Als je overdrijft in uw kosten kom je op een zwarte lijst te staan; dit
wordt bepaald door een computer te Brussel. Uw dossier zal daarna
door het lokale taxatiebureau grondig onderzocht worden en de kans
is heel groot met dergelijke aangifte dat je onverwacht controle krijgt
bij u thuis. Je bent verplicht die inspecteurs binnen te laten in de
aangegeven beroepsruimtes (dit is de LOD financiën die dan langskomt)
en die komen alles nameten; voorts zal gevraagd worden naar een
copy van alle facturen alsook naar de betalingsbewijzen (kan ook nadien
verstuurd worden)
Uw lichte vracht zal nooit aangenomen worden tenzij je kan bewijzen dat
je een lichte vracht nodig hebt voor jouw beroep als werknemer. bv. u voert
het beroep van loodgieter uit moet hierdoor materiaal vervoeren.
Voor een gewone bediende zal uw lichte vracht aanzien worden als gebruik
zoals een gewone personenwagen aan 0.15euro/km om u te verplaatsen.
Tot slot zal de fiscus steeds opwerpen dat uw belastbaar inkomen niet in
verhouding staat met de beroepskosten en de kans is ook heel groot
dat de fiscus een brief stuurt naar uw werkgever om de waarachtigheid
van sommige zaken na te trekken.
Onverwacht controle zonder enige aanmelding per brief (dat het gebeurt dat is een feit, maar de wettelijke implicaties)?
En wat die 'beroepsruimtes' betreft,het gaat hier over een niet-ondernemer waar er toegang genomen wordt tot privévertrekken (de wettelijke implicaties)?
En die licht vrachtwagen 'aanzien als gewone personenwagen'? Wordt dit dan gedaan bij het gebruik van een motorfiets (de wettelijke implicaties ten gevolge van de discriminatie van niet-personenwagen ( de wettelijke omschrijving )/een lichte vrachtwagen en niet bij een niet-personenwagen (de wettelijke omschrijving) en een motorfiets?
Waarom denk je dat ik de weg van fiscale bemiddelingsdienst + federale ombudsman, gevolgd door klacht bij de Europese instellingen aangaf, juist om de onvermijdelijke discriminatie te laten vaststellen!
En voor de rest, bij een eventuele controle (die 'zwarte lijst' impliceert wel wat extreem, natuurlijk gaat die aangifte door het analyseprogramma van de fiscus aangegeven worden als te onderzoeken, en dat is het enige), geen verklaringen behoudens het gebruik van de voertuigen (wat je zelfs zal beperken tot het voorleggen van je dagelijkse gebruik en km opgave,met verantwoording) en geen 'akkoord' ondertekenen maar afwachten wat ze je toesturen. Bij ontvangst van je 'bericht van wijziging' dit nalezen op motivering en bij rechtsoverschrijding (vb opportuniteitsbeslissing) een bezwaar indienen bij de gewestelijke directie. Indien van daar geen rechtzetting komt dan een klacht indienen bij de fiscale bemiddelingsdienst + federale ombudsman. En dat was het. 'zwarte lijst'? kan het nog extremer voorgesteld worden?
Allicht zal je beter af zijn om een register te gebruiken voor je verantwoording van de beroepsmatige km + vervoermiddel en waarom met een doorslag, zodat je het dubbel eenvoudig kan meegeven aan de controleur (in het voorkomend geval) vb van het type exacompta "Standaard doorschrijfboek", prijs vanaf een 3 euro.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)