Intracommunautaire levering

mtx250
Topic Starter

Intracommunautaire levering

#1 , 11 jan 2015 20:11

Stel, ik ben een zelfstandige metser in hoofdberoep als natuurlijk persoon zonder rechtsvorm. Alles is standaard en ik heb een hoofdzetel in België.
Om mijn activiteit te kunnen uitoefenen heb ik een betontmolen nodig. Deze betonmodel koop ik in Duitsland en laat deze ook in Duitsland leveren bij vrienden.
Ik zou dit kunnen doen om hoge transportkosten te vermijden of omdat de winkel enkel in Duitsland levert. Nu heb ik 2 vragen:

1. Ik geef geen BTW nr op bij bestelling en betaal gewoon 19% Mwst. op deze betonmodel. Voor zover ik begrijp kan ik deze 19% dan niet meer terugkrijgen in België als kleine zelfstandige.
Als ik dat had gewild had ik mijn BTW nr moeten doorgeven aan de winkel (zij hadden die moeten checken enz) en had ik geen Mwst. moeten betalen in de eerste plaats.
Maar, kan men over een intracommunautaire levering spreken als de betonmolen in Duitsland geleverd werd?[/*]

2. Ongeacht intracommunautaire levering of niet; stel dat de betonmolen in Duitsland zelfs MET Mwst. een stuk goedkoper is dan in België ZONDER BTW.
Stel nu ook dat de winkel geen "zaken doet" met buitelandse ondernemingen en dus enkel verkoopt met Mwst.
In dat geval betaal ik gewoon de 19% Mwst. en koop ik als "particulier" en verwacht dan ook niet deze 19% te vragen, vermits het toch goedkoper is dan in Belgie zonder BTW.
Het faktuur is echter wel belangrijk omdat ik de kosten van deze betonmolen wil aftrekken. Het faktuur is aan mij gericht (op mijn naam) maar , het leveradres op het faktuur is in Duitsland alsook ontbreekt mijn BTW nr op het faktuur.
Kan ik dat faktuur gewoon inbrengen als kosten of kan dit niet? De betonmolen is uiteraard in mijn bezit en ook in gebruik (ik heb deze van het laatste famillie bezoek meegebracht bv.)[/*]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 11 jan 2015 20:40

1) Geen intracommunautaire levering, aangezien de betonmolen in Duitsland blijft

2) Een factuur zonder btw-nummer is niet aftrekbaar.

mtx250
Topic Starter

#3 , 11 jan 2015 22:42

Het gaat niet over de btw maar over het inbrengen als kosten.
Dus als ik een faktuur laat maken op mijn naam, maar mijn btw nr staat er niet op kan ik het niet inbrengen als onkosten?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2015 22:50

Op een factuur van een onderneming MOET het BTW nr vermeld zijn.
U kan ook nog een administratieve boete krijgen wegens niet vermelden van BTW nr.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jan 2015 22:51

Je kan die factuur niet gebruiken voor je kosten, zie hoger .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#6 , 11 jan 2015 23:26

Dan gaat de Fiscus ervan uit dat u die privé hebt gekocht.

Correct is: De betonmolen op u eigen adres en btw kopen, maar met ander leveradres en dus met Duitse btw. De Duitse btw vraagt u terug als u die naar Belgïe overbrengt en in België betaalt u de Belgische btw, die u dan ook meteen mag aftrekken. Op dat moment is alles in orde en mag u ook de kosten inbrengen.

berenod

#7 , 11 jan 2015 23:37

Bij intracommunautaire aankopen is dit volgens mijn boekhouder niet noodzakelijk het geval!

