deur veranderd en weigerd iemand, zelfs mij binnen te laten. terwijl ik nog ingeschreven ben op dat adres. hij was daarnet ook onder invloed van alcohol en drugs, dat heeft de politie ook gemerkt. hij heeft steeds geen job en is volledig niet in staan om een kind op te voeden, dus ga hij ons zoon naar zijn ouders geven, en die zijn veel te oud en ziek om ervoor te zorgen. maar nu probeert hij alles op alles om toch de kleine volledig af te pakken van mij. hij is met al men geld gaan lopen, ik kan mijn bezittingen toch niet bemachtigen dus geef ik gewoon alles aan hem om verdere problemen te vermijden, en heb een voorschot gevraagd van mijn loon om kleren en eten pampers voor mijn zoon te kopen. dit kan hij niet eens waarmaken, hij heeft niets. en ons zoon schrikt elke keer als hij zijn vader hoort, omdat er alleen ma geroep uit komt. ik probeer gewoon een oplossing te vinden. ik heb al een klacht neergelegd, maar heb gewoon schrik dat een pro deo advocaat niet zo goed is als een advocaat waarvoor je betaald.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 feb 2009 10:43

kan eventjes niet volgen - als je daar woont dan ga je daar binnen.
De kosten van de slotenmaker zijn wel voor u.
De politie is daar om u te beschermen
Zij kunnen van de feiten wel een verslag opmaken - gezien ik niet al de elementen heb - zeker een melding - dit heeft een nr en kan je opvragen

je moet zo snel mogelijk -
via vb slachtofferhulp politie of caw alles op een rijtje zetten wat de mogelijkheden zijn

via een advocaat een procedure opstarten - met vraag andere woonplaats en rechten inzake kinderen ( alimentatie enz)

Rebel-with-a-cause

#7 , 14 feb 2009 19:29

Gezien de explosieve situatie zou je best zo snel mogelijk een verzoekschrift voor dringende en voorlopige maatregelen opstellen en indienen bij de griffie van Vredegerecht van je woonplaats.

Hieronder de stappen bij zo'n procedure:

Dringende en voorlopige maatregelen (art. 221-223 Burgerlijk Wetboek)
Bij relatiestoornissen tussen echtgenoten kan de heer Vrederechter dringende en voorlopige maatregelen bevelen.

De vrederechter kan uitspraak doen over :

* afzonderlijke woonst;
* wie er verder de echtelijke woonst zal betrekken;
* ouderlijk gezag over de kinderen;
* omgangsrecht met de kinderen;
* onderhoudsgeld partner;
* onderhoudsgeld voor de kinderen;
* aan wie de kinderbijslag dient te worden gestort...
* wie er verder de afbetalingen zal doen (huis, wagen, ...)
* wie er gebruik kan maken van bepaalde gemeenschappelijke goederen (auto, TV, PC, ...)
* meestal wordt ook beslist dat geen van de echtgenoten de gemeenschappelijke goederen mag verkopen of wegdoen.

Deze maatregelen worden meestal beperkt in tijd, met het oog op mogelijke verzoening of een definitieve echtscheiding.

Je kan voor deze procedure beroep doen op een advocaat, of je kan desnoods zelf het verzoekschrift ter griffie neerleggen.
Een verzoekschrift is een soort brief waarin je zeker moet vermelden :

* namen, woon- en/of verblijfplaatsen
* kinderen, geboortedata
* problemen in het kort
* de door jouw gevraagde maatregelen (afzonderlijke woonst, persoonlijk onderhoudsgeld, onderhoudsgeld kinderen, ouderlijk gezag over de kinderen, ...)
* mogelijke oplossingen
* onderaan niet vergeten : plaats, datum en handtekening

roderidder

#8 , 14 feb 2009 20:30

kan er hier ook eens iemand vertellen dat gelijk hebben en zelfs gelijk krijgen voor de rechter de kans op een levenslang conflict tussen de ouders de situatie zoals ze nu voordoet mogelijks alleen maar erger maakt?

Sta ik hier alleen met die visie?

Strikt genomen hebben beide posters juridisch gezien gelijk, meer zelfs het is de gewoonte om zo snel als mogelijk de advocaten in gang zetten in dergelijke situatie. Maar is dit wel goed voor het klein boeleke? Hoeveel advocaten steken hier voor het klein boeleke hopen tijd en energie in om hier samen met beide ouders weken of maanden aan een stuk te zoeken naar om een oplossing te vinden die voor beide ouders gedragen wordt?

