Berekening BTW 6-21%

Oude Belg

Re: Berekening BTW 6-21%

#16 , 18 okt 2013 15:21

BTW maakt geen deel uit van de prijs. Voor de handelaar is het een nuloperatie : als hij meer BTW int dan hij betaalt, moet hij het verschil aan de belastingen storten. ls hij meer betaald heeft dan hij heeft geïnd, stort de belastingdienst het verschil op de rekening van de handelaar. De cosument is de belastingdrager; uiteindelijk betaalt alleen hij.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#17 , 18 okt 2013 15:30

" Al die extra BTW moet afgedragen worden uit de prijs die berekent wordt aan de klant en aangezien de klant een berekening maakt wat een reisje zou kosten (auto / trein + entree) zijn die extra euro van doorslaggevende invloed op de winst en het bedrijf an sich."
Neen! Zoals we tot in den treure trachten uit te leggen heeft dit niets met de winstberekening te maken.
De principes zijn in NL trouwens dezelfde als in België want de BTW wordt gereglementeerd via Europese Richtlijnen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#18 , 18 okt 2013 16:11

Maar zijn concrete probleem is (als ik het nu goed begrijp), dat een btw-verlaging van 21% naar 6% voordeliger uitkomt omdat hij dan bij gelijke verkoopprijs inclusief btw meer winst gaat maken. Dit klopt natuurlijk, ook al houdt het btw-technisch geen steek.

Anyway, u gaat zich toch aan de Belgische wet moeten houden als u uw plannen doorzet, dus deze discussie is een beetje zinloos aan het worden.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#19 , 18 okt 2013 16:20

Voor de musea is het nul tarief, als de ontvangsten enkel dienen om de kosten te dekken.

Dus niet altijd .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#20 , 18 okt 2013 16:32

Nog iets ...als betrokkene de ticketten uitvoert naar België moet hij toch in Nederland geen BTW betalen.
Maar alleen in België.
Een firma die haar goederen inkoopt in Nederland betaald geen Nederlandse BTW maar betaald wel de Belgische.

Zo had vroeger de Nederlandse collega een produkt aan € 50x winstmarge+ 19% en net over de grens koste hetzelfde produkt €50x winstmarge+ 21%.
Beide voorwerpen kwamen nochtans uit hetzelfde magazijn.
Om juist te zijn aankoop € 50 met te betalen btw 19% ... uw winstmarge op €50 en daarop de btw door de klant te betalen in Ned 19%. Het al betaalde door de winkelier wordt verrekend met het betaald door de klant. De klant betaald uiteindelijk het totaalplaatje.
In België krijgt die zijn goederen zonder btw maar betaald wel de volledige som op aankoop x winstmarge dus 21% ineens te betalen gezien hier het gedeelte op de aankoop nog niet betaald werd.
Het is zoals hierboven al is gezegd : BTW is belasting op toegevoegde waarde ... enkel de % verschilden in het verleden.
8_)

denlowie

#21 , 18 okt 2013 16:35

Maar je betaald altijd BTW in het land van verbruik !!

Als je in Belgie Nederlandse tickets verkoopt voor musea in Nederland moet je u BTW voldoen in Nederland !

puttemanp

#22 , 18 okt 2013 16:36

In Nederland is het BTW tarief van 19% ook al een tijdje naar 21% opgetrokken hoor :)

P.

puttemanp

#23 , 18 okt 2013 16:59

Als ik een netwerk evenement in een museum organiseer, en ik vraag mensen gewoon bij elkaar te komen op een afgesproken plaats en tijdstip. Bovendien vraag ik iedereen zelf een kaartje te kopen van 10 euro (normale prijs, met 6% BTW). Ik heb dus geen inkomsten, hoef niks af te dragen. Nu "onderhandel" ik met een museum een korting van 10%, maar ik moet wel alle kaartjes tegelijk kopen (20 bijvoorbeeld). De prijs is dus 9 euro per kaartje. Hierop zit wederom 6%. Het is voor mij natuurlijk essentieel dat mensen van te voren betalen, want no-shows kosten geld. Klopt het dan dat de BTW wetgeving zegt dat ik 9 euro + 21% moet berekenen, dus een som van 10,89 per kaartje? Dit is dus duurder dan als mensen zelf een kaartje zouden kopen... Dat bedoel ik dus met "beboet" worden, enkel en alleen omdat ik een service aanbiedt die vanuit operationele en strategische redenen essentieel is (ivm no-shows, commitment van de klant etc).
Dit is ook niet juist.