In mijn geval een aankoop bij een Oostenrijks bedrijf dat (nog) geen btw nummer had, hierna mijn communicaties (in het zwart) met mijn boekhouder (in het rood) aangaande hoe ik deze aankoop kon verwerken in mijn boekhoudings software (dewelke ook automatisch de XML files genereert voor mijn intervat aangiftes):
-Hoe boek ik volgende aankoop van XXX bij een Oostenrijks bedrijf hetwelk geen BTW factuur kan leveren. Zie de aangehechte factuur die ik ontvangen heb van deze firma.
Dit is een intracommunautaire aankoop (aankoop bij bedrijf buiten België in EU). Hierop moet de leverancier in zijn land geen BTW aanrekenen maar moet de koper (=u) de BTW in uw land ipv de leverancier betalen. Aangezien deze aankoop 100% voor beroepsgebruik is mag u deze BTW echter ook aftrekken. Praktisch is het belangrijk dat u het bedrag van de factuur ingeeft als het bedrag excl BTW en als BTW tarief 21% kiest. Verder moet u aanduiden dat de leverancier in de EU buiten Belgie gelegen is. De software zal deze aankoop dan correct inboeken in de BTW aangifte.

-Ik vermoed dat ik het BTW percentage onder "nieuwe aankoop" gewoon op 0% zet? Graag even bevestigen!
Neen, op 21% zetten dus en het bedrag op de factuur is het bedrag excl. BTW (zie uitleg hierboven)

-Bedankt voor het snelle antwoord!
Echter ik kan blijkbaar deze aankoop niet inboeken zonder het Btw nummer van dit Oostenrijks bedrijfje in te geven, maar zoals u ziet op de aangehechte factuur is er geen vermelding van een btw nummer. Graag advies.
Dag xxx,

Je mag in dit geval een mededeling zoals "geen BTW nummer beschikbaar" ingeven in dit veld.
Bij controles van zowel de fiscus als de btw is er geen enkele opmerking over die factuur gemaakt, niettegenstaande het over een aanzienlijk bedrag ging!

Hopelijk had mijn boekhouder gelijk en heb ik niet gewoon geluk gehad!

Dus wel voor de duidelijkheid, MIJN btw nummer stond op de factuur, van het bedrijf waar ik van aangekocht had stond er GEEN btw nummer op.
Er stond enkel een totaalprijs op, dus geen bedrag "zonder" btw, noch enige vermelding van een btw percentage of een btw bedrag.

LeenW

#8 , 11 jan 2015 23:49

De btw-nummer van de leverancier is dan ook weinig relevant, het gaat om de btw-nummer van de koper.

mtx250
Topic Starter

#9 , 12 jan 2015 09:34

Bij intracommunautaire aankopen is dit volgens mijn boekhouder niet noodzakelijk het geval!

In mijn geval een aankoop bij een Oostenrijks bedrijf dat (nog) geen btw nummer had, hierna mijn communicaties (in het zwart) met mijn boekhouder (in het rood) aangaande hoe ik deze aankoop kon verwerken in mijn boekhoudings software (dewelke ook automatisch de XML files genereert voor mijn intervat aangiftes):
-Hoe boek ik volgende aankoop van XXX bij een Oostenrijks bedrijf hetwelk geen BTW factuur kan leveren. Zie de aangehechte factuur die ik ontvangen heb van deze firma.
Dit is een intracommunautaire aankoop (aankoop bij bedrijf buiten België in EU). Hierop moet de leverancier in zijn land geen BTW aanrekenen maar moet de koper (=u) de BTW in uw land ipv de leverancier betalen. Aangezien deze aankoop 100% voor beroepsgebruik is mag u deze BTW echter ook aftrekken. Praktisch is het belangrijk dat u het bedrag van de factuur ingeeft als het bedrag excl BTW en als BTW tarief 21% kiest. Verder moet u aanduiden dat de leverancier in de EU buiten Belgie gelegen is. De software zal deze aankoop dan correct inboeken in de BTW aangifte.

