Situatie met verandering regeling co-ouderschap

perla
Topic Starter

Situatie met verandering regeling co-ouderschap

#1 , 13 apr 2011 05:41

Even een kleine schets van de situatie;
toen mijn ex partner en ik uit elkaar gingen werd overeengekomen dat onze 2 kindjes (6 en 11)van donderdag tot zaterdagavond bij mij zouden verblijven en de overige dagen van de week bij hun mama.
Na reeds vele maanden dit toegepast te hebben en een grondige evaluatie vind ik deze regeling niet het van het. Voorbeeld; het is heel moeilijk voor mij om regelingen te treffen zodat de kindjes feestjes aan mijn zijde van de familie kunnen bijwonen (verjaardagen, paasfeest, communies,...). Zondag heb ik ze namelijk niet bij mij en op zaterdagen moeten we altijd vroeger een feestje verlaten omdat ik de kids tijdig bij hun mama moet afzetten. De mama is weinig flexibel daar ze het niet goed kan vinden met mijn ouders en er dus ook plezier in heeft dat mijn ouders de kids minder zien. (By the way, ik heb ondertussen een nieuwe relatie waar ook een kindje is uit voortgevloeid ;-))
Daarom heb ik nu een dossier ingediend bij de jeugdrechtbank met de betrachting een 50/50 regeling te bekomen. Week mama/week papa, zodat ik de kids ook 2x/mnd een volledig weekend bij me zou kunnen hebben.
Ik heb dit uiteraard aan mijn ex-partner laten weten en zij is hier niet mee gediend. Ze beweert dat de kindjes dit zelf niet zien zitten en dat mijn zoontje door deze situatie (ze beweert dat hij geen 7 dagen zonder mama kan) volledig in zichzelf keert en niet over z'n gevoelens wil praten om haar en mij niet te kwetsen. Ze heeft nu een afspraak gemaakt met een kinderpsycholoog en verwijt mij dat ik de kids gebruik als een speelbal in de hele situatie.
Zelf spreek ik nooit slecht over hun mama en gelden bij mij dezelfde regels als vroeger toen we nog tesamen waren. De kids zijn , bij mij althans, niet veranderd en zijn beiden steeds goedlachs. Ik stond dan ook versteld van het feit dat ze nu blijkbaar een groot probleem ziet bij mijn zoontje.
Kan het zijn dat ze dit doet (kinderpsycholoog en mij verwijten de kids als speelbal te gebruiken) om mijn aanvraag naar een 50/50 regeling tegen te houden? Ik heb het gevoel dat ze de kids tegen mij aan het opzetten is.
Tweede probleem: in de maand juni ben ik bijna een volledige maand weg naar het buitenland omwille van mijn werk. Mijn ouders willen de kids gedurende deze maand 2 zaterdagen bij hun mama oppikken om samen iets leuk te doen en langs te gaan bij mijn nieuwe partner. Mijn ex-partner stelt zich nu de vraag of ze dit wel mogen. Daar ik niet thuis ben en de afspraak is dat in dat geval de kids bij hun mama zijn. Ik kan toch niet toestaan dat mijn kids hun oma en opa gans de maand niet kunnen zien en dat ze gedurende deze ganse tijd geen contact hebben met hun halfbroertje en mijn nieuwe partner.
Kan ik hier hoegenaamd iets aan doen en werkt dit in mijn nadeel bij de jeugdrechtbank?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje

#2 , 16 apr 2011 01:20

Wat de gelijk verdeelde verblijfsregeling betreft, mag u op uw beide oren slapen indien

- u niet te ver uit de buurt van uw ex woont
- de school bereikbaar is voor u
- u de kinderen niet mishandelt of
- u enige vorm van drugs neemt ...

perla
Topic Starter

#3 , 19 apr 2011 12:10

Wat de gelijk verdeelde verblijfsregeling betreft, mag u op uw beide oren slapen indien

