Ik denk eraan te beginnen als zelfstandige in bijberoep en klein te beginnen - slechts een paar kleine opdrachtjes bij zelfstandige kennissen, met een jaarlijkse omzet rond de 1500 a 2000EUR (bouwen en onderhoud van simpele websites, onderhoud van computers, etc).
Aangezien ik al voorzien ben van computer materiaal zal ik slechts zeer beperkte kosten hebben.
Misschien is dit “niet de moeite” maar ik zou toch graag een factuur willen maken voor m’n klanten en een BTW nummer hebben, om met alles “in orde te zijn”.
- Klopt het dat als ik onder de 1400 netto per jaar zit, ik geen sociale bijdragen moet betalen?
- Klopt het dat ik best wacht tot Jan 2016 om hier mee te beginnen? Of kan ik dat fiscaal gezien nu in Dec 2015 al doen?
- Welke verdere kosten komen hier dan bij kijken, behalve de belastingen op inkomen op basis van de facturen die ik aanmaak, de inschrijving bij de kruispuntbank en het bekomen van BTW nummer?
- Laatste vraag: kan iemand me in of rond het Brussels een goede boekhouder met passende tarieven aanraden?
Alvast bedankt