Aangetekende brief

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

Aangetekende brief

#1 , 19 feb 2008 13:32

Wat is de bewijskracht van een aangetekende brief ivm bankzaken?

Zelf heb ik altijd gedacht dat men op een aangetekende brief moet reageren indien men zaken wilt weerleggen die in de brief staan. Omdat men, bij geen reactie, de formuleringen die in een aangetekende brief staan, aanvaard.

Dus, moet (of is het aangeraden) dat men op een aangetekende brief reageert en zo ja, binnen welke periode?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Diogenes
Berichten: 74
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#2 , 19 feb 2008 19:00

Wat is de bewijskracht van een aangetekende brief ivm bankzaken?

Zelf heb ik altijd gedacht dat men op een aangetekende brief moet reageren indien men zaken wilt weerleggen die in de brief staan. Omdat men, bij geen reactie, de formuleringen die in een aangetekende brief staan, aanvaard.

Dus, moet (of is het aangeraden) dat men op een aangetekende brief reageert en zo ja, binnen welke periode?

bedankt
Het is aan te raden op een aangetekende brief te antwoorden. Dit kan alleen maar in Uw voordeel spelen en maakt Uw dossier sterker (mits U geen stommiteiten in de brief schrijft) Is het verplicht? Nee. Uit een niet antwoord kan t.a.v. een particulier geen gevolg getrokken worden.

In handelszaken moet U er zeker op antwoorden, want volgens de meerderheid van de rechtspraak wordt de handelaar die hier niet op antwoordt geacht akkoord te gaan met de inhoud.

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#3 , 19 feb 2008 19:20

bedankt.

Reclame

Diogenes
Berichten: 74
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#4 , 19 feb 2008 19:29

Geen probleem. ;)

Indien U dan toch zou beslissen te antwoorden, doet U dat natuurlijk wel best zo snel mogelijk. Met een fax of email hebt U in principe al voldoende bewijskracht, dus U hoeft niet noodzakelijk met een aangetekende brief te antwoorden (maar "veiligheidshalve" is dat wel aan te raden).

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#5 , 19 feb 2008 22:07

OK.

Ik had mij laten wijsmaken dat, hetgeen in een aangetekende brief staat en je weerlegt de, onjuiste, feiten niet via aangetekende brief, je altijd in het nadeel bent. Zeker als het over bankzaken gaat. :!: :?: :!: :?:

Diogenes
Berichten: 74
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#6 , 19 feb 2008 22:40

U doet er inderdaad best aan steeds onjuiste feiten te weerleggen. Dit is geen wettelijke bepaling, maar kan een grote rol spelen in de verloop van een dossier.

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#7 , 20 feb 2008 10:20

OK

Staat er ook een termijn op waarbinnen je best antwoord?

bedankt

Diogenes
Berichten: 74
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#8 , 20 feb 2008 10:45

Wettelijk niet.

Ik weet natuurlijk niet wat voor soort zaak het betreft. Misschien heeft U algemene voorwaarden onderschreven die een termijn bepalen?

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#9 , 20 feb 2008 10:50

Het gaat over bankzaken.

tx

Diogenes
Berichten: 74
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#10 , 20 feb 2008 11:31

Het gaat over bankzaken.

tx
Ik bedoelde meer in detail. Kasbons, spaarrekening, aandelen, ... Er zijn vrij veel soorten bankzaken. En natuurlijk zijn de verdere details ook van belang, ondertekening overeenkomst ed.

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#11 , 20 feb 2008 11:38

het gaat over kasbons waarop verzet is aangetekend en die, ondanks dit verzet, toch geïnd zijn.

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#12 , 22 feb 2008 14:59

vervolg.....

Kan men kasbons, waarop verzet is aangetkend, "verhuizen" naar een ander kantoor dan dit waar ze ingeschreven waren en ook waren voor er verzet werd aangetekend?

bedankt

Terug naar “Bank & Beurs”