- u niet te ver uit de buurt van uw ex woont
- de school bereikbaar is voor u
- u de kinderen niet mishandelt of
- u enige vorm van drugs neemt ...
Bijtje,
ik woon in hetzelfde dorp schuin tegenover hun school. Ik neem geen drugs en de kids worden zeker niet mishandeld.
Integendeel, sinds de scheiding heb ik het gevoel dat ik uit schuldgevoel soms te tolerant ben.
Mijn enige probleem is het feit dat mijn ex-partner nu met mijn dochter naar een kinderpsycholoog wil gaan. Stel dat die
tot de constatering komt, dat mijn dochter effectief in haar binnenste in de knoei zit door onze scheiding, kunnen ze dan evengoed
niet beslissen dat voor het welzijn van haar de situatie (verblijfsregeling) beter niet veranderd wordt??

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2011 12:25

Staat er iets in de regeling wie de kinderen moet ophalen/brengen.
Indien niet kan je perfect uw ouders machtigen de kinderen op te halen.
Gezien u op dat ogenblik het omgangsrecht hebt beslist u wat er met de kinderen gebeurd.

Lobke

#5 , 19 apr 2011 12:42

Het zal er vanaf hangen bij welke rechtbank je terecht komt.

Mijn partner heeft hetzelfde geprobeerd. Hij ziet zijn kinderen enkel in de weekends. Dit werd bij de scheiding overeengekomen omdat de kinderen nog klein waren, de mama in het onderwijs stond en dus veel thuis was en mijn partner een drukke zelfstandige was. In het belang van de kinderen is hij hier toen mee akkoord gegaan, met de mondelinge overeenkomst dat dit zou wijzigen als zijn situatie zich veranderde.

Wij zitten sinds een aantal jaren in een stabiele relatie, ik heb zelf ook een zoontje. Aangezien de mama nu elk gesprek over bi-locatie botweg weigert, zijn ook wij naar de rechtbank gestapt. Helaas, in Tongeren is men nog zeer conservatief. Zolang de kinderen bij hun mama niet verwaarloosd of mishandeld worden, ziet de rechtbank geen reden om de regeling te wijzigen. De rechten van de papa worden weer al maar eens vergeten. En dit terwijl de mama destijds wegging en de kinderen meenam.

Je kan dus best proberen met de mama zelf een regeling te treffen die jullie allebei kunnen aanvaarden. De rechtbank (advocaat) kost een bom geld en levert niks op. Enfin, bij ons toch niet.

Succes,
Lobke

Bijtje

#6 , 19 apr 2011 13:12

Lobke, in welke tijd is dit gebeurd ? Ik meen te weten dat de rechters nu de voorkeur aan een gelijkverdeelde verblijfsregeling moeten geven als één van de ouders dit wenst, tenzij bovenstaande tegenindicaties of met een andere verantwoorde uitleg... welk was bij jullie de reden dan ?

Lobke

#7 , 20 apr 2011 08:46

We hebben pas 2 weken geleden dit verdict gekregen. Tijdens de zitting op de rechtbank was het advies van de procureur negatief, dus we waren wel al voorbereid op deze uitspraak.

Reden is dat mijn vriend pas 2 jaar geleden de EOT getekend heeft waarin hij akkoord ging met de huidige regeling voor de kinderen. Volgens de notaris kan je in de EOT niet laten opnemen dat je regeling ivm de kinderen later nog wil wijzigen, die regeling moet waterdicht zijn. Dat er een mondelinge overeenkomst was met zijn ex, kan hij nu natuurlijk niet aantonen.

Dit is dus allemaal heel recent. 'Rechten van de papa' in deze moderne tijden????

Groetjes,
Lobke

perla
Topic Starter

#8 , 21 apr 2011 09:11

We hebben pas 2 weken geleden dit verdict gekregen. Tijdens de zitting op de rechtbank was het advies van de procureur negatief, dus we waren wel al voorbereid op deze uitspraak.