-Ik vermoed dat ik het BTW percentage onder "nieuwe aankoop" gewoon op 0% zet? Graag even bevestigen!
Neen, op 21% zetten dus en het bedrag op de factuur is het bedrag excl. BTW (zie uitleg hierboven)

-Bedankt voor het snelle antwoord!
Echter ik kan blijkbaar deze aankoop niet inboeken zonder het Btw nummer van dit Oostenrijks bedrijfje in te geven, maar zoals u ziet op de aangehechte factuur is er geen vermelding van een btw nummer. Graag advies.
Dag xxx,

Je mag in dit geval een mededeling zoals "geen BTW nummer beschikbaar" ingeven in dit veld.
Bij controles van zowel de fiscus als de btw is er geen enkele opmerking over die factuur gemaakt, niettegenstaande het over een aanzienlijk bedrag ging!

Hopelijk had mijn boekhouder gelijk en heb ik niet gewoon geluk gehad!

Dus wel voor de duidelijkheid, MIJN btw nummer stond op de factuur, van het bedrijf waar ik van aangekocht had stond er GEEN btw nummer op.
Er stond enkel een totaalprijs op, dus geen bedrag "zonder" btw, noch enige vermelding van een btw percentage of een btw bedrag.
Als ik de uitleg van uw boekhouder goed begrijp dan spreekt deze hier over een intracommunautaire levering waarbij u geen BTW betaald in het buitenland.
In het geval dat de BTW voor u 100% aftrekbaar is, dient er bijgevolg ook in België niets betaald te worden en is het een nul operatie.

Maar, als ik u goed begrijp heeft u wel Oostenrijkse BTW (laat ons zeggen 19%) betaald aan dat bedrijf.
U brengt dan inderdaad het faktuur bedrag in zonder die 19% BTW en dit wordt dan verder verrekend aan 21% BTW (die u dan weer in zijn geheel of gedeeltelijk kan terug vorderen).
Maar wie betaald u dan die reeds betaalde 19% BTW terug?

Meeboo

#10 , 12 jan 2015 10:18

een intra communautaire levering impliceert ALTIJD dat er geen btw wordt betaald in het land van herkomst.

Ik denk dat u het antwoord hierboven fout interpreteert.

kort gezegd. als u iets aankoopt in Duitsland en voert dat in, moet u aan de leverancier uw btw nummer te kennen geven. Deze stelt dan een factuur op zonder BTW maar met vermelding van uw BTW nummer. u dient dan op het bedrag van de factuur belgische btw te berekenen en dit aan te geven in uw aangifte.

LeenW

#11 , 12 jan 2015 10:29

Voor alle duidelijkheid, het probleem van TS is geen intracommunautaire levering, want het goed blijft in Duitsland.

mtx250
Topic Starter

#12 , 12 jan 2015 11:06

Het is inderdaad geen intracommunautaire levering.
Ik heb Mwst. betaald in Duitsland en het goed is in Duitsland geleverd. Die 19% zie ik dus niet terug en dat is verder geen probleem voor mij.

Belangrijker is het kunnen inbrengen van het faktuur als onkost.
Ik heb dus nu een faktuur waar als rekeningadres mijn naam staat (zonder BTW nr) maar als aflever adres een adres in Duitsland.
De leverancier wil dit aanpassen zodat ik een nieuw faktuur krijg op mijn naam, met mijn BTW nr.
Kan ik het faktuur dan inbrengen als onkost? Is het feit dat het aflever adres in Duitsland is dan geen probleem?

LeenW

#13 , 12 jan 2015 11:16

Ja, al moet de overbrenging dan ook correct verlopen. Maar dat laat ik over aan de boekhouder die u wel betaalt ;)

mtx250
Topic Starter

#14 , 12 jan 2015 11:24

Wat bedoelt u met 'overbrenging'?
Het is een faktuur waar ik de BTW niet van kan en wil terug vorderen maar wel wil inbrengen als onkost.
Hetzelfde zou bv. toch ook gebeuren als ik van een particulier een 2de hands goed koop, daar speelt de BTW ook niet mee maar kan ik het 'document' dat ik krijg wel boeken als kost.

LeenW

#15 , 12 jan 2015 11:26

Die betonmolen is geleverd in Duitsland, u moet hem dus officieel overbrengen naar België.

En die Duitse btw kunt u wel terugkrijgen via de 8ste richtlijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”