Beter is volgens mij de ouders een zo goed mogelijk kader aan te bieden om zelf hun problemen bespreekbaar te houden, om zelf oplossingen naar voor te schuiven. Mogelijk zal zoals nu in een tumultueuze fase een heel flexibele regeling nog niet eens volstaan en een aantal maal in onderling overleg gewijzigd of aangepast dient te worden aan de omstandigheden zoals ze zich voordoen en dat tot de rust weerkeert.

De kans dat één, zelfs twee ouders ontevreden zullen zijn als men naar de rechter stapt is naar mijn inschatting groot, zeker als men daar een tijdlijn van enkele jaren bij gaat tekenen.

Gaat er vroeg of laat een paar advocaten een rechter en een OM aan te pas komen inzake de opvoeding? Ja en helaas vrees ik zelfs jarenlang.

Ja er zijn elementen die pleiten dat er zo snel mogelijk een éénduidige verblijfsregeling moet komen, maar weegt dit op tegen de voordelen dat er geen vonnis is? Wel ik ben van oordeel dat de beste kans dat ouders met elkaar blijven praten met elkaar (dit is m.i. het beste) en blijven onderhandelen tot de emotionele kant van de scheidingsproces achter de rug is !
Als er geen vonnis is inzake de verblijfsregeling schrijft het vonnis een stuk hemzelf daar er een feitelijke situatie zal ontstaan.

Is het zo snel mogelijk een procedure starten een zwart/wit verhaal? Nee, maar men mag ook eens naar de voordelen zien van (nog) geen vonnis te hebben

RR

Rebel-with-a-cause

#9 , 15 feb 2009 09:52

kan er hier ook eens iemand vertellen dat gelijk hebben en zelfs gelijk krijgen voor de rechter de kans op een levenslang conflict tussen de ouders de situatie zoals ze nu voordoet mogelijks alleen maar erger maakt?

Sta ik hier alleen met die visie?
RR, je staat zeker niet alleen met deze visie doch realistisch gezien komt dit weinig voor. (Zelfs in jouw eigen zaak is dit zo)

De antwoorden die men meestal krijgt op een juridisch forum zijn van die aard dat men een overzicht krijgt over de mogelijkheden die men in de meeste gevallen nodig heeft.
Als men hier bepaalde vragen stelt, zijn de 'vreedzame' middelen al uitgeprobeerd en vaak negatief uitgekomen.

roderidder

#10 , 16 feb 2009 18:57

... je staat zeker niet alleen met deze visie doch realistisch gezien komt dit weinig voor.
Dit is juist de kern van mijn pleidooi. Er dient iets op gang te komen om de mentaliteit te wijzigen die streeft naar zoveel en zo vlug als mogelijk juridiseren van een emotioneel scheidingsproces indien de kinderen de inzet van de procedure zijn . Tenslotte gaat het over het toekomstig welzijn van die kinderen.

Indien de dialoog met met juristen wordt aangegaan merk je dat juist in explosieve scheidingsituaties m.b.t. de kinderen dat het juridisch systeem op zich een grote factor is of kan zijn die de ouders door de tijd heen als kat en hond tegen elkaar opzet en de sterkte van bemiddeling fnuikt. Als het dan helemaal een procedure hel wordt dan roepen ze in de rechtbank alle rechtsgeleerden in koor: beter voor de kinderen zou zijn als de ouders gaan bemiddelen.

Vandaag in mijn mailbox een stuk "Wraak van de moeder" die deze visie blijkbaar bijtreed: Let wel: In deze draad lees ik naar mijn oordeel een moeder die haar uiterste best doet om het beste van de situatie te maken. Mijn pleidooi is dat dit te koesteren. Eénmaal er een juridische twist van gemaakt wordt, dan wordt het uiterste best doen door "het systeem" vaak en door koste wat kost om zijn gelijk trachten te halen gewoon vermorzelt. Wat overblijft van dit juridiseren in dit soort situaties is niet zelden het marginaliseren en criminaliseren van de verliezer(s).

Wraak van de moeder
...
– partners kunnen elkaar van alles toedichten bij een akelige scheiding. Het recept: de een wil ermee stoppen, de ander is ernstig gekwetst en/of teleurgesteld. Voeg kinderen toe aan deze explosieve mix en je hebt een regelrechte horrorscheiding. Niemand die er gelukkig van wordt, vooral de kinderen niet. Ze krijgen loyaliteitsconflicten, want als mama verdrietig wordt wanneer ze naar papa gaan, dan gaan ze liever niet. En als papa steeds weer nare dingen over ‘dat rotwijf’ vertelt, raken ze ook in de war. Voor je het weet roepen de kinderen om het hardst dat ze een ouder niet meer willen zien

...