Reden is dat mijn vriend pas 2 jaar geleden de EOT getekend heeft waarin hij akkoord ging met de huidige regeling voor de kinderen. Volgens de notaris kan je in de EOT niet laten opnemen dat je regeling ivm de kinderen later nog wil wijzigen, die regeling moet waterdicht zijn. Dat er een mondelinge overeenkomst was met zijn ex, kan hij nu natuurlijk niet aantonen.

Dit is dus allemaal heel recent. 'Rechten van de papa' in deze moderne tijden????

Groetjes,
Lobke
Oei, das geen leuk nieuws voor me. Ook ik heb ooit een akkoord getekend waarbij ik akkoord ging met de huidige regeling (donderdag tot zaterdagavond bij mij). Helpt het niet om aan te geven dat bi-locatie beter is qua stabiliteit voor de kids?? Tenslotte, zoals ik eerder zei, kunnen m'n kids nu praktisch geen enkel familiefeestje bijwonen aan mijn kant van de familie en voor mijn nieuw samengesteld gezin zou het ook beter zijn. Tenslotte gaat het toch om het belang van hun? Of sla ik de bal mis.

Bijtje

#9 , 21 apr 2011 09:40

Een EOT blijkt inderdaad moeilijk open te breken, natuurlijk als je ergens mee akkoord bent gegaan moet je er altijd goed over nadenken zeg ik altijd. Naar de kinderen toe is zoiets wel spijtig

Lobke

#10 , 22 apr 2011 12:35

Tja, feestjes... Die vinden toch meestal in het weekend plaats en dan zijn de kinderen zo goed als altijd bij ons. (Voor mij bewijst dit dat de mama helmaal haar kinderen niet zou missen bij een bi-locatie want ze wil ze liefst elk weekend kwijt).

En onze families houden erg rekening met onze situatie.

Ons gaat het vooral om het dagdagelijkse leven van de kinderen. Daar willen we deel van uit maken. Schooldagen, opkomende puberteit, huiswerk...

Maar ja, 440 euro allimentatie (en die gaat alleen maar stijgen), kindergeld en fiscaal voordeel voor 3 kinderen. En pas een nieuw huis gekocht. Uiteraard kan de mama onze financiële ondersteuning niet missen.

Wij waren thans bereid om het kindergeld en de fiscale voordelen aan haar te laten. Enkel de allimentatie wilden we bekijken als de kinderen 50 % bij ons zouden komen. Dan zou dat geld tenminste eens aan de kinderen besteed worden. Nu lopen ze in het goedkoopste van het goedkoopste, ongewassen, enz enz. Kleren meegeven voor het weekend of de vakantie, dat doet ze niet. En toch is het in het belang van de kinderen dat ze bij die mama blijven....

Ach, ik kan hier nog uren over doorgaan. Het heeft toch geen zin.

Aan iedereen die nog een EOT moet ondertekenen, let goed op wat je doet. Eens getekend, zit je vast!

Groetjes,
Lobke

perla
Topic Starter

#11 , 25 apr 2011 09:24

Tja, feestjes... Die vinden toch meestal in het weekend plaats en dan zijn de kinderen zo goed als altijd bij ons. (Voor mij bewijst dit dat de mama helmaal haar kinderen niet zou missen bij een bi-locatie want ze wil ze liefst elk weekend kwijt).

En onze families houden erg rekening met onze situatie.

Ons gaat het vooral om het dagdagelijkse leven van de kinderen. Daar willen we deel van uit maken. Schooldagen, opkomende puberteit, huiswerk...

Maar ja, 440 euro allimentatie (en die gaat alleen maar stijgen), kindergeld en fiscaal voordeel voor 3 kinderen. En pas een nieuw huis gekocht. Uiteraard kan de mama onze financiële ondersteuning niet missen.

Wij waren thans bereid om het kindergeld en de fiscale voordelen aan haar te laten. Enkel de allimentatie wilden we bekijken als de kinderen 50 % bij ons zouden komen. Dan zou dat geld tenminste eens aan de kinderen besteed worden. Nu lopen ze in het goedkoopste van het goedkoopste, ongewassen, enz enz. Kleren meegeven voor het weekend of de vakantie, dat doet ze niet. En toch is het in het belang van de kinderen dat ze bij die mama blijven....

