Als ik een netwerk evenement in een museum organiseer, en ik vraag mensen gewoon bij elkaar te komen op een afgesproken plaats en tijdstip. Bovendien vraag ik iedereen zelf een kaartje te kopen van 10 euro (normale prijs, met 6% BTW). Ik heb dus geen inkomsten, hoef niks af te dragen. Nu "onderhandel" ik met een museum een korting van 10%, maar ik moet wel alle kaartjes tegelijk kopen (20 bijvoorbeeld). De prijs is dus 9 euro per kaartje. Hierop zit wederom 6%. Het is voor mij natuurlijk essentieel dat mensen van te voren betalen, want no-shows kosten geld. Klopt het dan dat de BTW wetgeving zegt dat ik 9 euro + 21% moet berekenen, dus een som van 10,89 per kaartje? Dit is dus duurder dan als mensen zelf een kaartje zouden kopen... Dat bedoel ik dus met "beboet" worden, enkel en alleen omdat ik een service aanbiedt die vanuit operationele en strategische redenen essentieel is (ivm no-shows, commitment van de klant etc).
Dit is ook niet juist.
Voor zover ik kan vinden zijn in Belgie prestaties van musea (dus tickets) vrijgesteld van BTW voor zover het museum een VZW is.
Indien geen vzw geldt:
In principe zijn volgens het Belgische BTW-regime alle leveringen en diensten onderworpen
aan 21%. Volgende leveringen en diensten in de artistieke sector, opgesomd in TABEL A
van het KB nr. 20, zijn onderhevig aan het verlaagde BTW-tarief van 6%:
- uitvoerende artistieke diensten (vb. het uitvoeren van toneelwerken, balletten, muziekstukken,
circus, variété, cabaretvoorstellingen, …);
- overdracht van auteurs- en naburige rechten;
- levering van kunstwerken door de maker of diens rechthebbenden;
- levering van literaire werken.
Maw:
Je koopt 20 tickets voor het Natuurhistorisch Museum Van Brussel (VZW) aan 10€. Hier zit geen BTW in, dus kan je ook geen BTW aftrekken.
Je verkoopt de tickets door aan jouw klanten, dan moet je 10*1.21 aanrekenen, hetzij 12.10€ per ticket.
Voor alle duidelijkheid, dit kost jou NIETS, vermits je de BTW moet doorstorten aan de staat. Uiteraard moet je 20 gekken vinden die voor hetzelfde ticket 21% meer gaan betalen louter omdat ze met een bus erheen gevoerd worden. Je gaat er ook niets aan verdienden.
Wil je een winstmarge inbouwen bvb. 1€ per ticket is de berekening: 11*1.21=13.31€ De 2.31€ moet je doorstorten aan de staat.
Ander geval: je bezoekt de Brouwerij Haacht (NV), en koopt daar 20 tickets aan 10€.
Hier zit 1.74€ BTW in. Maw: de aankoopprijs van jouw ticket is 8.26€. De 1.74€ per ticket geef je in de BTW aangifte op als 'te recupereren btw'
Je verkoopt de tickets door aan jouw klant, zonder winst. De berekening is dan 8.26*1.21=10€. De 1.74€ per ticket geef je in op je btw aangifte als 'te betalen btw'. Het resultaat 'te betalen' - 'te recupereren' =0.
Indien je de tickets met 1€ winst aan jouw klant wil doorverkopen, wordt de berekening als volgt
9.26*1.21=11.20€ per ticket.
De 1.94€ per ticket moet je aangeven als 'te betalen btw'.
Als we nu de berekening maken heb je :
kosten aankoop goederen: 10€
Te recuperen btw: -1.74€
Verkoop goederen: 11.20€
Te betalen btw: 1.94€
Door te storten aan de staat: 0.20€
Bruto marge: 1€
Greetz
P.