Voor zover ik kan vinden zijn in Belgie prestaties van musea (dus tickets) vrijgesteld van BTW voor zover het museum een VZW is.
Indien geen vzw geldt:

In principe zijn volgens het Belgische BTW-regime alle leveringen en diensten onderworpen
aan 21%. Volgende leveringen en diensten in de artistieke sector, opgesomd in TABEL A
van het KB nr. 20, zijn onderhevig aan het verlaagde BTW-tarief van 6%:
- uitvoerende artistieke diensten (vb. het uitvoeren van toneelwerken, balletten, muziekstukken,
circus, variété, cabaretvoorstellingen, …);
- overdracht van auteurs- en naburige rechten;
- levering van kunstwerken door de maker of diens rechthebbenden;
- levering van literaire werken.

Maw:

Je koopt 20 tickets voor het Natuurhistorisch Museum Van Brussel (VZW) aan 10€. Hier zit geen BTW in, dus kan je ook geen BTW aftrekken.
Je verkoopt de tickets door aan jouw klanten, dan moet je 10*1.21 aanrekenen, hetzij 12.10€ per ticket.
Voor alle duidelijkheid, dit kost jou NIETS, vermits je de BTW moet doorstorten aan de staat. Uiteraard moet je 20 gekken vinden die voor hetzelfde ticket 21% meer gaan betalen louter omdat ze met een bus erheen gevoerd worden. Je gaat er ook niets aan verdienden.
Wil je een winstmarge inbouwen bvb. 1€ per ticket is de berekening: 11*1.21=13.31€ De 2.31€ moet je doorstorten aan de staat.

Ander geval: je bezoekt de Brouwerij Haacht (NV), en koopt daar 20 tickets aan 10€.
Hier zit 1.74€ BTW in. Maw: de aankoopprijs van jouw ticket is 8.26€. De 1.74€ per ticket geef je in de BTW aangifte op als 'te recupereren btw'
Je verkoopt de tickets door aan jouw klant, zonder winst. De berekening is dan 8.26*1.21=10€. De 1.74€ per ticket geef je in op je btw aangifte als 'te betalen btw'. Het resultaat 'te betalen' - 'te recupereren' =0.
Indien je de tickets met 1€ winst aan jouw klant wil doorverkopen, wordt de berekening als volgt
9.26*1.21=11.20€ per ticket.
De 1.94€ per ticket moet je aangeven als 'te betalen btw'.
Als we nu de berekening maken heb je :

kosten aankoop goederen: 10€
Te recuperen btw: -1.74€
Verkoop goederen: 11.20€
Te betalen btw: 1.94€

Door te storten aan de staat: 0.20€
Bruto marge: 1€

Greetz

P.

BTWvragen
Topic Starter

#24 , 18 okt 2013 21:24

Dank voor alle reacties. Vooral het laatste bericht van puttemanp is erg duidelijk qua berekening. Geloof het of niet, maar ik begrijp al tientallen jaren hoe de BTW principes en berekening werkt (ondanks een klein foutje in een bovenstaand voorbeeld) en dat het niets met de winstberekening te maken heeft omdat alles door de eindgebruiker betaald wordt. Het enige is dat het wat mij betreft krom is dat ik 21% aan de klant moet doorrekenen over een bedrag (de kostprijs) waar ik zelf slechts 6% van terug kan vorderen. Dan moet ik wel een verdraaid goede groepskorting krijgen om er nog iets aan te verdienen als ik de klant dezelfde prijs bereken voor een ticket waar hij het zelf voor kan krijgen. Dat is eigenlijk alles waar het in deze vraag/discussie om gedraaid heeft. Hoe dan ook, het is duidelijk dat ik gewoon 21% moet berekenen en dat ik dus óf de prijs van de trips moet verhogen of genoegen moet nemen met een lagere winst als de prijs gelijk blijft. Voor netwerk bijeenkomsten waarbij ik geen korting van 25% o.i.d. op de entreetickets kan krijgen is het dus onmogelijk om uberhaupt winst te maken. Dat is erg jammer en maakt ondernemerschap lastig. Ik heb het vanmiddag nogmaals gevraagd voor wat betreft de Nlse situatie, maar ik kreeg wel degelijk een ander antwoord (voor een bedrijf dat al ruim 10 jaar enigszins vergelijkbare services aanbiedt).