Bij een scheiding komen ongerichte emoties los die kinderen kunnen betrekken in een strijd die niet van hen is. Mediator en universitair docent aan de Universiteit Utrecht Fred Schonewille ziet het vaak in zijn praktijk. Hij helpt gescheiden stellen om goede afspraken te maken. ‘De belangrijkste struikelblokken zijn de kinderen en de alimentatie.’ Volgens hem precies de dingen die een natuurlijk onthechtingsproces frustreren. Pijnlijke herinneringen gaan we het liefst uit de weg, maar de vader of moeder van je kinderen kun je niet ontlopen. ‘Na een scheiding heb je misschien nog wel meer contact dan daarvoor, omdat je alles moet bespreken wat over de kinderen gaat.

...

bron: http://www.hartenziel.nl/artikel/wraak_van_de_moeder/

RR

nadia_e
Topic Starter

#11 , 06 mar 2009 22:19

hey,
ik heb een advocaat ingeschakeld en heb alles laten noteren van goederen kleding van het kind enz...
maar hij wacht nog steeds op papieren van de burgerlijke stand.
maar nu zit ik weer met het probleem , dat hij deze middag een paar papieren in de brievenbus heeft gestoken, een vonnis.
ik werd blijkbaar uitgenodigt door de rechtbank, waar ik helemaal niet van op de hoogte was. en nu mag hij de kleine nemen om de week, ik moet 75€ onderhoudsgeld betalen, kinderbijslag en dergelijke inkomen van de kleine gaat allemaal naar hem, ook al verblijf ik niet in mijn echtelijke woning moet ik de huur en andere schulden aflossen. DIK KAN TOCH NIET.
Hij is een cocaine gebruiker alcoholverslaafde
heeft mij 2jaar lang geslagen en op mijn kosten geleefd hij werkte niet,
hij ging vaak in de nacht weg voor inbraakjes of andere louche dingen te doen ik, hij heeft zelfs nooit langer dan een kwartier op de kleine gepast (zelfs als ik moest douchen moest ik de kleine in een relax naast het bad zetten hij is totaal niet in staat om voor een kind te zorgen ooit heb ik op de grond van ons salon een zakje met cocaine gevonden, en de kleine kon juist rollen en je weet dat baby's alles in hun mond steken en ik vind hem een gevaar voor de kleine. en die vonnis is NIET getekend door de griffie of rechter.... en die uitspraak is gedaan omdat ik niet ben komen opdagen op de zitting (WAAR IK NIETS VAN WIST) zelfs mijn advocate is er niet van op de hoogte. ik ben radeloos ik ga morgen naar de politie, maar ik wil weten KAN DIT??

roderidder

#12 , 07 mar 2009 11:25

.. ook al verblijf ik niet in mijn echtelijke woning

... Kan dit?
Ja dit is mogelijk, alle documenten zijn allicht naar je hoofdverblijfplaats gestuurd waarbij de griffie niet op de hoogte was dat je een advocaat gekozen hebt.
... ik ben radeloos
Hoe je het ook draait of keert, dit merkt het klein kind en die zal hier ook op gaan reageren. De vraag die ik me stel is of dit wel goed is voor je kind?
Afbeelding

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 07 mar 2009 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.

nadia_e
Topic Starter

#13 , 07 mar 2009 11:46

ja ma de vonnis is door niks of niemand ondertekend en op 2dagen gaat de vonnis in ???? dit kan toch niet, als er een uitspraak is gedaan zit er geen dag en half in vooralleer da ingaat. en er zijn zoveel dingen da ni kunnen. kan ik de griffie op de hoogte brengen?

roderidder

#14 , 07 mar 2009 11:59

Vermoedelijk heeft de vader je een afschrift van het vonnis bezorgd. Op die manier heb je kennis van de uitspraak.
Van dat vonnis bestaat bijna zeker een origineel met al de nodige handtekeningen.

Je kan contact opnemen met de griffie, dat kan geen kwaad.

Als het vonnis ingaat en uitvoerbaar is doe je er goed aan om het na te leven. Een rechter kan bij de uitspraak wel degelijk bepalen dat het "nu" ingaat. In deze materie is dit normaal.
en er zijn zoveel dingen da ni kunnen.
welke allemaal?

RR

roderidder

#15 , 07 mar 2009 12:19

maar nu probeert hij alles op alles om toch de kleine volledig af te pakken van mij.
Dat is het duidelijk op dit ogenblik helemaal niet gelukt.

RR

Terug naar “Echtscheiding”