Co-ouderschap, ex verhuist 70km ver zonder overeenkomst

Menzoman
Topic Starter

Co-ouderschap, ex verhuist 70km ver zonder overeenkomst

#1 , 11 apr 2013 23:52

Allen,

Zoals velen die dit forum bezoeken zit ik met een toch wel ernstig probleem.

Ik ben sinds 4 jaar uit mekaar met mijn ex, we hebben samen een dochtertje die nu 5,5 jaar jong is. Waren niet getrouwd, enkel samenwonend.

Hebben sinds die 4 jaar een co-ouderschap (week/week) die echter niet gehomologeerd is aangezien alles vlot verloopt. Aangezien zij afkomstig is uit Limburg en ik in de provincie Antwerpen woon hebben we destijds afgesproken dat ik haar financieel zou helpen als zij naar mijn buurt zou verhuizen. Hierdoor zou onze dochter in één omgeving kunnen opgroeien met haar ouders op slechts 3km van mekaar. Ik stort haar maandelijks 250€, draag alle kosten, heb het kindergeld aan haar gelaten én heb een autolening uitbetaald voor een bedrag van 10.000€ zodat ze in een veilige auto kan rijden (en dus vooral mijn dochter veiliger vervoerd kan worden).

Laute, zo noemt onze dochter, heeft haar leefwereld hier opgebouwd en ondervind relatief weinig last van de gevolgen van deze regeling.

Vandaag kreeg ik te horen, net op de dag dat mijn advocaat een verzoek tot homologatie van co-ouderschap naar haar heeft opgesteld, dat ze gaat verhuizen naar Limburg en Laute meeneemt. Meenemen in die zin, dat Laute de weekdagen bij haar zal verblijven en de weekends bij mij. Deze regeling is voor mij absoluut niet haalbaar gezien ik mijn dochter dan nog minder ga zien dan nu het geval is en ik haar vooral goed wil kunnen bijstaan van zodra het echte schoolwerk begint. Een omgekeerde regeling, waarbij ze alle werkdagen bij mij is is ook verre van ideaal omwille van verschillende redenen.

Ik breng mijn dochter in mijn week élke dag van en naar school en kan gerust zeggen dat ik een goede papa ben. Laute hangt ook harder aan mij dan aan haar moeder, al zeg ik dat niet graag want ik zag hier liever geen verschil in. Ik ben ook een pak rustiger en stabieler van karakter en levensstijl dan mijn ex, misschien dat Laute daarom bij mij meer rust vind. Ook al weet ik dat deze zaken niet echt relevant zijn voor een rechter, denk ik althans.

Mijn vraag aan jullie;

Wat kan/moet ik ondernemen en kan zij dit zomaar? Is iemand van ons beide bevoordeeld door het ontbreken van een homologatie van het co-ouderschap?

Ik besef dat ik een verhuis niet kan tegenhouden, ook al doet ze dit volgens mij om haar relatie te redden (haar partner wil niet naar hier verhuizen). Maar ik wil absoluut niet afstappen van de regeling zoals ze nu is. En wat ik vooral niet wil is dat Laute van school moet veranderen. Ze is heel fel gehecht aan haar omgeving.

Bedankt voor alle tips en hulp!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Menzoman
Topic Starter

#2 , 12 apr 2013 11:17

Iemand?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2013 12:04

Sorry dat we niet 24/7 alle berichten nalezen.
Luister naar uw advocaat,
Deze kan onmiddellijk de nodige stappen zetten.
Waar staat dochter ingeschreven bij u of bij de moeder.
Als dat hetzelfde arrondissement betreft is dat nu een voordeel.
Eens verhuisd kan het anders zijn.
Het zal vermoedelijk de (jeugd) rechter van de woonplaats minderjarige zijn, die bevoegd is.

Reclame

Stendhal

#4 , 04 mei 2013 21:37

Mij lijkt dit toch een eenzijdige beslissing van uw ex. Ze mag weliswaar gaan wonen waar ze wil maar de afstand oude school en nieuwe woonplaats moet redelijk blijven. Ze mag uw kind ook niet zomaar inschrijven in een nieuwe school zonder uw toestemming (onderdeel ouderlijk gezag). Heeft u bemiddeld via een advocaat of bemiddelaar ? Werd er een bemiddelingsdocument door beide partijen ondertekend ? Ze zal nu naar een basisschool moeten gaan ? Weet u reeds in welke school ze haar wil laten inschrijven ? U kan de school dan een aangetekend schrijven sturen dat u dat niet wenst. De school kan dan niet meer uw kind zomaar "ter goeder trouw" inschrijven. Indien dit toch gebeurde kan u een kortgeding starten. Zit uw kind nu op een kleuterschool waar de inschrijving in de basisschool automatisch gebeurt ? U kan een zaak laten inleiden bij de jeugdrechtbank (bevoegdheid waar kind is gedomicilieerd) met een inschrijving in de hand. (Als uw ex zich daar niet formeel tegen verzet heeft gebeurde die inschrijving ter goeder trouw en is die waardevoller dan één niet ter goeder trouw.

Succes. Ik wacht op een vonnis maandag. Vrouw is ook verhuisd en kinderen gaan al jaren naar school in Brussel. Vrouw werkt zelfs tegenover de school, maar eist nu dat kinderen naar een school gaan in Antwerpen (waardoor ik 10.000 km extra per jaar zal moeten omrijden) . Afwachten wat vrouwe justitia zal beslissen :-(

Terug naar “Echtscheiding”