Intracommunautaire levering

mtx250
Topic Starter

Intracommunautaire levering

#1 , 11 jan 2015 20:11

Stel, ik ben een zelfstandige metser in hoofdberoep als natuurlijk persoon zonder rechtsvorm. Alles is standaard en ik heb een hoofdzetel in België.
Om mijn activiteit te kunnen uitoefenen heb ik een betontmolen nodig. Deze betonmodel koop ik in Duitsland en laat deze ook in Duitsland leveren bij vrienden.
Ik zou dit kunnen doen om hoge transportkosten te vermijden of omdat de winkel enkel in Duitsland levert. Nu heb ik 2 vragen:

1. Ik geef geen BTW nr op bij bestelling en betaal gewoon 19% Mwst. op deze betonmodel. Voor zover ik begrijp kan ik deze 19% dan niet meer terugkrijgen in België als kleine zelfstandige.
Als ik dat had gewild had ik mijn BTW nr moeten doorgeven aan de winkel (zij hadden die moeten checken enz) en had ik geen Mwst. moeten betalen in de eerste plaats.
Maar, kan men over een intracommunautaire levering spreken als de betonmolen in Duitsland geleverd werd?[/*]

2. Ongeacht intracommunautaire levering of niet; stel dat de betonmolen in Duitsland zelfs MET Mwst. een stuk goedkoper is dan in België ZONDER BTW.
Stel nu ook dat de winkel geen "zaken doet" met buitelandse ondernemingen en dus enkel verkoopt met Mwst.
In dat geval betaal ik gewoon de 19% Mwst. en koop ik als "particulier" en verwacht dan ook niet deze 19% te vragen, vermits het toch goedkoper is dan in Belgie zonder BTW.
Het faktuur is echter wel belangrijk omdat ik de kosten van deze betonmolen wil aftrekken. Het faktuur is aan mij gericht (op mijn naam) maar , het leveradres op het faktuur is in Duitsland alsook ontbreekt mijn BTW nr op het faktuur.
Kan ik dat faktuur gewoon inbrengen als kosten of kan dit niet? De betonmolen is uiteraard in mijn bezit en ook in gebruik (ik heb deze van het laatste famillie bezoek meegebracht bv.)[/*]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!