Onze situatie is de volgende:
- ikzelf: bezit sinds 4 jaar een appartement waar ik momenteel officieel nog gedomicilieerd ben. De lening hiervan loop nog ongeveer 20 jaar. Dit appartement zal binnen enkele maanden verhuurd worden.
- mijn vriendin (waarbij ik feitelijk woon): bezit een huis mits een lening van het Vlaams Woningfonds. Binnen enkele maanden zullen we beide officieel in dit huis wonen, waardoor de rente van het Vlaams Woningfonds niet meer interessant is.
Binnen ongeveer een jaar zullen we trouwen, waarbij de beide eigendommen gemeenschappelijk bezit zullen worden.
De herfinanciering van de lening Vlaams Woningfonds zouden we nog in 2013 willen laten doorgaan (dus voordat we getrouwd zijn en de eigendommen gemeenschappelijk worden). Concreet zal ik dus enkele maanden mee lenen voor een eigendom dat ik niet officieel bezit.
Op dit ogenblik zijn volgende aftrekken zowieso mogelijk:
- mijn vriendin: aftrek voor eigen en enige woning van haar woning
- ikzelf: aftrek voor eigen en enige woning van mijn appartement
Ik stel me hierrond echter volgende vragen:
- Blijven deze aftrekken ook volledig mogelijk nadat we getrouwd zijn en beide eigendommen gemeenschappelijk hebben?
- Wanneer de eigendommen samen gevoegd worden via een huwelijk, zijn volgende aftrekken dan ook mogelijk:
* mijn vriendin: intrestaftrek en vermindering voor langetermijnsparen voor de lening op het appartement
* ikzelf: intrestaftrek en vermindering voor langetermijnsparen voor de lening op het huis
Alvast bedankt voor jullie raad.