Aftrekbaarheid huur als beroepskost - particulier verhuurder

Rubain013
Topic Starter

Aftrekbaarheid huur als beroepskost - particulier verhuurder

#1 , 10 jul 2015 16:44

Situatie schets:
Mijn vriendin en ik zijn beiden gedomicilieerd in ons ouderlijk huis. We wensen een appartement te huren in de stad Gent waar wij beiden als arts-assistent werken. Ons beroep vereist dat wij binnen de 15 min op het werk staan tijdens wachten. Op basis hiervan zouden wij graag onze huur als beroepskost inbrengen.
In normale omstandigheden zou dit een verhoging van belastingen veroorzaken voor de particulier verhuurder. In ons appartement zal echter geen beroepsactiveit uitgevoerd worden. Op basis van deze uitspraak : http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false; kan ik er dus van uitgaan dat er echter geen extra belasting voor de particulier verhuurder zal geheven worden?

In ons huurcontract dat wij van plan zijn te ondertekenen staat volgende passage:

Het verhuurde goed wordt door de huurder bestemd als verblijfplaats voor hemzelf en zijn gezin.
De huurder draagt alle fiscale gevolgen van tweede verblijfplaats.

Voor alle verbintenissen zowel in verband met de uitvoering, de interpretatie als de ontbinding die uit onderhavige huurovereenkomst voortvloeien, met inbegrip van de deblokkering van de huurwaarborg ,verklaart de huurder woonst te kiezen in het gehuurde goed, zowel voor de duur van de verhuring als voor alle gevolgen van de huurovereenkomst nadien, en dit zelfs indien de huurder in werkelijkheid elders al dan niet wettelijk gedomicilieerd is of feitelijk verblijft”.
Indien de huurder desondanks het goed bestemt voor professionele activiteiten, zal hij de huur niet in mindering mogen brengen van zijn belastbare inkomsten. Desgevallend zal hij alle supplementaire belastingen dienen te dragen die ten laste van de eigenaar zouden vallen, ook indien deze slechts na het vertrek van de huurder opeisbaar worden. De clausule "voor slot van rekening" zal deze hypothese niet dekken. Bij aanwending van het gehuurde goed of een deel ervan, als beroepsmatig of bij belastingaangifte als dusdanig, zal de huurprijs vermeerderd worden met 50% en dit met terugwerkende kracht vanaf het begin van het huurcontract.

De verhuurder is bereid om te luisteren naar eventuele aanpassing, mits argumentering. Hij wil natuurlijk geen extra belasting betalen (begrijpelijk).

1/ klopt het dat de de verhuurder geen extra belasting zal moeten betalen indien wij onze huur als onkost aftrekken? Op welke manier kan ik dit beargumenteren aan mijn verhuurder? Zijn er nog andere uitspraken of wetten/rechtgeving die mij kunnen helpen dit te beargumenteren?
2/ Verklaart dit contract dat wij in dit appartement moeten gedomicilieerd zijn (en zodoende niet kunnen aftrekken?) of dat dit appartement onze hoofdverblijfplaats is?

Alvast enorm bedankt voor uw help.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2015 17:18

Het is een wettelijke verplichting je te domiciliëren op uw hoofdverblijfplaats.

Rubain013
Topic Starter

#3 , 10 jul 2015 17:31

Het is niet onze hoofdverblijfplaats. Ik trek nog zowat 3 avonden van de week naar huis voor baskettraining en ook 3/4de van mijn weekends spendeer ik thuis of in mijn thuisregio voor basketmatchen alsook andere activiteiten. Ik moet het appartement werkelijk huren om in de buurt van mijn nieuwe werkplaats te wonen.

Reclame

Bart 01

#4 , 10 jul 2015 18:03

U kan de verhuurder natuurlijk proberen overtuigen, maar niemand kan garanderen dat ook hij zijn gelijk voor de rechtbank zal moeten afdwingen.
De fiscus heeft nogal de neiging om halsstarrig te blijven ingaan tegen de rechtspraak op sommige vlakken.