Oude Belg

#25 , 19 okt 2013 12:55

Geloof het of niet, maar ik begrijp al tientallen jaren hoe de BTW principes en berekening werkt
Het enige is dat het wat mij betreft krom is dat ik 21% aan de klant moet doorrekenen over een bedrag (de kostprijs) waar ik zelf slechts 6% van terug kan vorderen.
Je begrijpt het dus niet. Lees de antwoorden nu eens grondig door, of neem enkele bijlessen economie.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie

#26 , 19 okt 2013 14:57

Geloof het of niet, maar ik begrijp al tientallen jaren hoe de BTW principes en berekening werkt
Het enige is dat het wat mij betreft krom is dat ik 21% aan de klant moet doorrekenen over een bedrag (de kostprijs) waar ik zelf slechts 6% van terug kan vorderen.
Je begrijpt het dus niet. Lees de antwoorden nu eens grondig door, of neem enkele bijlessen economie.

Bijlessen niet noodzakelijk in Economie, noties van bedrijfsbeheer die men moet bewijzen voor zelfstandig een zaak uit te baten is meer dan voldoende.

Iedereen die een zaak start is verplicht dit principe te kennen.

Sirkii

#27 , 19 okt 2013 20:23

'k Meen te weten dat reisbureau's een regeling hebben met de BTW-administratie zodat ze niet de volle 21% betalen op de volledige reissom doch slechts op een afgesproken marge (en betaalde BTW dan natuurlijk niet in mindering kan gebracht worden)

Syntra voorziet hiervoor opleidingen : http://www.syntrawest.be/opleidingen/fi ... ector.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#28 , 19 okt 2013 20:31

Ook eens lezen.

http://www.fbaa.be/nl/?Id1=183&Id2=0&Id ... e=Belgi%EB" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/belastingen/btw/" onclick="window.open(this.href);return false;

BTWvragen
Topic Starter

#29 , 16 sep 2016 08:05

Voor eenieder die hierboven gereageerd heeft, mijn nieuwe accountant heeft mij 100% gelijk gegeven in mijn beredenering. Dit is een top accountant in Belgie. Ook meerdere andere top accountants hebben bij een kennismakingsgesprek hetzelfde gezegd. Mijn nieuwe accountant heeft alles haarfijn uitgezocht (heeft me vele duizenden euros gekost) en nu draag ik slechts ongeveer 3% af ipv 21%. Er is namelijk een specifiek reis BTW-regime: 21% over een vaste veronderstelde winstmarge van 18% op reisproducten. Dit heeft me al tienduizenden euros gescheeld. Ook mbt tot andere niet-reisproducten draag ik nu simpelweg een veel lager percentage af.

Ik was/ben nog steeds verbaasd over hoe arrogant en minderwaardig sommigen van u hier reageren. Kennelijk bent u zelf niet goed op de hoogte van de BTW regelgeving maar denkt u dat het met de basiskennis die u wel heeft (klant betaalt BTW, BTW niks met winst te maken, en nog meer van dat soort 101 boekhouding opmerkingen) het nodig te vinden om een volstrekt oprechte vraagsteller op dit forum de les te moeten lezen.

Als u niet begrijpt dat een hoger BTW percentage wel degelijk effect heeft op de winst van een bedrijf misschien moet u dan eens wat praktische ervaring opdoen. Als morgen de BTW op product x van 21% naar 100% gaat (onzinnig voorbeeld maar maakt het principe helder) wat denkt u dan dat er met de verkoop van product x gaat gebeuren. Bij mijn reisproducten was het 21% en nu is het 3% (ja dat tarief bestaat!). Wat denkt u dat ik met die 18% die daartussen zit kan doen? Inderdaad, prijzen lager en/of meer winst. Zo simpel is het.

denlowie

#30 , 16 sep 2016 08:19

Graag had ik toch ik hier meer uitleg gehad over die 3% BTW in BELGIE ???

Nooit te oud om te leren !

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”