#25 , 09 jan 2011 11:38
brunoke,
ik wil je wel iets verduidelijken mbt dat een +12jarige gehoord kan worden (indien ze /hij dat wenst) mbt verblijfsregeling.
Je zegt dat ze 13 is en dus kan kiezen. Eigenlijk is dat niet zo. De rechter aanhoort het +12 jarig kind om zich een totaler beeld te vormen van de situatie. Sommige mensen denken dat de persoonlijke keuze van een gehoord kind doorslaggevend is, maar dat is niet zo. Dus wat je dochter wel kan doen is héél duidelijk maken omwille van welke redenen ze wel bij haar mama wil zijn, maar niet konstant in aanwezigheid van de nieuwe partner. Leg haar uit dat ze met goede duidelijke en objectieve redenen moet verklaren waarom ze zo min mogelijk contact wil met die nieuw partner.
Maar ze moet proberen zo objectief mogelijk te zijn. DWZ: géén dingen vertellen die ze van horen zeggen heeft, want dat is niet haar eigen ervaring natuurlijk.
Ze kan ook blijk geven van het feit dat deze nieuwe situatie wel toch wat stresserend is en dat ze wenst dat de overgang stappengewijs verloopt. Dat ze, als ze nu naar mama gaat, in eerste instantie wil wennen aan de nieuwe situatie met mama alleen in een nieuwe woning, een nieuwe omgeving.
Dat ze op prijs zou stellen dat de mama haar tijd met haar nieuwe partner daarom misschien best plant tijdens de periode dat je dochter bij de papa is.
Als je dochter al persoonlijk kontact gehad heeft met die vriend, kan ze daar ook over vertellen en wat ze daar van vond. In dat geval krijgt de rechter een heel genuanceerd beeld van WAAROM je dochter de verblijfsregeling zou willen en ik kan me indenken dat hij daar dan rekening mee houdt.
De rechter kan dan vragen aan de moeder of ze akkoord is dat zij haar dochter ontvangt terwijl de nieuwe vriend er niet is, want in een vonnis verplichten dat hij niet aanwezig mag zijn is onwettig (ingrijpen op het privéleven).
Dus leg uit aan je dochter dat ze even rustig nadenkt over waarom ze deze regeling zo wil, zodat ze dat kan uitleggen als ze gehoord wordt.
courage,