Als de verhuurder evenwel intresten van één of andere lening kan inbrengen, kan het zijn dat het voor hem helemaal geen verschil maakt. Check dat eens met hem.

Sirkii

#5 , 10 jul 2015 22:04

Een terecht basisprincipe om een woonst als beroepskost te kunnen inbrengen is dat je zelf een eerste woonst betrekt (gehuurd of gekocht). t Zou tof zijn als alle nestverlaters hun woning als beroepskost aouden kunnen inbrengen....

De verhuurder stipuleert terecht expliciet dat tweedeverblijfsbelasting voor u is en wil niet dat je de huur beroepsmatig inbrengt omdat hij dan extra belastingen moet betalen.

k Heb dat arrest 3 keer gelezen en snap nog niet wie gelijk kreeg....

Bart 01

#6 , 11 jul 2015 10:55

Fiscus zegt dat het louter inbrengen van een huur als beroepskost volstaat om als verhuurder belast te worden op de werkelijke huuropbrengst.
Fiscus kreeg ongelijk omdat onder code 1109 staat 'gebruikt voor beroepsdoeleinden'. Een appartement dat enkel dient om te overnachten om zo je job elders goed te kunnen uitoefenen valt hier niet onder, omdat er in dat appartement de facto geen beroepsuitoefening plaatsvindt. Nergens in de fiscale wet staat dat een kost enkel kan als er een belastbare opbrengst tegen staat.

In feite moet TS zelfs niet gedomicilieerd zijn op dit adres, de abnormale pendel en specifieke beroepssituatie rechtvaardigt de kostenaftrek in hoofde TS. Tweedeverblijfsbelasting zal wel verschuldigd zijn.
En blijkbaar zou de verhuurder ook de dans ontsnappen volgens dit arrest.
Maar of een controleur daar in praktijk zomaar mee akkoord zal gaan is een andere zaak.

Rubain013
Topic Starter

#7 , 11 jul 2015 23:19

Eerst en vooral wil ik toch graag eens opmerken dat het geenszins mijn bedoeling is misbruik te maken of 'creatief' met belastingen om te gaan maar om net binnen het kader van de wet én rechtspraak correct trachten om onkosten te maken. Ik heb een 'sui generis'bediende statuut wat onder meer inhoudt dat ik wél sociale lasten betaal maar géén bediende pensioen zal krijgen. Het voordeel is dat ik wel onkosten kan aftrekken en 'belastingen terugkrijgen' en dat wil ik dan natuurlijk wel optimaal (maar correct) doen.

Ik vroeg me dus af of er nog meer argumenten zijn om aan te tonen aan de verhuurder (die bovendien heel erg open staat tov contract veranderingen, mits correcte argumentatie) dat deze niet extra zal belast worden gezien er geen handelactiviteit zal worden uitgevoerd in het appartement. Zijn er geniale geesten die hier nog precedent over kennen of die me dit kunnen bevestigen?

Alvast bedankt

Rubain013
Topic Starter

#8 , 11 jul 2015 23:22

Dit heb ik ondertussen ook teruggevonden:

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 05/related" onclick="window.open(this.href);return false;

Rubain013
Topic Starter

#9 , 11 jul 2015 23:26

Hoe ga ik hiermee het best om? Zelf éérst de fiscus stappen om hiervoor een akkoord te vragen? Ik heb geen idee hoe dit in zijn werk gaat...

Bart 01

#10 , 13 jul 2015 09:04

Om mezelf even te quoten (waarom het moeilijk maken als het ook makkelijk kan):
Als de verhuurder evenwel intresten van één of andere lening kan inbrengen, kan het zijn dat het voor hem helemaal geen verschil maakt. Check dat eens met hem.
Daarnaast: bellen naar controle personenbelasting waar de verhuurder onder ressorteert en vragen naar het diensthoofd.

Rubain013
Topic Starter

#11 , 13 jul 2015 14:28

Bedankt voor je reactie. Zal idd navragen bij verhuurder of het op die manier te regelen valt maar ik vrees al op voorhand van niet...

'Laten inleiden' is gewoon vragen naar een akkoord van de fiscus op voorhand, neem ik aan?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”