mijn man en ik kochten in 2005 een appartement. (lening op 20 jaar) Op dat moment waren wij niet getrouwd.
Wij hebben vervolgens elk een eigen deel spaargeld geïnvesteerd voor de renovatie, maar de lening werd wel 50/50 betaald. Na de verbouwing zijn wij in het appartement ingetrokken en zijn we getrouwd onder het wettelijk stelsel.
Nu 5 jaar later gaan mijn man en ik scheiden (EOT)
Hij wil mij uitkopen en dus moet de waarde van het appartement geschat worden. De notaris heeft een bedrag genoemt dat mij te laag lijkt, maar volgens hem zal een schatter niet eens aan dat bedrag komen...
Enkele vragen hierover:
• probeer ik met mijn man een waarde er op te kleven zodat ik niet het risico loop dat de waarde nog lager is dan dat ik zou kunnen overeenkomen met mijn man?
• laat ik het appartement toch best taxeren? Zo ja, laat ik dit best door een gerechterlijke schatter (zoals mijn man wenst) of door een immokantoor doen (zoals ik wens)?
• Lijkt het jullie zinvol om meer dan 1 taxatie te laten doen?
De notaris vertelde ons ook dat er niet echt een "vast regelgeving" is voor de verdeling van de waarde...
Op welke manier lijkt jullie de verdeling de beste?
Ik ging er steeds vanuit dat het 50/50 zou zijn... maar eigenlijk valt de woning dus niet onder "gemeenschappelijk vermogen" gezien we nog niet getrouwd waren toen we het appartement kochten.
dank voor jullie raad!