Ach, ik kan hier nog uren over doorgaan. Het heeft toch geen zin.

Aan iedereen die nog een EOT moet ondertekenen, let goed op wat je doet. Eens getekend, zit je vast!

Groetjes,
Lobke
Enorm pijnlijk. Ik zie veel dingen in je mail die overeenkomen met mijn situatie. Ook bij mij is het kindergeld voor de mama, net zoals de fiscale voordelen. Ik betaal dan ook nog eens 300 euro allimentatie en m'n kids lopen in kleding rond dat m'n ex cadeau krijgt van vrienden (zeg maar...reeds versleten kledij van die hun kids). Ikzelf ga met hun in de solden periodes shoppen, zodat er bij mij toch deftige dingen kunnen aangetrokken worden.
Uit schuldgevoel ben ik gewoon een ontzettende ezel geweest bij het ondertekenen van de EOT.
Ik heb nu ondertussen dus bi-locatie aangevraagd en dit komt voor in de jeugdrechtbank op 12 september. Ben eens benieuwd.

roderidder
Contacteer: Website

#12 , 25 apr 2011 11:23

Lobke, in welke tijd is dit gebeurd ? Ik meen te weten dat de rechters nu de voorkeur aan een gelijkverdeelde verblijfsregeling moeten geven als één van de ouders dit wenst, tenzij bovenstaande tegenindicaties of met een andere verantwoorde uitleg... welk was bij jullie de reden dan ?
Dat was athans de bedoeling van de wet maar is dat ook zo? Een voorbeeld:

Een jeugdrechter van het gerechtelijke arrondissement Gent maakt de volgende inschatting met betrekking tot de evolutie van de verblijfsregelingen:
“…mijn idee is toch dat het sedert die nieuwe wet meer wordt gevraagd dan voorheen. Maar voor ons is er door die nieuwe wet niet veel veranderd. Ten eerste is het niet de norm. Het kan gevraagd worden en het wordt bekeken in het belang van het kind. Dat is niet anders dan toen.”
bron: blz. 51 van de studie: Verblijfsco-ouderschap en de loopbaan van de ouders vanuit een genderperspectief
Marcia Poelman & Marie Kruyfhooft
alsook GVA die erover berichte
http://www.gva.be/dekrant/experts/johnd ... ueerd.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

Lobke

#13 , 26 apr 2011 10:00

Ja, Perla, jouw situatie lijkt inderdaad op de onze. Met dat verschil dat we de kinderen elk weekend bij ons krijgen want de mama is ze dan blijkbaar liever kwijt.
't Is alleen het 50/50 gedeelte dat ze weigert, omdat er dan centen aan vast hangen.

Ik wens je veel succes! Onze advocaat zei dat vooral de rechters in Limburg (Tongeren) zo conservatief zijn. In Leuven bijvoorbeeld zou het er heel anders aan toe gaan.

Wanneer kan je de uitspraak verwachten? Want dat duurt ook nog zo ontzettend lang....

Gr,
Lobke

Lobke

#14 , 26 apr 2011 12:23

Sorry Perla, zie nu pas dat je al een datum hebt.

Nog lang, hè?

Gr, Lobke

perla
Topic Starter

#15 , 28 apr 2011 10:27

Sorry Perla, zie nu pas dat je al een datum hebt.

Nog lang, hè?

Gr, Lobke
In mijn geval is het niet zo dat de mama haar kindjes liever niet bij haar heeft in het weekend. Het wordt alleszins afwachten tot september. En inderdaad 50/50 ligt bij de moeder moeilijk omdat ze weet da ze dan minder centjes zal hebben.

Ik woon in de regio Brugge. Heb geen flauw benul van de rechters (al dan niet enorm conservatief).
Thx alleszins voor je reactie.

Terug naar “Echtscheiding”